display result search
منو
تفسیر آیه 6 سوره طلاق

تفسیر آیه 6 سوره طلاق

  • 1 تعداد قطعات
  • 9 دقیقه مدت قطعه
  • 242 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره طلاق- آیه 6

أَسْکِنُوهُنَّ مِنْ حَیْثُ سَکَنتُم مِّن وُجْدِکُمْ وَلَا تُضَآرُّوهُنَّ لِتُضَیِّقُواْ عَلَیْهِنَّ وَإِن کُنَّ أُوْلاَتِ حَمْلٍ فَأَنفِقُواْ عَلَیْهِنَّ حَتَّى‏ یَضَعْنَ حَمْلَهُنَّ فَإِنْ أَرْضَعْنَ لَکُمْ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ وَأْتَمِرُواْ بَیْنَکُم بِمَعْرُوفٍ وَإِن تَعَاسَرْتُمْ فَسَتُرْضِعُ لَهُ أُخْرَى‏

ترجمه
(تا پایان زمان عدّه،) زنان را در همانجا که خود سکونت دارید و در توانایى شماست، سکونت دهید و به آنان (از جهت مسکن و نفقه) آسیب نرسانید، تا کار بر آنان تنگ نمایید (و مجبور به ترک منزل شوند) و اگر باردار باشند، تا زمانى که وضع حمل کنند نفقه آنان را بدهید. پس اگر نوزادان شما را شیر دادند مزدشان را بدهید و (درباره نوزاد) میان خود به نیکى مشورت و توافق کنید و اگر توافق به دشوارى کشید، زن دیگرى او را شیر دهد (و مرد براى نوزاد دایه بگیرد).

«أتمروا» از «ایتمار» به معناى پذیرش دستور یا مشورت است که در واقع به معناى توافق و تفاهم بر انجام امرى است.
شاید دلیل آن که در ایّام عدّه مسکن زن و مرد یکى است، بستر سازى براى رجوع و فراهم شدن زمینه آشتى باشد. به علاوه که اخراج زن از خانه یا تهیه مسکن جداگانه نوعى توهین و تحقیر در حق زن است و نیز در جدایى تدریجى، پاى عقل و عاطفه و فکر و مشورت بیشتر از جدایى دفعى و یکباره به میان مى‏آید و امکان سازش فراهم مى‏شود.
این آیه به مسئله حفظ حقوق و حریم زن، حمل او، تغذیه کودک، شیربها و دایه گرفتن در صورت طلاق اشاره دارد.
در این آیه پنج فرمان آمده است که تمام آنها فرامین عاطفى و عقلى بوده و بسترى براى بازگشت به زندگى است: «اسکنوهنّ، لاتضاروهنّ، فانفقوا علیهنّ، فاتوهنّ اجورهنّ، ائتمروا بینکم بالمعروف»

پیام ها
1- تأمین مسکن زن حتّى بعد از طلاق تا مدّت‏ها بر عهده مرد است. «اسکنوهنّ»
2- مسکن زن مطلقه باید در همان مکانى باشد که مرد در آن سکونت دارد. (جدایى و طلاق نباید سبب جدایى مسکن شود). «من حیث سکنتم»
3- مرد، حق ندارد براى صرفه جویى، انتقام و تحقیر، جاى نامناسبى را براى سکونت زن انتخاب کند و همسر مطلّقه را مجبور به سکونت در آن محل کند. «من حیث سکنتم»
4- در انتخاب مسکن، باید به سکینه و آرامش زن توجّه شود، نه آنکه فقط سرپناه داشته باشد. «اسکنوهنّ من حیث سکنتم» (تعبیر به مسکن که از سکینه است به جاى بیت، دلالت بر همین معنا دارد.)
5 - ملاک در انتخاب مسکن از نظر کمیّت و کیفیّت، مقدار توانایى مرد است، نه میزان توقّع و تقاضاى زن. «من وجدکم»
6- مرد حق ندارد به همسرى که طلاق داده هیچ ضررى برساند. «لاتضاروهنّ»
7- مرد حق ندارد براى همسرى که طلاق داده هیچ گونه تنگنایى قرار دهد. «لتضیّقوهنّ»
8 - تأمین هزینه زنان باردار حتّى بعد از طلاق، واجب است. «فانفقوا علیهنّ حتّى یضعن حملهنّ»
9- زن مطلّقه مى ‏تواند در برابر شیر دادن به طفل خود، از شوهر درخواست مزد نماید. «فاتوهنّ اجورهنّ»
10- شیر مادر حتّى در صورتى که از شوهر مزد دریافت کند، بهتر از شیر دایه است. «فان ارضعن لکم فاتوهنّ اجورهنّ» ضمناً زنان مطلقه در شیر دادن مختارند. «فان ارضعن لکم»
11- مشورت زن و مرد به قدرى ارزش دارد که حتّى در شرایط جدایى، اسلام به آن سفارش کرده است. «وائتمروا بینکم»
12- در همه مسایل خانوادگى، ملاک پذیرش عرف و عقل است. «فامسکوهنّ بمعروف، فارقوهن بمعروف...، وائتمروا بینکم بالمعروف»
13- مشورت لازم است، گرچه همیشه و همه جا نتیجه نمى‏دهد. «و ان تعاسرتم»
14- اگر زن و مرد به توافق نرسیدند، نباید حقوق طفل معطل بماند. «فسترضع له اُخرى‏»
15- شیر مادر براى طفل اولویّت دارد و انصراف از آن در صورتى است که انسان در تنگنا قرار گیرد. «و ان تعاسرتم فسترضع له اُخرى‏»
16- زن حق ندارد اجرت شیر دادن را به قدرى بالا ببرد که مرد در تنگنا قرار گیرد و اگر چنین کند، مرد آزاد است که دایه بگیرد. «و ان تعاسرتم فسترضع له اُخرى‏»
17- در تصمیم‏ گیرى‏هاى خانوادگى باید حقوق نوزاد و کودک حفظ شود:
الف) تا مادامى که کودک در شکم است، پدر هزینه او را بدهد.
ب) بعد از تولد مادر به او شیر بدهد.
ج) پدر هزینه شیربها را به مادر بپردازد.


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 9:25

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی