- 3336
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 36 -39 سوره معارج
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره معارج- آیه 36 - 39
فَمَالِ الَّذِینَ کَفَرُواْ قِبَلَکَ مُهْطِعِینَ
عَنِ الْیَمِینِ وَعَنِ الشِّمَالِ عِزِینَ
أَیَطْمَعُ کُلُّ امْرِئٍ مِّنْهُمْ أَن یُدْخَلَ جَنَّةَ نَعِیمٍ
کَلَّا إِنَّا خَلَقْنَاهُم مِّمَّا یَعْلَمُونَ
ترجمه
پس کافران را چه شده که شتابان به سوى تو مى آیند.
از راست و چپ، گروه گروه.
آیا هر یک از آنان طمع دارد که به بهشتى پر نعمت در آید.
چنین نیست، همانا ما آنان را از آنچه مىدانند، آفریده ایم.
«مُهطِعین» به معناى گردن کشیدن یا خیره نگاه کردن یا به سرعت راه رفتن براى جستجوى چیزى است.
حضرت على (ع) مى فرماید: رسول گرامى اسلام پیوسته با منافقان مدارا داشت و آنان را در سمت راست و چپ خود مى نشاند، تا آن که خداوند اذن داد که آنان را از خود دور کند و به این آیه استناد فرمود: «فمال الّذین کفروا قبلک مهطعین». زیرا کفر به معناى تسلیم نشدن است، نه نشناختن. چنانکه شیطان، خدا را مى شناخت و قیامت را قبول داشت، زیرا مى گفت: «أنظرنى الى یوم یبعثون» امّا با این حال تسلیم خدا نشد.
به هر حال، علم غیر از ایمان است، منافقان نسبت به پیامبر شناخت داشتند ولى تسلیم او نبودند و لذا لقب کافر در مورد آنان به کار رفته است.
«قِبَل» به معناى روبرو و «عِزین» جمع «عِزّة» به معناى گروههاى پراکنده است.
عُمر سعد در صبح عاشورا براى کشتن امام حسین (ع) به لشکرش گفت: «یا خیل اللّه ارکبى و أبشرى بالجنّة» اى لشکر خدا بر اسبان سوار شوید و شما را به بهشت بشارت باد.
کفّار به تمسخر مى گفتند: اگر سخنان پیامبر درباره بهشت درست باشد ما هم بهشتى هستیم و حتّى زودتر به آنجا خواهیم رفت. «أیطمع کلّ امرءٍ منهم ان یُدخل جنّةَ نعیم»
پیام ها
1- قرآن، جاذبه اى داشت که حتّى مخالفان، براى شنیدن آن گرد پیامبر اجتماع کرده و گردن مى کشیدند. «فمال الّذین کفروا قبلک مهطعین»
2- پیامبر سعه صدرى داشت که حتّى مخالفان دور او جمع مى شدند. «عن الیمین و عن الشمال عزین»
3- به هر اجتماع و استقبال گرم مردم، دلخوش نکنید. «مهطعین عن الیمین و عن الشمال عزین»
4- چه بسا دشمن براى گرفتن اخبار و تصمیمات مؤمنان، در اطراف آنان حضور یابند. «فمال الّذین کفروا... عن الیمین و عن الشمال عزین»
5 - کفّار، از پیامبر اعراض مى کردند و این منافقین بودند که خود را هر چه بیشتر به پیامبر نزدیک مىکردند. «عن الیمین و عن الشمال عزین»
6- منافق، به عمل خود مغرور است و به بهشت طمع دارد. «یطمع کلّ امرء منهم ان یُدخل جنّة نعیم»
7- منافقان توقّع دارند بدون ایمان و عمل وارد بهشت شوند. «یُدخَل جنّة نعیم»
8 - به دشمنان و آرزوهاى نابجاى آنان، قاطعانه پاسخ دهید. «یطمع... کلاّ»
9- کسانى که مىدانند ما آنها را از آبى پست آفریده ایم، چرا این همه غرور دارند که با وجود کفر و نفاق، توقّع بهشت دارند. «کلاّ انّا خلقناهم ممّا یعلمون»
10- کسانى که مىدانند ما آنان را از چه چیز آفریده ایم، باید بدانند قدرت دوباره آفریدن را داریم. «انّا خلقناهم مما یعلمون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
فَمَالِ الَّذِینَ کَفَرُواْ قِبَلَکَ مُهْطِعِینَ
عَنِ الْیَمِینِ وَعَنِ الشِّمَالِ عِزِینَ
أَیَطْمَعُ کُلُّ امْرِئٍ مِّنْهُمْ أَن یُدْخَلَ جَنَّةَ نَعِیمٍ
کَلَّا إِنَّا خَلَقْنَاهُم مِّمَّا یَعْلَمُونَ
ترجمه
پس کافران را چه شده که شتابان به سوى تو مى آیند.
از راست و چپ، گروه گروه.
آیا هر یک از آنان طمع دارد که به بهشتى پر نعمت در آید.
چنین نیست، همانا ما آنان را از آنچه مىدانند، آفریده ایم.
«مُهطِعین» به معناى گردن کشیدن یا خیره نگاه کردن یا به سرعت راه رفتن براى جستجوى چیزى است.
حضرت على (ع) مى فرماید: رسول گرامى اسلام پیوسته با منافقان مدارا داشت و آنان را در سمت راست و چپ خود مى نشاند، تا آن که خداوند اذن داد که آنان را از خود دور کند و به این آیه استناد فرمود: «فمال الّذین کفروا قبلک مهطعین». زیرا کفر به معناى تسلیم نشدن است، نه نشناختن. چنانکه شیطان، خدا را مى شناخت و قیامت را قبول داشت، زیرا مى گفت: «أنظرنى الى یوم یبعثون» امّا با این حال تسلیم خدا نشد.
به هر حال، علم غیر از ایمان است، منافقان نسبت به پیامبر شناخت داشتند ولى تسلیم او نبودند و لذا لقب کافر در مورد آنان به کار رفته است.
«قِبَل» به معناى روبرو و «عِزین» جمع «عِزّة» به معناى گروههاى پراکنده است.
عُمر سعد در صبح عاشورا براى کشتن امام حسین (ع) به لشکرش گفت: «یا خیل اللّه ارکبى و أبشرى بالجنّة» اى لشکر خدا بر اسبان سوار شوید و شما را به بهشت بشارت باد.
کفّار به تمسخر مى گفتند: اگر سخنان پیامبر درباره بهشت درست باشد ما هم بهشتى هستیم و حتّى زودتر به آنجا خواهیم رفت. «أیطمع کلّ امرءٍ منهم ان یُدخل جنّةَ نعیم»
پیام ها
1- قرآن، جاذبه اى داشت که حتّى مخالفان، براى شنیدن آن گرد پیامبر اجتماع کرده و گردن مى کشیدند. «فمال الّذین کفروا قبلک مهطعین»
2- پیامبر سعه صدرى داشت که حتّى مخالفان دور او جمع مى شدند. «عن الیمین و عن الشمال عزین»
3- به هر اجتماع و استقبال گرم مردم، دلخوش نکنید. «مهطعین عن الیمین و عن الشمال عزین»
4- چه بسا دشمن براى گرفتن اخبار و تصمیمات مؤمنان، در اطراف آنان حضور یابند. «فمال الّذین کفروا... عن الیمین و عن الشمال عزین»
5 - کفّار، از پیامبر اعراض مى کردند و این منافقین بودند که خود را هر چه بیشتر به پیامبر نزدیک مىکردند. «عن الیمین و عن الشمال عزین»
6- منافق، به عمل خود مغرور است و به بهشت طمع دارد. «یطمع کلّ امرء منهم ان یُدخل جنّة نعیم»
7- منافقان توقّع دارند بدون ایمان و عمل وارد بهشت شوند. «یُدخَل جنّة نعیم»
8 - به دشمنان و آرزوهاى نابجاى آنان، قاطعانه پاسخ دهید. «یطمع... کلاّ»
9- کسانى که مىدانند ما آنها را از آبى پست آفریده ایم، چرا این همه غرور دارند که با وجود کفر و نفاق، توقّع بهشت دارند. «کلاّ انّا خلقناهم ممّا یعلمون»
10- کسانى که مىدانند ما آنان را از چه چیز آفریده ایم، باید بدانند قدرت دوباره آفریدن را داریم. «انّا خلقناهم مما یعلمون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است