- 3401
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 9 - 12 سوره جن
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره جن- آیه 9- 12
وَأَنَّا کُنَّا نَقْعُدُ مِنْهَا مَقَاعِدَ لِلسَّمْعِ فَمَن یَسْتَمِعِ الْأَنَ یَجِدْ لَهُ شِهَاباً رَّصَداً
وَأَنَّا لَا نَدْرِى أَشَرٌّ أُرِیدَ بِمَن فِى الْأَرْضِ أَمْ أَرَادَ بِهِمْ رَبُّهُمْ رَشَداً
وَأَنَّا مِنَّا الصَّالِحُونَ وَمِنَّا دُونَ ذَ لِکَ کُنَّا طَرَآئِقَ قِدَداً
وَأَنَّا ظَنَنَّآ أَن لَّن نُّعْجِزَ اللَّهَ فِى الْأَرْضِ وَلَن نُّعْجِزَهُ هَرَباً
ترجمه
و اینکه ما قبلاً براى (استراق) سمع در مراکزى از آسمان مى نشستیم ولى اکنون هر که بخواهد استماع کند، شهابى در کمین خود مى یابد.
و اینکه ما نمىدانیم آیا براى کسانى که در زمین هستند شرى اراده شده یا پروردگارشان برایشان خیر و صلاحى اراده کرده است.
و اینکه بعضى از ما افراد صالحى هستند و بعضى جز آن، در راه هاى گوناگون هستند
و اینکه ما مى دانیم که هرگز نمى توانیم در زمین خدا را ناتوان سازیم و با فرار از سلطه او خارج شویم.
«رَصَد» اسم جمع «راصد» به معناى مراقب و نگهبان است. «قِدَد» جمع «قدّ» به معناى بریده شده و «طرائق قددا» به معناى مسلک هاى گوناگوناست.
از این آیات استفاده مى شود که مؤمنان از جنّ، علاوه بر شناخت قرآن، به ضعف خود و عظمت قدرت الهى و قدرت انتخاب و اختیار خود پى برده اند.
پیام ها
1- نزول قرآن، در آسمانها نیز اثر گذاشت. جنّ قبل از نزول قرآن، اخبار آسمانى را استراق سمع مىکرد و بعد از آن منع شد. «انّا کنّا نقعد منها... فمن یستمع الآن»
2- جنّ، آینده بشر و جهان را نمىداند. «و انّا لا ندرى...»
3- کیفر استراق سمع برخورد شدید است. «شهاباً رصداً»
4- در قرآن، خیر و نیکى به خدا نسبت داده شده، امّا شرّ و بدى نسبت داده نشده و به صورت فعل مجهول آمده است. «اشرّ اُرید... اراد بهم ربّهم رشدّا»
5 - رشد دادن از شئون ربوبیّت است. «ربّهم رشداً»
6- طبیعت و فطرت جنّ بر فساد و شیطنت نیست، میان آنان نیز صالح و غیر صالح وجود دارد. «منّا الصّالحون و منّا دون ذلک»
7- لازمه اختیار و آزادى، گروه گروه شدن است. «کنّا طرائق قدداً»
8 - نه با مقاومت مىتوان خدا را عاجز کرد و نه با فرار. «لن نعجز اللّه فى الارض و لن نعجزه هربا»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَأَنَّا کُنَّا نَقْعُدُ مِنْهَا مَقَاعِدَ لِلسَّمْعِ فَمَن یَسْتَمِعِ الْأَنَ یَجِدْ لَهُ شِهَاباً رَّصَداً
وَأَنَّا لَا نَدْرِى أَشَرٌّ أُرِیدَ بِمَن فِى الْأَرْضِ أَمْ أَرَادَ بِهِمْ رَبُّهُمْ رَشَداً
وَأَنَّا مِنَّا الصَّالِحُونَ وَمِنَّا دُونَ ذَ لِکَ کُنَّا طَرَآئِقَ قِدَداً
وَأَنَّا ظَنَنَّآ أَن لَّن نُّعْجِزَ اللَّهَ فِى الْأَرْضِ وَلَن نُّعْجِزَهُ هَرَباً
ترجمه
و اینکه ما قبلاً براى (استراق) سمع در مراکزى از آسمان مى نشستیم ولى اکنون هر که بخواهد استماع کند، شهابى در کمین خود مى یابد.
و اینکه ما نمىدانیم آیا براى کسانى که در زمین هستند شرى اراده شده یا پروردگارشان برایشان خیر و صلاحى اراده کرده است.
و اینکه بعضى از ما افراد صالحى هستند و بعضى جز آن، در راه هاى گوناگون هستند
و اینکه ما مى دانیم که هرگز نمى توانیم در زمین خدا را ناتوان سازیم و با فرار از سلطه او خارج شویم.
«رَصَد» اسم جمع «راصد» به معناى مراقب و نگهبان است. «قِدَد» جمع «قدّ» به معناى بریده شده و «طرائق قددا» به معناى مسلک هاى گوناگوناست.
از این آیات استفاده مى شود که مؤمنان از جنّ، علاوه بر شناخت قرآن، به ضعف خود و عظمت قدرت الهى و قدرت انتخاب و اختیار خود پى برده اند.
پیام ها
1- نزول قرآن، در آسمانها نیز اثر گذاشت. جنّ قبل از نزول قرآن، اخبار آسمانى را استراق سمع مىکرد و بعد از آن منع شد. «انّا کنّا نقعد منها... فمن یستمع الآن»
2- جنّ، آینده بشر و جهان را نمىداند. «و انّا لا ندرى...»
3- کیفر استراق سمع برخورد شدید است. «شهاباً رصداً»
4- در قرآن، خیر و نیکى به خدا نسبت داده شده، امّا شرّ و بدى نسبت داده نشده و به صورت فعل مجهول آمده است. «اشرّ اُرید... اراد بهم ربّهم رشدّا»
5 - رشد دادن از شئون ربوبیّت است. «ربّهم رشداً»
6- طبیعت و فطرت جنّ بر فساد و شیطنت نیست، میان آنان نیز صالح و غیر صالح وجود دارد. «منّا الصّالحون و منّا دون ذلک»
7- لازمه اختیار و آزادى، گروه گروه شدن است. «کنّا طرائق قدداً»
8 - نه با مقاومت مىتوان خدا را عاجز کرد و نه با فرار. «لن نعجز اللّه فى الارض و لن نعجزه هربا»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است