- 2065
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 7 سوره تحریم
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره تحریم- آیه 7
یَآ أَیُّهَا الَّذِینَ کَفَرُواْ لَا تَعْتَذِرُواْ الْیَوْمَ إِنَّمَا تُجْزَوْنَ مَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ
ترجمه
(در قیامت به کافران خطاب مىشود:) اى کسانى که کافر شدید! امروز عذرخواهى نکنید، زیرا جز این نیست که جزا و کیفر شما همان عملکرد خودتان است.
در تمام قرآن، فقط همین یک آیه با جمله «یا ایّها الّذین کفروا» شروع شده و کافران را مورد خطاب قرار داده که آنهم مربوط به قیامت است.
قیامت مواقف گوناگونى دارد: در موقفى از قیامت اجازه عذرخواهى داده نمى شود. «لا یؤذن لهم فیعتذرون» و در مواقف دیگر هم که عذرخواهى مى کنند، پذیرفته نمى شود. «لا ینفع الّذین ظلموا معذرتهم» و موقفى حتى اجازه سخن گفتن داده نمى شود.
نمونه هایى از عذرخواهى در قیامت:
گاهى به دروغ سوگند مى خورند: «و اللّه ربّنا ما کنا مشرکین» به خدا سوگند ما مشرک نبودیم. آرى یا به خاطر آن که دروغگویى جزء ذات آنان شده است و یا به گمان آن که در آن روز مىتوانند نجات یابند، سوگند دروغ یاد مى کنند ولى در هر صورت، در این سخن آنان نوعى عذرخواهى و پشیمانى است.
گاهى دیگران را مقصّر مى دانند: «ربّنا هؤلاء اضلّونا» پروردگارا! (ما نمى خواستیم گمراه شویم) پیشینیان ما را گمراه کردند.
گاهى به اطاعت از بزرگان و پیشینیان عذر مى آورند: «انّا اطعنا سادتنا و کبرائنا» پروردگارا! ما به خاطر پیروى از بزرگانمان گرفتار شدیم.
گاهى به بى توجّهى و کم فکرى خود عذر مى آورند: «لو کنّا نسمع او نعقل...» اگر به نداى انبیا گوش مى دادیم یا تعقل مى کردیم بدبخت نمى شدیم.
گاهى به پشیمانى وجبران گذشته وعده مى دهند: «ربّ ارجعون لعلّى اعمل صالحاً فیما ترکت» پروردگارا! مرا به دنیا بازگردان، شاید در آنچه به جا گذاشتهام، عمل صالحى انجام دهم.
پیام ها
1- کفر، در قیامت بخشیدنى نیست و توبه کافر در آن روز بى ثمر است. آرى، عناد و لجاجت و عصبیّت در برابر منطق و موعظه و معجزه، راه هر عذرى را مى بندد. «یا ایّها الّذین کفروا لا تعتذروا الیوم»
2- کیفرهاى قیامت، چیزى جز عملکرد انسان نیست. «انّما تجزون ما کنتم تعملون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
یَآ أَیُّهَا الَّذِینَ کَفَرُواْ لَا تَعْتَذِرُواْ الْیَوْمَ إِنَّمَا تُجْزَوْنَ مَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ
ترجمه
(در قیامت به کافران خطاب مىشود:) اى کسانى که کافر شدید! امروز عذرخواهى نکنید، زیرا جز این نیست که جزا و کیفر شما همان عملکرد خودتان است.
در تمام قرآن، فقط همین یک آیه با جمله «یا ایّها الّذین کفروا» شروع شده و کافران را مورد خطاب قرار داده که آنهم مربوط به قیامت است.
قیامت مواقف گوناگونى دارد: در موقفى از قیامت اجازه عذرخواهى داده نمى شود. «لا یؤذن لهم فیعتذرون» و در مواقف دیگر هم که عذرخواهى مى کنند، پذیرفته نمى شود. «لا ینفع الّذین ظلموا معذرتهم» و موقفى حتى اجازه سخن گفتن داده نمى شود.
نمونه هایى از عذرخواهى در قیامت:
گاهى به دروغ سوگند مى خورند: «و اللّه ربّنا ما کنا مشرکین» به خدا سوگند ما مشرک نبودیم. آرى یا به خاطر آن که دروغگویى جزء ذات آنان شده است و یا به گمان آن که در آن روز مىتوانند نجات یابند، سوگند دروغ یاد مى کنند ولى در هر صورت، در این سخن آنان نوعى عذرخواهى و پشیمانى است.
گاهى دیگران را مقصّر مى دانند: «ربّنا هؤلاء اضلّونا» پروردگارا! (ما نمى خواستیم گمراه شویم) پیشینیان ما را گمراه کردند.
گاهى به اطاعت از بزرگان و پیشینیان عذر مى آورند: «انّا اطعنا سادتنا و کبرائنا» پروردگارا! ما به خاطر پیروى از بزرگانمان گرفتار شدیم.
گاهى به بى توجّهى و کم فکرى خود عذر مى آورند: «لو کنّا نسمع او نعقل...» اگر به نداى انبیا گوش مى دادیم یا تعقل مى کردیم بدبخت نمى شدیم.
گاهى به پشیمانى وجبران گذشته وعده مى دهند: «ربّ ارجعون لعلّى اعمل صالحاً فیما ترکت» پروردگارا! مرا به دنیا بازگردان، شاید در آنچه به جا گذاشتهام، عمل صالحى انجام دهم.
پیام ها
1- کفر، در قیامت بخشیدنى نیست و توبه کافر در آن روز بى ثمر است. آرى، عناد و لجاجت و عصبیّت در برابر منطق و موعظه و معجزه، راه هر عذرى را مى بندد. «یا ایّها الّذین کفروا لا تعتذروا الیوم»
2- کیفرهاى قیامت، چیزى جز عملکرد انسان نیست. «انّما تجزون ما کنتم تعملون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است