display result search
منو
تفسیر آیه 34 - 25 سوره حاقه

تفسیر آیه 34 - 25 سوره حاقه

  • 1 تعداد قطعات
  • 9 دقیقه مدت قطعه
  • 278 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره حاقه- آیه 25 - 34

وَأَمَّا مَنْ أُوتِىَ کِتَابَهُ بِشِمَالِهِ فَیَقُولُ یَا لَیْتَنِى لَمْ أُوتَ کِتَابِیَهْ

وَلَمْ أَدْرِ مَا حِسَابِیَهْ

یَا لَیْتَهَا کَانَتِ الْقَاضِیَةَ

مَآ أَغْنَى‏ عِنِّى مَالِیَهْ

هَلَکَ عَنِّى سُلْطَانِیَهْ

خُذُوهُ فَغُلُّوهُ

ثُمَّ الْجَحِیمَ صَلُّوهُ

ثُمَّ فِى سِلْسِلَةٍ ذَرْعُهَا سَبْعُونَ ذِرَاعاً فَاسْلُکُوهُ

إِنَّهُ کَانَ لَا یُؤْمِنُ بِاللَّهِ الْعَظِیمِ

وَلَا یَحُضُّ عَلَى‏ طَعَامِ الْمِسْکِینِ‏

ترجمه
و امّا کسى که نامه عملش به دست چپش داده شود، مى‏ گوید: اى کاش نامه ‏ام به من داده نشده بود.
و نمى‏دانستم حسابم چیست؟
اى کاش مرگ پایان کارم بود (و دیگر زنده نمى‏ شدم).
دارائى من رفع نیازى از من نکرد.
قدرتم از دستم برفت.
(گفته مى ‏شود:) او را بگیرید و در غل بکشید.
سپس او را در آتش شعله‏ور وارد بیندازید.
سپس در زنجیرى که هفتاد ذراع باشد درآورید.
همانا او به خداى بزرگ ایمان نمى‏آورد.
و بر طعام دادن به نیازمندان ترغیب نمى‏کرد.

«ذِراع» فاصله آرنج تا نوک انگشتان است و در قدیم معیارى براى اندازه‏ گیرى بوده است و کلمه «هفتاد» یا به معناى حقیقى است و یا کنایه از زنجیر طولانى مى‏ باشد.
«جَحیم» از «جحمة»، به آتش شعله ور گویند.
امام صادق‏ فرمود: اگر یک حلقه از آن زنجیرى که دوزخیان را با آن به بند مى‏ کشند، بر دنیا نهاده شود، دنیا از شدّت حرارت، ذوب مى‏ شود.
در این آیه، کفر و بخل و بى ‏تفاوتى نسبت به محرومان در کنارهم آمده است. «لا یؤمن باللّه... لا یحضّ»
گرفتن و بستن و کشاندن و به دوزخ پرتاب کردن، بیانگر نهایت حقارت و ذلت دوزخیان است. «خذوه فغلّوه... صلّوه... فاسلکوه»


پیام ها
1- مقایسه میان عاقبت خوبان و بدان، شیوه ‏اى قرآنى براى شناخت بهتر حقایق است. «اوتى کتابه بیمینه... اوتى کتابه بشماله»
2- در تربیت و هدایت، بشارت و هشدار در کنار هم لازم است. «اوتى کتابه بیمینه... اوتى کتابه بشماله»
3- آگاهى از آینده، گامى براى تصمیم‏گیرى صحیح امروز است. «فیقول یا لیتنى»
4- روزنه امید براى خلافکاران در آخرت بسته مى‏شود. تا قبل از دیدن نامه عمل امیدى داشت ولى بعد از آن فقط حسرت مى‏خورد. «یا لیتنى... یا لیتها»
5 - ثروت و قدرت، در قیامت کارآیى ندارد. «ما اغنى عنّى مالیه هلک عنّى سلطانیة»
6- ثروت‏اندوزى در دنیا، سبب حسرت در قیامت است. «ما اغنى عنّى مالیه»
7- کیفر دستهایى که در دنیا براى هرگونه فساد و ستم باز بود، غل و زنجیر قیامت است. «فغلّوه»
8 - انسانى که در قلبش نور معرفت خدا و در عملش، خدمت به مردم نباشد، بهتر که بسوزد. «لا یؤمن... و لا یحضّ»
9- توجه به گرسنگان، در کنار ایمان به خدا مطرح است. «لا یؤمن... و لایحضّ»
10- بر فرض که خود، توان کمک نداشته باشیم، باید دیگران را براى کمک به گرسنگان تشویق کنیم. «و لا یحضّ على طعام المسکین»
11- رسیدگى به فقرا شرط ندارد که فقیر، مؤمن باشد. «و لا یحضّ على طعام المسکین»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 9:05

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی