display result search
منو
تفسیر آیه 44 - 52 سوره حاقه

تفسیر آیه 44 - 52 سوره حاقه

  • 1 تعداد قطعات
  • 10 دقیقه مدت قطعه
  • 242 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره حاقه- آیه 44 - 52

وَلَوْ تَقَوَّلَ عَلَیْنَا بَعْضَ الْأَقَاوِیلِ

لَأَخَذْنَا مِنْهُ بِالْیَمِینِ

ثُمَّ لَقَطَعْنَا مِنْهُ الْوَتِینَ

فَمَا مِنکُم مِّنْ أَحَدٍ عَنْهُ حَاجِزِینَ

وَإِنَّهُ لَتَذْکِرَةٌ لِّلْمُتَّقِینَ

وَإِنَّا لَنَعْلَمُ أَنَّ مِنکُم مُّکَذِّبِینَ

وَإِنَّهُ لَحَسْرَةٌ عَلَى الْکَافِرِینَ

وَإِنَّهُ لَحَقُّ الْیَقِینِ

فَسَبِّحْ بِاسْمِ رَبِّکَ الْعَظِیمِ‏

ترجمه
و اگر پیامبر بعضى گفتارهاى ساختگى را به ما نسبت دهد، قطعاً او را با قدرت (و به قهر) مى ‏گرفتیم.
سپس رگ قلبش را قطع مى‏کردیم.
و هیچ یک از شما نمى‏توانست سپر او شود.
همانا این قرآن براى اهل تقوا وسیله تذکّر است.
و ما مى‏دانیم که بعضى از شما تکذیب کننده قرآنید.
و بى شک (این تکذیب در قیامت) بر کافران حسرتى خواهد بود.
و همانا آن، حق و یقینى است.
پس با نام پروردگار بزرگت به تسبیح پرداز.


«تَقَوَّل» یعنى نسبت دادن سخن به کسى که آن را نگفته است.
«وَتین» رگى است که خون را به قلب مى‏رساند و اگر بریده شود انسان مى‏میرد.
قرآن، در دنیا و آخرت مایه حسرت کفّار است. در دنیا حسرت مى‏خورند که چرا مانند آنرا نمى‏توانند بیاورند و در آخرت حسرت مى‏خورند که چرا به آن ایمان نیاوردند.
گرفتن با «یمین» کنایه از قدرت است، چون قدرت دست راست بیشتر است.
خداوند با هیچ کس رودربایستى ندارد، جائى که خداوند با پیامبرش این گونه سخن مى‏گوید، دیگران باید حساب کار خود را بکنند.
قرآن داراى ویژگى‏هایى است، از جمله: «تنزیل من ربّ العالمین»، «لتذکرة للمتّقین»، «لحقّ الیقین»
پیامبر، هرگز چیزى را به خداوند نسبت نداده است، زیرا کلمه «لَو» در موردى به کار مى‏رود که کار نشدنى باشد.
در آیات قبل خداوند از پیامبرش بهترین دفاع را کرد ولى در عین حال در این آیه تهدید هم مى‏کند که اگر سخنى به ناحق به خدا نسبت دهد، شاه رگ او با قدرت قطع شود.


پیام ها
1- خداوند، حافظ وحى است و احدى قدرت کم یا زیاد کردن آن را ندارد. «و لو تقوّل علینا بعض الاقاویل»
2- شخص پیامبر، همچون دیگران باید حریم وحى را حفظ کند. «و لو تقوّل»
3- همه انسان‏ها حتّى پیامبر، در برابر قوانین الهى یکسانند. «و لو تقوّل... لاخذنا منه الوتین»
4- قرآن، نه تنها گفتار شاعر و کاهن نیست، بلکه گفتار پیامبر نیز نیست. «و لو تقوّل...»
5 - در قانون و کلام خداوند، تساهل و تسامح ممنوع است. «و لو تقوّل...»
6- قاطعانه برخورد کردن، دیگران را از طمع در تصرف باز مى‏دارد. «لاَخَذنا منه بالیمین»
7- قرآن، از مصونیّت کامل برخوردار است. «و لو تقوّل»
8 - دفاع از حق، مهم‏تر از شخص است. براى مصونیّت وحى، حتّى جان بهترین افراد را مى‏گیریم. «لو تقوّل... لاخذنا...»
9- براى حفظ حدود و حریم قرآن، قاطعانه باید سخن گفت. «لاخذنا منه بالیمین»
10- گناهان بزرگ، کیفر بزرگ دارد. «لاخذنا منه... ثمّ لقطعنا...»
11- هر چیز که ارزش بیشترى دارد باید حراست از آن شدیدتر باشد. «تنزیل من ربّ العالمین... لو تقوّل... لاخذنا... لقطعنا...»
12- قهر خداوند نسبت به کسانى که حریم وحى را بشکنند، نابودى است. «لقطعنا منه الوتین»
13- هیچ کس، قدرت هیچ گونه مقاومتى در برابر قهر الهى ندارد. «فما منکم من احدٍ عنه حاجزین»
14- تأثیر قرآن روى متقین جدى و قطعى است. «و انّه لتذکرة للمتّقین»
15- شرط پند پذیرى، روحیه تقواست. «لتذکرة للمتّقین»
16- در برابر متّقین، مکذّبین هستند. «للمتّقین... منکم مکذّبین»
17- مبلّغ نباید توقّع داشته باشد که همه مردم تسلیم او باشند. «منکم مکذّبین»
18- مکذّبین بدانند که زیر نظر خدا هستند. «لنعلم انّ منکم مکذّبین»
19- در برابر موضع‏گیرى‏هاى مکذّبین، در پناه یاد خدا به راه خود ادامه بده. «فسبّح باسم ربّک العظیم»
20- تسبیح خداوند در راستاى تربیت انسان است. «فسبّح باسم ربّک العظیم»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 10:14

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی