display result search
منو
تفسیر آیه 1 -8 سوره زلزلة

تفسیر آیه 1 -8 سوره زلزلة

  • 1 تعداد قطعات
  • 14 دقیقه مدت قطعه
  • 701 دریافت شده
سخنرانی حجت‌ الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره زلزلة - آیه‌ 1-8

إِذَا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزَالَهَ

وَأَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقَالَهَا

وَ قَالَ الْإِنسَانُ مَا لَهَا

یَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبَارَهَا

بِأَنَّ رَبَّکَ أَوْحَى‏ لَهَا

یَوْمَئِذٍ یَصْدُرُ النَّاسُ أَشْتَاتاً لِّیُرَوْاْ أَعْمَالَهُمْ

فَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیْراً یَرَهُ

وَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرّاً یَرَهُ‏

ترجمه
آن گاه که زمین به لرزش شدید خود لرزانده شود.
و زمین بارهاى سنگین خود را بیرون افکند.
و انسان بگوید: زمین را چه شده است؟ (که اینگونه سخت مى‏لرزد).
در آن روز زمین خبرهاى خود را بازگو کند.
چرا که پروردگارت به آن وحى کرده است.
در آن روز مردم به طور پراکنده (از قبرها) بیرون آیند تا کارهایشان به آنان نشان داده شود.
پس هر کس به مقدار ذرّه‏اى کار نیک کرده باشد همان را ببیند.
و هرکس هم وزن ذره‏اى کار بد کرده باشد آن را ببیند.

مراد از «اثقالها»، مردگان هستند که در قیامت، زمین آنها را بیرون مى‏افکند. چنانکه در آیه‏ اى دیگر مى‏ فرماید: «و القت ما فیها و تخلّت»
حضور مردم در قیامت به طور پراکنده است. چنانکه در آیات دیگر مى‏فرماید: «اشتاتاً»، «کانّهم جراد منتشر»، «کالفراش المبثوث» حضور متفرق مردم در قیامت یا به خاطر آن است که هر کس همراه رهبرى که در دنیا انتخاب کرده، مى‏ باشد یا آنکه خوبان و بدان از یکدیگر جدا مى‏شوند.
با اراده خدا در قیامت، جمادات نیز به سخن مى‏آیند، نه فقط زمین، بلکه اعضاى بدن انسان علیه او گواهى مى‏ دهند. «و قالوا لجلودهم لم شهدتم علینا قالوا انطقنا اللّه الّذى انطق کلّ شى‏ء»
در روایات آمده است که در مکان‏هاى مختلف نماز بخوانید، زیرا آن مکان در قیامت براى شما شهادت مى‏دهد.
در روایت دیگرى آمده است که در بیابانها نیز اذان بگویید، زیرا به هر سنگ و کلوخى که صداى شما برسد، گواه قیامت شماست.
حضرت على‏ پس از آنکه بیت المال را تقسیم مى‏ کرد، دو رکعت نماز مى‏خواند و به زمین خطاب مى‏کرد: «اشهدى انّى ملئتک بحقّ و فرغتک بحق» اى زمین گواهى بده که من تو را از بیت المال بر اساس حق پر کردم و سپس بر اساس حق خالى کردم.
در روایات است که نحوه خبر دادن زمین این گونه است که مى‏گوید: فلانى در فلان زمان فلان عمل را روى من انجام داد.
«مثقال» از «ثقیل» به معناى میزان سنگینى است و کلمه «ذرّة» یا به معناى کوچک‏ترین مورچه است و یا به معناى ذرات سبک پراکنده در هوا. البته امروز به اتم نیز ذرّه مى‏گویند. ولى به هر حال مراد از آن کوچک‏ترین واحد وزن است.
در روایات مى‏خوانیم: مرد عربى وارد مسجد پیامبر اکرم شد و گفت: «علّمنى بما علمک اللّه» از آنچه خدا به تو یاد داده مرا یاد بده! حضرت شخصى را مأمور آموزش قرآن به او کردند. معلم براى او سوره اذا زلزلت... را خواند، همین که به آیه «فمن یعمل مثقال...» رسید، مرد عرب گفت: «کفانى» مرا بس است و سپس رفت. پیامبر فرمود: «رجع فقیهاً»
در سوره لقمان نیز، لقمان به فرزندش مى‏فرماید: اگر به اندازه وزن خردلى عمل نیک یا بد داشته باشى، در دل سنگ یا در اوج آسمان یا در زمین باشد، خداوند در قیامت براى حساب مى‏آورد. «یا بنىّ انّها اِن تک مثقال حبّة من خردل فتکن فى صخرة او فى السموات او فى الارض یأت بها اللّه»
گواهى و شهادت زمین در قیامت، بیانگر آن است که در همین حال، زمین آگاهانه کارهاى ما را درک مى‏کند و در آن روز با فرمان و وحى الهى بازگو مى‏ کند.
جناب آقاى حسان در دیوان خود، آیات سوره زلزال را این گونه به نظم در آورده است:
این زمین در آن زمان پر بلا
ناگهان چون زلزلت زلزالها
از درونش اخرجت اثقالها
با تعجب قال الانسان مالها
مردگان خیزند بر پا کلّهم‏
تا همه مردم یروا اعمالهم‏
هر که آرد ذرّةً خیراً یره‏
یا که آرد ذرّةً شرّاً یره‏
آن زمان خورشید تابان کوّرت‏
کوههاى سخت و سنگین سُیّرت‏
آبها در کام دریا سجّرت‏
آتش دوزخ به شدت سعّرت‏
چون در آن هنگام جنّت ازلفت‏
خود بداند هرکسى ما احضرت‏
اضافه شدن زلزله به زمین «زلزالها» هم رمز عظمت زلزله است و هم رمز گستردگى آن در تمام زمین. در اولین آیه سوره حج نیز عظمت این زلزله مطرح شده است: «انّ زَلزلة الساعة شى‏ءٌ عظیم» در خطبه 157 نهج‏البلاغه نیز مى‏خوانیم: «عباد اللّه احذروا یوما تفحص فیه الاعمال و یکثر فیه الزلزال و تشیب فیه الاطفال» بندگان خدا! بترسید از روزى که در آن، تمام اعمال بررسى شود، زلزله ‏ها زیاد مى‏شود و کودکان (به خاطر طولانى بودن یا سختى آن روز) پیر مى‏شوند.

پیام ها
1- زلزله بزرگ زمین در آستانه قیامت، امرى قطعى و حتمى است. «اذا زلزلت الارض زلزالها» (کلمه اذا در موردى بکار مى‏رود که امر قطعى باشد)
2- معاد جسمانى است. (جسم انسانها در زمین دفن شده که در قیامت خارج مى‏ شود، نه روح آنها) «اخرجت الارض اثقالها»
3- قیامت روز تحیّر انسان است. «قال الانسان ما لها»
4- هستى شعور دارد. «یومئذ تحدث اخبارها»
5 - زمین از گواهان قیامت است. «یومئذ تحدّث اخبارها»
6- در قیامت راه هرگونه انکار بسته است. «یروا اعمالهم»
7- همه مردم در دادگاه عدل الهى یکسان‏اند. «فمن یعمل... فمن یعمل...»
8 - کیفر و پاداش الهى، بر اساس عمل است. «فمن یعمل... فمن یعمل...»
9- عمل هر چه هم کوچک باشد، حساب و کتاب دارد. لذا نه گناهان را کوچک شمرید و نه عبادات را. «مثقال ذرّة»
10- تجسم و دیدن عمل در آن روز خود عذاب یا لذت است. «یره»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 14:56

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

  • کاربر مهمان
    سلام و وقت بخیر با تشکر از زحماتتون اجرتون با خدا

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی