display result search
منو
تفسیر آیه 22 - 24 سوره ملک

تفسیر آیه 22 - 24 سوره ملک

  • 1 تعداد قطعات
  • 13 دقیقه مدت قطعه
  • 292 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره ملک- آیه 22 - 24

أَفَمَن یَمْشِى مُکِبّاً عَلَى‏ وَجْهِهِ أَهْدَى‏ أَمَّن یَمْشِى سَوِیّاً عَلَى‏ صِرَاطٍ مُّسْتَقِیمٍ

قُلْ هُوَ الَّذِى أَنشَأَکُمْ وَجَعَلَ لَکُمُ السَّمْعَ والْأَبْصَارَ والْأَفْئِدَةَ قَلِیلاً مَّا تَشْکُرُونَ

قُلْ هُوَ الَّذِى ذَرَأَکُمْ فِى الْأَرْضِ وَإِلَیْهِ تُحْشَرُونَ‏

ترجمه
پس آیا کسى که به رو افتاده راه مى‏ رود هدایت یافته‏ تر است یا کسى که ایستاده بر راه راست مى‏رود؟
بگو: اوست کسى که شما را پدید آورد و براى شما گوش و چشم‏ها و دل‏ها قرار داد امّا شما اندکى سپاس مى‏ گذارید.
بگو: اوست کسى که شما را در زمین بیافرید و به سوى او محشور مى‏ شوید.
«مُکبّ» به معناى کسى است که به رو افتاده باشد و «انشاء» به معناى ایجاد همراه با ابتکار و «ذرأ» به معناى آفریدن و تکثیر نسل است.

در این آیه کافر به کسى تشبیه شده است که به رو بر زمین افتاده باشد و بخواهد افتان و خیزان حرکت کند ولى مؤمن به کسى که راست قامت راه مى‏ رود، تشبیه شده است.
«سمع» مصدر است و مفرد و جمع را شامل مى‏ شود و لذا نیازى به آوردن آن به صورت جمع نیست، بر خلاف «ابصار» و «افئده» که به صورت جمع آمده ‏اند.
کسى‏که از رو به زمین افتاده، دید ندارد، با زحمت و کند حرکت مى‏ کند، چون موانع راه را نمى‏بیند دست و صورتش آسیب مى‏بیند، ذلیل و خوار مى‏شود، دیگران مى‏روند و او تنها مى ‏ماند، ولى کسى‏که ایستاده حرکت مى ‏کند، عزیز است، تند و سریع مى ‏رود، موانع راه را از دور شناسایى و بررسى مى‏ کند، لذا سالم مى‏ماند و دیگران نیز با او همراهند.
امام باقر (ع) فرمود: قلب چهار گونه است، یکى از آنها قلب وارونه است که آن قلب مشرک است. سپس این آیه را تلاوت فرمود: «أفمن یمشى مکبّاً على وجهه»
خودشناسى راهى براى خداشناسى است. حضرت على (ع) مى‏ فرماید: گوش با استخوان مى‏ شنود و چشم با پیه مى‏ بیند. «جعل لکم السمع و الابصار»
با این‏که شکر ما در برابر نعمت‏هاى خداوند بسیار کم است، ولى خداوند نعمت هایش را از ما نمى‏ گیرد. در دعاى ماه رجب مى‏خوانیم: «یا من یعطى الکثیر بالقلیل» اى خدائى که در برابر عمل و شکر کم، عطاى بسیار مى‏ کنى.

پیام ها
1- افراد لجوج و حق ستیز و حق گریز، به نوعى مسخ شده ‏اند و به جاى حرکت طبیعى مثل خزنده ‏ها حرکت مى‏کنند. «بل لجّوا فى عُتوٍّ و نُفور... مُکبّاً على وجهه»
2- راه اسلام، هموار و مستقیم و داراى مقصدى روشن است و اگر امت اسلامى بر این راه رود، راست قامت و سرافراز است. «یمشى سویّاً على صراط مستقیم»
3- خلقت انسان بسیار مهم است به گونه‏اى که پیامبر مأمور مى‏شود مردم را به مبدأ پیدایش و نعمتهاى نهفته در آن پى در پى هشدار دهد. «قل هو الّذى انشأکم... قل هو الّذى ذرأکم»
4- آفرینش خداوند ابتکارى است، نه شبیه سازى از روى نمونه قبلى. «انشأکم»
5 - خدا همه ابزارهاى شناخت را به انسان عطا فرمود تا با او اتمام حجت کند. (انسان‏هاى عادى تنها مى ‏شنوند و مى‏بینند و عبرت مى ‏گیرند امّا انسان‏هاى برتر، مطالبى را از طریق دل دریافت مى‏کنند.) «جعل لکم السمع و الابصار و الافئدة»
6- شکر خداوند، تنها با زبان نیست بلکه شکر عملى که همان به کارگیرى صحیح نعمت‏ها است، لازم است. «قلیلاً ما تشکرون»
7- کسى‏که در آغاز خلقت شما را در زمین و از زمین آفرید، قدرت زنده کردن دوباره شما را نیز دارد. «انشأکم، ذرأکم... الیه تحشرون»
8 - خداوند در دنیا انسان‏ها را در زمین پخش مى‏کند و در قیامت آنها را جمع مى‏ کند. «ذرأکم، تحشرون»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 13:01

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی