- 2166
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 12- 16 سوره بروج
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بروج- آیه 12 -16
إِنَّ بَطْشَ رَبِّکَ لَشَدِیدٌ
إِنَّهُ هُوَ یُبْدِئُ وَیُعِیدُ
وَ هُوَ الْغَفُورُ الْوَدُودُ
ذُو الْعَرْشِ الْمَجِیدُ
فَعَّالٌ لِّمَا یُرِیدُ
ترجمه
همانا قهر و مجازات پروردگارت شدید است.
بى تردید اوست که (آفرینش را) آغاز مىکند و باز مىگرداند.
و هموست بخشنده و دوستدار (مؤمنین).
صاحب عرش و داراى مجد و عظمت.
آنچه را اراده کند حتماً انجام مىدهد.
«بَطش» به معناى گرفتن همراه با قهر و غلبه است.
«عَرش» به معناى تخت فرمانروایى و کنایه از تدبیر الهى است. عرش را به معناى جایگاهى که همه هستى را در برگرفته است نیز گفتهاند. بنابراین «ذوالعرش» یعنى صاحب همه هستى و مرکز اداره هستى.
پیام ها
1- قهر و غلبه الهى به گونهاى است که هیچ کس و هیچ چیز نمىتواند مانع آن شود. «انّ بطش ربّک لشدید»
2- قهر و کیفر از شئون ربوبیّت و در جهت پیشبرد اهداف رسالت و دلدارى پیامبر است. «بطش ربّک»
3- آفریدن و بازگرداندن، کار همیشگى خداوند است. «انّه هو یبدئ و یعید»
4- قدرت خداوند بر آفریدن و بازگرداندن یکسان است. «یبدئ و یعید»
5 - خداوند هم قهر و غلبه دارد و هم بخشش و محبّت. «بطش ربّک لشدید... و هو الغفور الودود»
6- علاوه بر آفریدن، تدبیر و فرمانروایى همه چیز براى اوست. «ذوالعرش»
7- در قهر و مهر، هیچ چیز مانع اراده الهى نیست. «بطش ربّک لشدید - هو الغفور الودود - فعّال لما یرید»
8 - کارهاى الهى محدودیّت ندارد. «لما یُرید» (ناگفته پیداست که اراده الهى همراه با حکمت است و کارى که حکیمانه نباشد، اراده نمىکند تا انجام دهد.)
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
إِنَّ بَطْشَ رَبِّکَ لَشَدِیدٌ
إِنَّهُ هُوَ یُبْدِئُ وَیُعِیدُ
وَ هُوَ الْغَفُورُ الْوَدُودُ
ذُو الْعَرْشِ الْمَجِیدُ
فَعَّالٌ لِّمَا یُرِیدُ
ترجمه
همانا قهر و مجازات پروردگارت شدید است.
بى تردید اوست که (آفرینش را) آغاز مىکند و باز مىگرداند.
و هموست بخشنده و دوستدار (مؤمنین).
صاحب عرش و داراى مجد و عظمت.
آنچه را اراده کند حتماً انجام مىدهد.
«بَطش» به معناى گرفتن همراه با قهر و غلبه است.
«عَرش» به معناى تخت فرمانروایى و کنایه از تدبیر الهى است. عرش را به معناى جایگاهى که همه هستى را در برگرفته است نیز گفتهاند. بنابراین «ذوالعرش» یعنى صاحب همه هستى و مرکز اداره هستى.
پیام ها
1- قهر و غلبه الهى به گونهاى است که هیچ کس و هیچ چیز نمىتواند مانع آن شود. «انّ بطش ربّک لشدید»
2- قهر و کیفر از شئون ربوبیّت و در جهت پیشبرد اهداف رسالت و دلدارى پیامبر است. «بطش ربّک»
3- آفریدن و بازگرداندن، کار همیشگى خداوند است. «انّه هو یبدئ و یعید»
4- قدرت خداوند بر آفریدن و بازگرداندن یکسان است. «یبدئ و یعید»
5 - خداوند هم قهر و غلبه دارد و هم بخشش و محبّت. «بطش ربّک لشدید... و هو الغفور الودود»
6- علاوه بر آفریدن، تدبیر و فرمانروایى همه چیز براى اوست. «ذوالعرش»
7- در قهر و مهر، هیچ چیز مانع اراده الهى نیست. «بطش ربّک لشدید - هو الغفور الودود - فعّال لما یرید»
8 - کارهاى الهى محدودیّت ندارد. «لما یُرید» (ناگفته پیداست که اراده الهى همراه با حکمت است و کارى که حکیمانه نباشد، اراده نمىکند تا انجام دهد.)
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است