display result search
منو
تفسیر آیه 1- 8 سوره تین

تفسیر آیه 1- 8 سوره تین

  • 1 تعداد قطعات
  • 13 دقیقه مدت قطعه
  • 1410 دریافت شده
سخنرانی حجت‌ الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره تین- آیه‌ 1- 8

وَالتِّینِ وَالزَّیْتُونِ

وَطُورِ سِینِینَ

وَهَذَا الْبَلَدِ الْأَمِینِ

لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِى أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ

ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِینَ

إِلَّا الَّذِینَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ فَلَهُمْ أَجْرٌ غَیْرُ مَمْنُونٍ

فَمَا یُکَذِّبُکَ بَعْدُ بِالدِّینِ

أَلَیْسَ اللَّهُ بِأَحْکَمِ الْحَاکِمِینَ‏

ترجمه
به انجیر و زیتون سوگند.
و به طور سینا سوگند.
و به این شهر (مکّه) امن سوگند.
همانا ما انسان را در بهترین قوام و نظام آفریدیم.
سپس او را به پایین‏ترین مرحله بازگرداندیم.
مگر کسانى که ایمان آوردند و کارهاى نیک انجام دادند که براى آنان پاداشى قطع ناشدنى و همیشگى است.
پس بعد از این، چه چیز سبب مى‏شود قیامت را تکذیب کنى؟
آیا خدا بهترین حکم کنندگان نیست؟


طور سینین، همان وادى سینا میان مصر و فلسطین امروزى است.
در برخى روایات، به قرینه «طور سینین» و «البلد الامین» که اشاره به دو مکان مقدس است، آمده است که مراد از «التین و الزیتون» نیز محلّ رویش این دو میوه مى‏باشد و ایه را اشاره به شهرهاى مدینه و بیت المقدس دانسته‏ اند.
در میان خوردنى‏ها، میوه‏ها و در میان آنها میوه‏هاى قنددار و چربى‏دار براى سوخت و ساز بدن بیشتر مورد نیاز است. «التین و الزیتون»
از امتیازات اسلام داشتن سرزمین امن است حتى براى گیاهان و حیوانات. «البلد الامین»
نام انجیر یکبار و زیتون، شش بار در قرآن آمده است و هر دو داراى خواص غذایى و درمانى فراوانى هستند. انجیر براى هر سن و سالى به خاطر قندى که دارد مفید است. ورزشکاران و کسانى که دچار ضعف و پیرى هستند به خوردن آن سفارش شده‏اند. بر اساس برخى روایات، انجیر میوه‏اى بهشتى است و در طبّ قدیم، معجون انجیر و عسل براى زخم معده و انجیر خشک براى تقویت فکر سفارش شده است.
امام رضا فرمود: انجیر بوى دهان را مى‏برد، لثه‏ها و استخوان‏ها را محکم مى‏کند، مو را مى‏رویاند، درد را برطرف مى‏سازد و مثل دارو مؤثر است. زیتون، بلغم را برطرف مى‏سازد، رنگ صورت را صفا داده اعصاب را تقویت نموده، بیمارى و درد و ضعف را از بین مى‏برد و آتش خشم را فرو مى‏نشاند.
مراد از «ثمّ رددناه اسفل سافلین» دست برداشتن گروهى از انسانها از فطرت اولیه الهى است که خداوند در نهاد هر بشرى قرار داده که هر کس چنین کند، خداوند او را در پست‏ترین جایگاه‏ها قرار مى‏دهد و گرفتار شقاوت و عذاب مى‏شود.


پیام ها
1- نعمت‏هاى دنیوى حتى خوردنى‏ها، قداست دارد و مورد سوگند الهى واقع شده‏اند. «و التین و الزیتون»
2- سلامتى که از طریق غذا به دست مى‏آید و امنیّت، مهم‏ترین نیازهاى مادّى انسان است. «التین و الزیتون... البلد الامین»
3- قداست وحى، به زمین‏ها نیز سرایت مى‏کند. «طور سینین»
4- امنیّت شهر مکّه، دعاى حضرت ابراهیم است که گفت: «ربّ اجعل هذا بلداً آمنا»(13) و این دعا مورد استجابت واقع شد. «هذا البلد الامین»
5 - انسان در آفرینش بر همه موجودات برترى دارد. «خلقنا الانسان فى احسن تقویم»
6- خداوند بر آغاز و فرجام انسان حاکم است. «خلقنا... رددنا»
7- انسان در اصل خلقت پستى ندارد و سقوط او در طىّ مراحل زندگى واقع مى‏شود. «خلقنا الانسان فى احسن تقویم ثمّ رددناه اسفل سافلین»
8 - انسان که برترین مخلوق است، سقوطش نیز از همه موجودات پست‏تر است. «احسن تقویم... اسفل سافلین» (چنانکه در آیات دیگر نیز مى‏فرماید: «اولئک کالانعام بل هم اضلّ»)
9- دورى از ایمان و عمل صالح سبب سقوط است و ایمان، عامل دورى از هر گونه پستى و نزول است. «رددناه اسفل سافلین الاّ الّذین آمنوا و عملوا الصالحات»
10- با آنکه خداوند خالق انسان است و هرگونه بخواهد حق دارد با مخلوقش رفتار کند، امّا او بر اساس عدل، حکم مى‏کند و بهترین داوران است. «احکم الحاکمین»


توضیحات
سیماى سوره تین‏
این سوره هشت آیه دارد و در مکّه نازل شده است.
نام سوره برگرفته از آیه اول است و به معناى انجیر مى‏باشد.
محور سوره، کیفر و پاداش انسانها در قیامت است، امّا مطلب را از راه آفرینش انسان‏ها در بهترین صورت و دو گروه شدن آنان بر مبناى ماندن بر فطرت پاک الهى و یا خروج از آن و سقوط به پایین‏ترین درجات انسانیّت، بیان مى‏کند که این اختلاف در انتخاب، موجب اختلاف در کیفر و پاداش الهى مى‏شود. و طبیعتاً حکمت اقتضا مى‏کند که دو گروه یکسان دیده نشوند.

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 13:42

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخن