display result search
منو
تفسیر آیه 12 سوره طلاق

تفسیر آیه 12 سوره طلاق

  • 1 تعداد قطعات
  • 11 دقیقه مدت قطعه
  • 302 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره طلاق- آیه 12

اللَّهُ الَّذِى خَلَقَ سَبْعَ سَمَوَاتٍ وَمِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ یَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَیْنَهُنَّ لِتَعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ عَلَى‏ کُلِ‏ّشَىْ‏ءٍ قَدِیرٌ وَأَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحَاطَ بِکُلِ‏ّ شَىْ‏ءٍ عِلْماً

ترجمه
خداست آن که هفت آسمان را آفرید و از زمین نیز همانند آن‏ها (بیافرید). فرمان الهى میان آن‏ها نازل مى‏ شود تا بدانید که خداوند بر هر چیزى تواناست و علم او بر همه چیز احاطه دارد.

مراد از زمین‏ه اى هفت گانه، یکى از چند امر است:
الف) هفت کره آسمانى که از نظر ساختمان، شبیه زمین هستند.
ب) طبقات هفت گانه زمین که همچون لایه‏ه اى پیاز روی هم قرار دارند.
ج) اقالیم هفت گانه زمین که دانشمندان جغرافیاى قدیم، زمین را به هفت قسمت و قاره تقسیم مى‏ کردند.
در این آیه، آفرینش آسمان‏ها و زمین و تدبیر امور آن‏ها براى آگاهى انسان به علم و قدرت الهى و معرفت و رشد توحیدى او مطرح شده است. «لتعلموا...»
در آیه هفتم سوره هود نیز هدف از خلقت آسمان‏ها و زمین، آزمایش انسان دانسته شده است. «و هو الذى خلق السموات و الارض فى ستّة ایّام... لیبلوکم ایّکم احسن عملاً»
و در آیه 119 همان سوره نیز رحمت الهى مبناى آفرینش انسان ذکر شده است. «الاّ من رحم ربّک و لذلک خلقهم»
و آیه 56 سوره ذاریات، هدف از خلقت انسان را عبادت خدا مى‏داند. «و ما خلقت الجن و الانس الاّ لیعبدون»
از مجموع این آیات مى‏توان چنین نتیجه گرفت که هدف از خلقت هستى و انسان، علم و عمل و عبادت و دریافت رحمت الهى است.


پیام ها
1- مطمئن باشید که خداوند به وعده ‏هاى خود وفا مى ‏کند، زیرا او چنان قدرتى دارد که هستى را آفریده است. «یدخله جنات، احسن اللّه له رزقا، اللّه الذى خلق»
2- هستى داراى نوعى تعادل است. «سبع سموات و من الارض مثلهنّ»
3- هم آفرینش هستى به دست خداست و هم تدبیر امور آن. «خلق... یتنزل الامر»
4- امر الهى گاهى تشریعى است، «عتت عن امر ربّها» و گاهى تکوینى. «یتنزل الامر بینهنّ»
5 - هستى کلاس درس است. «خلق... لتعلموا»
6- کمال و رشد بشر، محور تمام آفریده‏هاست. «لتعلموا»
7- علم انسان به نحوه تدبیر نظام آفرینش، مورد توجه اسلام است. «خلق سبع سموات... یتنزل الامر... لتعلموا...»
8 - کسى که خالق و آفریننده است، مى‏تواند به آفریده خود احاطه کامل داشته باشد. «خلق... احاط بکلّ شى‏ء علماً»
9- علم خدا به همه چیز، کامل و دقیق و بدون نقص است. «احاط بکلّ شى‏ء علماً»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 11:36

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی