display result search
منو
تفسیر آیه 22 -17 سوره قلم

تفسیر آیه 22 -17 سوره قلم

  • 1 تعداد قطعات
  • 9 دقیقه مدت قطعه
  • 227 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره قلم- آیه 17 -22

إِنَّا بَلَوْنَاهُمْ کَمَا بَلَوْنَآ أَصْحَابَ الْجَنَّةِ إِذْ أَقْسَمُواْ لَیَصْرِمُنَّهَا مُصْبِحِینَ

وَ لَا یَسْتَثْنُونَ

فَطَافَ عَلَیْهَا طَآئِفٌ مِّن رَّبِّکَ وَ هُمْ نَآئِمُونَ

فَأَصْبَحَتْ کَالصَّرِیمِ

فَتَنَادَوْاْ مُصْبِحِینَ

أَنِ اغْدُواْ عَلَى‏ حَرْثِکُمْ إِن کُنتُمْ صَارِمِینَ‏

ترجمه
همانا، ما مردم (مکّه را) آزمودیم، همان گونه که صاحبان آن باغ (در یمن) آزمودیم، آنگاه که سوگند یاد کردند، صبحگاهان میوه ‏هاى باغ را بچینند.
و چیزى را (براى فقرا) استثناء نکردند.
پس هنگامى که در خواب بودند، از طرف پروردگارت آفتى بر گرد باغ چرخید (و باغ را سوزاند).
پس صبح شد در حالى که (اصل باغ به کلى) برچیده شده بود.
(آنان بى خبر از ماجرا) بامدادان یکدیگر را ندا دادند.
که اگر قصد چیدن میوه دارید به سوى کشتزار حرکت کنید.

مراد از «طائف»، آفت و بلایى است که بر گرد باغ چرخید و آنرا سوزاند و خاکستر کرد.
«صرم» به معناى قطع و چیدن میوه است و مراد از «صریم» برچیده شدن و قطع تمام درختان با قهر الهى است.
«تنادوا» به معناى نداى افراد براى اجتماع در یک محل و مشورت و هم فکرى است.
قهر الهى، گاهى به افراد مى‏رسد. همان که فرعون و لشکرش غرق شدند، «اغرقناه و جنوده»، گاهى به مال مى‏رسد مثل این آیات که باغش سوخت ولى خودشان سالم بودند و گاهى به افراد و مال، هر دو مى‏ رسد، نظیر قارون که خودش و خانه‏اش و سرمایه‏ اش به خاک فرو رفت. «فخسفنا به و بداره»
در این سوره دو بار از بخل انتقاد شده است. یک بار در آیه «منّاع للخیر» و یک بار داستان این آیات.
سنّت‏هاى خوب نیاکان را باید ادامه داد امّا در این داستان وارثان تصمیم گرفتند راه پدر را کنار و فقرا را محروم کنند.
گناه، سبب محرومیّت است. امام باقر(ع) فرمود: «انّ الرجل لیذنب الذنب فیدرء عنه الرزق» مردى که گناه مى‏کند، به همان میزان از رزق الهى محروم مى ‏شود. چنانکه در روایت آمده است: گاهى انسان به خاطر گناه از نماز شب محروم مى‏ گردد.
ارزش مال تا جایى است که فکر را منحرف نکند وگرنه به حکم خداوند مسجد ضرار خراب مى‏شود و گوساله طلایى سامرى را مى‏سوزاند. «لنحرقنّه ثمّ لننسفنّه فى الیم نفسا»
داستان باغ سوخته‏
مرد باغدارى که هر سال از میوه‏هاى باغش به فقرا انفاق مى‏ کرد از دنیا رفت. وارثان تصمیم گرفتند فقرا را محروم نمایند، تنها یکى از وارثان مخالف بود ولى اکثر آنان بخل ورزیدند و براى محروم کردن فقرا تصمیم گرفتند که سحرگاهان به باغ روند و میوه‏ها را بچینند تا فقرا آگاه نشوند. به باغ رفتند، آن را یک تخته خاکستر دیدند. گفتند: ما راه را گم کرده ‏ایم، این باغ ما نیست. امّا دیگرى گفت: ما از راه درست پدر منحرف شدیم، و تصمیم گرفتیم فقرا را محروم کنیم، لذا خودمان محروم شدیم. آن فرزندى که از روز اول با بخل مخالف بود، گفت: آیا به شما نگفتم این فکر غلط است؟ به هر حال آنان قهر الهى را دیدند و متنبّه شدند و یکدیگر را ملامت کردند.

پیام ها
1- آزمایش یکى از سنّت‏هاى الهى است. «انّابلوناکم کما بلونا»
2- قران، نمونه‏ هاى مختلف اتحاد الهى را بیان مى‏دارد تا ما با شیوه آزمون الهى آشنا شویم. «کما بلونا اصحاب الجنة»
3- طرح‏هایى که به محروم کردن فقرا بینجامد ناکام است. «اقسموا...و لا یستثنون... فاصبحت کالصریم»
4- هر سوگندى ارزش ندارد. «اقسموا لیصرمنّها مصبحین»
5 - قهر الهى مخصوص آخرت نیست بلکه گاهى در دنیا و بسیار سریع واقع مى‏شود. «فطاف علیها طائف من رتب... فاصبحت کالصریم»
6- تنبیه و کیفر از شئون ربوبیّت است و جنبه تربیتى دارد. «طائف من ربّک»
7- هیچ کس نمى‏تواند بر خدا پیشى بگیرد. (اینها صبح زود براى چیدن میوه‏ها برخاستند ولى خداوند سحر باغ را سوزاند.) «و هم نائمون»
8 - کیفر و جرم باید متناسب باشد. چون فقرا را محروم کردند پس محروم شدند. «لا یستثنون... فاصبحت کالصریم»
9- فکر و تدبیر انسان در برابر تدبیر خدا بى‏رنگ است. (در اینجا وارثان تصمیمى گرفتند و خداوند اراده دیگرى فرمود.) «اقسموا لیصرمنّها مصبحین... فاصبحت کالصریم»
10- خداوند حامى فقراست. با اینکه فقرا از تصمیم وارثان خبر نداشتند ولى خداوند به حمایت از فقرا و براى تنبیه وارثان بخیل، باغ را سوزاند. «لا یستثنون... فاصبحت کالصریم»
11- کامیابى‏هاى انسان در انحصار محاسبات او نیست. در این داستان محاسبات به گونه‏اى بود، امّا نتیجه چیز دیگرى شد. «لیصرمنّها مصبحین... فاصبحت کالصریم»
12- نیّت بد، اگر همراه با برنامه ‏ریزى و انجام اقدامات مقدماتى باشد، کیفر دارد. «و لا یستثنون... فاصبحت کالصریم»
13- ثروتى که محرومان از آن بهره‏مند نشوند، نبودنش بهتر است. «فاصبحت کالصریم»
14- حرص و بخل، سبب زیادت سرمایه و کامیابى نمى‏ شود. «لا یستثنون... فاصبحت کالصریم»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 9:44

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

  • کاربر مهمان
    عالی و مفید

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی