display result search
منو
تفسیر آیه 12 سوره ممنحنه

تفسیر آیه 12 سوره ممنحنه

  • 1 تعداد قطعات
  • 11 دقیقه مدت قطعه
  • 246 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره ممتحنه- آیه 12

یَآ أَیُّهَا النَّبِىُّ إِذَا جَآءَکَ الْمُؤْمِنَاتُ یُبَایِعْنَکَ عَلَى‏ أَن لَّا یُشْرِکْنَ بِاللَّهِ شَیْئاً وَلَا یَسْرِقْنَ وَلَا یَزْنِینَ وَلَا یَقْتُلْنَ أَوْلاَدَهُنَّ وَلَا یَأْتِینَ بِبُهْتَانٍ یَفْتَرِینَهُ بَیْنَ أَیْدِیهِنَّ وَأَرْجُلِهِنَّ وَلَا یَعْصِینَکَ فِى مَعْرُوفٍ فَبَایِعْهُنَّ وَاسْتَغْفِرْ لَهُنَّ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ‏

ترجمه
اى پیامبر! هنگامى که زنان با ایمان نزد تو آمدند تا با تو بیعت کنند که چیزى را شریک خدا نگیرند و دزدى نکنند و مرتکب زنا نشوند و فرزندانِ خود را نکشند و در میان دست و پاى خود، مرتکب هیچ گونه نسبت ناروایى نشوند (و فرزندى را به دیگرى به ناحق نسبت ندهند) و در هیچ کار خیرى تو را نافرمانى نکنند، پس با آنان بیعت کن و براى آنان از خداوند آمرزش بخواه که خداوند آمرزنده و مهربان است.


در روز فتح مکه، هنگامى که پیامبر اکرم‏ روى کوه صفا از مردان بیعت گرفت، زنان نیز نزد حضرت آمدند تا بیعت کنند، این آیه نازل شد و چگونگى بیعت را شرح داد.
بیعت پیامبر با زنان، این گونه بود که حضرت دست مبارکشان را در ظرف آبى قرار دادند و سپس به زنان فرمود: براى بیعت کردن دست خود را در آب فرو بردند. «ادخلن ایدیکنّ فى هذه الماء فهى البیعة»
شروطى که در این آیه نام برده شده، از اصول اعتقادى و اخلاقى است که زن و مرد، هر دو باید مراعات نمایند.


پیام ها
1- زن، موجودى مستقل، با اراده، انتخابگر و داراى شخصیّت حقیقى و حقوقى مستقل است، تا آنجا که در صدر اسلام، زنان مستقیماً با پیامبر اسلام گفتگو و اظهار نظر مى‏کردند. «یا أیّها النّبى اذا جاءک المؤمنات یبایعنک...»
2- برخورد رهبر اسلامى نسبت به زن و مرد تفاوتى ندارد و در دسترس همه است. «جاءک المؤمنات»
3- دین از سیاست جدا نیست. «المؤمنات یبایعنک» (بیعت، امرى سیاسى است.)
4- گرایش به کثرتِ آمار مسلمانان، شما را از ارزش‏ها غافل نکند و هر کس را نپذیرید. «یبایعنک على ان لایشرکن...»
5 - امنیّت از موضوعات مورد توجّه نظام اسلامى است؛
هم امنیّت مالى و اقتصادى، «لایسرقن»
هم امنیّت خانوادگى، «لایزنین»
هم امنیّت جانى، «لایقتلن»
هم امنیّت حیثیّتى و عِرضى، «لایأتین بهتان»
و هم امنیّت سیاسى، اجتماعى. «لایعصینک فى معروف»
6- اصلاح عقاید، بر اصلاح رفتار مقدّم است. (ابتدا «لایشرکن»، سپس موضوعات دیگر)
7- ایمان به تنهایى کافى نیست، تعهد و بیعت بر عمل و اطاعت از رهبر جامعه اسلامى لازم است. «المؤمنات یبایعنک على...»
8 - سلامتِ زن از مفاسد، زمینه سلامت جامعه است. «لایشرکن...»
9- شرک به هیچ وجه قابل قبول نیست. (کلمه «شیئاً» در کنار «لایشرکن» نشان آن است که حتّى ذرّه‏اى از آن قابل اغماض نیست)
10- در نهى از منکر، با تمام مظاهر منکر مبارزه کنید، اعتقادى «لایشرکن»، اقتصادى «لایسرقن»، جنسى «لایزنین»، خانوادگى «لایقتلن اولادهنّ»، اجتماعى. «لایأتین بهتان»
11- حفظ آبروى مردم مهم است و ذرّه‏اى نباید خدشه دار شود. «لایأتین ببهتانٍ»
12- در نظام اسلامى، رهبرى محور است و تمام مردم باید مطیع او باشند. «لایعصینک» (به جاى «لایعصین اللّه»)
13- اگر منکرات نباشد پیمودن راه معروف آسان است. (منکرات به صورت جدا جدا آمده، ولى معروف در یک جمله آمده است.) «لایعصینک فى معروف»
14- زنان در مسایل عقیدتى، اجتماعى، اخلاقى و سیاسى در کنار مردان هستند و پیامبر اکرم‏صلى الله علیه وآله در پرتو وحى با آنان رفتار عادلانه داشت. «فبایعهنّ»
15- شرایط بیعت، باید شفّاف و متناسب با آسیب پذیرى بیعت کنندگان باشد. (مسئله سرقت، زنا، فرزند کشى، تهمت در خانواده‏هاى جاهلیّت رواج بیشترى داشت). «یبایعنک على أن... فبایعهنّ»
16- پیامبر اکرم مأمور به دعا و استغفار براى کسانى است که با او بیعت نمایند. «واستغفر لهنّ»
17- توسّل به اولیاى خدا جایز و دعاى آنان مستجاب است وگرنه خداوند فرمان دعا صادر نمى‏ کرد. «واستغفر لهنّ»
18- گرچه اسلام آوردن، کارهاى دوران کفر را مى‏ پوشاند و محو مى‏ کند ولى باز هم به دعاى پیامبر نیاز است. «واستغفر لهنّ»
19- سوابق بد مردم، مانع دعا به آنان نشود. «استغفر لهنّ»
20- رحمت و مغفرت خداوند پشتوانه استجابت دعاهاست. «واستغفر... انّ اللّه غفور رحیم»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 11:46

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

  • کاربر مهمان
    سلام. خداوند خیر دنیا و آخرت عطا کند

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی