- 3596
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 12 سوره مجادله
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره مجادله- آیه 12
یَآ أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ إِذَا نَاجَیْتُمُ الرَّسُولَ فَقَدِّمُواْ بَیْنَ یَدَىْ نَجْوَاکُمْ صَدَقَةً ذَ لِکَ خَیْرٌ لَّکُمْ وَ أَطْهَرُ فَإِن لَّمْ تَجِدُواْ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ
ترجمه
اى کسانى که ایمان آورده اید! هرگاه خواستید با رسول خدا، گفتگوى خصوصى داشته باشید، پس قبل از نجواى خود صدقه اى بدهید. این براى شما بهتر و پاکیزه تر است و اگر (براى صدقه دادن مالى) نیافتید پس همانا خداوند آمرزنده و مهربان است (و مى توانید بدون پرداخت صدقه گفتگوى خصوصى داشته باشید).
گروهى از مردم به خصوص ثروتمندان مرتبا مزاحم پیامبر مى شدند و خصوصى با پیامبر سخن مى گفتند و کارى که مایه اندوه دیگران و یا کسب امتیاز و تقرب بى دلیل براى آنان بود. آیه نازل شد تا آزمونى براى علاقه واقعى آنان باشد. البته این حکم جنبه موقتى و آزمایشى داشت و پس از مدتى حکم برداشته شد.
حضرت على (ع) مى فرماید: آیه اى که نه قبل از من و نه بعد از من کسى به آن عمل نکرد، آیه صدقه است. دینارى داشتم، آن را به ده درهم تبدیل کردم، هر بارکه مى خواستم با پیامبر اکرم نجوا و گفتگو کنم، درهمى صدقه مى دادم.
طهارت و پاکى دو نوع است: 1. جسمى و ظاهرى، «و ان کنتم جنباً فاطّهروا» روحى و باطنى. «ذلک خیر لکم و اطهر»
پیام ها
1- ایمان، مسئولیّت آور است. «یا أیّها الّذین آمنوا اذا...»
2- صدقه را باید پیش از انجام کار پرداخت کرد. «فقدّموا... صدقة»
3- معلّم مىتواند براى آموزش، هزینهاى را مشخص کند. چه خود دریافت کند و چه به دیگران حواله دهد. «فقدّموا بین یدى نجواکم صدقة»
4- میزان صدقه تعیین نشد تا هرکس تصمیم بگیرد. «صدقة»
5 - از هر راهى باید براى فقرزدایى استفاده کرد. شرط ملاقات خصوصى با پیامبر، پرداخت صدقه به فقرا بود. «فقدّموا بین یدى نجواکم صدقة»
6- در انتخاب میان پول و پیامبر، میزان ایمان و علاقه مردم شناخته مىشود. «فقدّموا بین یدى نجواکم صدقة»
7- صدقه، قوانین و محدودیتهاى اجتماعى، خیرات بسیارى را براى فرد و جامعه به دنبال دارد. «ذلک خیر»
8 - وابستگى به دنیا، پلیدى و دل کندن از آن پاکى است. «ذلک خیر لکم و اطهر»
9- صدقه، نوعى تطهیر است. «اطهر» چنانکه در جاى دیگر مىخوانیم: «خذ من أموالهم صدقة تطهرّهم»
10- در احکام اسلام بن بست نداریم. «فان لم تجدوا...»
11- قانون گذار باید مراعات همه مردم را در وضع قانون بکند. «فان لم تجدوا...»
12- فقرا به خاطر ناتوانى بر صدقه، احساس حقارت نکنند، زیرا مشمول رحمت الهى هستند. «فان لم تجدوا فان اللّه غفور رحیم»
13- هیچ گاه اسلام کسى را به خاطر فقر طرد نکرده و محروم نساخته است. «فان لم تجدوا فانّ اللّه غفور رحیم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
یَآ أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ إِذَا نَاجَیْتُمُ الرَّسُولَ فَقَدِّمُواْ بَیْنَ یَدَىْ نَجْوَاکُمْ صَدَقَةً ذَ لِکَ خَیْرٌ لَّکُمْ وَ أَطْهَرُ فَإِن لَّمْ تَجِدُواْ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ
ترجمه
اى کسانى که ایمان آورده اید! هرگاه خواستید با رسول خدا، گفتگوى خصوصى داشته باشید، پس قبل از نجواى خود صدقه اى بدهید. این براى شما بهتر و پاکیزه تر است و اگر (براى صدقه دادن مالى) نیافتید پس همانا خداوند آمرزنده و مهربان است (و مى توانید بدون پرداخت صدقه گفتگوى خصوصى داشته باشید).
گروهى از مردم به خصوص ثروتمندان مرتبا مزاحم پیامبر مى شدند و خصوصى با پیامبر سخن مى گفتند و کارى که مایه اندوه دیگران و یا کسب امتیاز و تقرب بى دلیل براى آنان بود. آیه نازل شد تا آزمونى براى علاقه واقعى آنان باشد. البته این حکم جنبه موقتى و آزمایشى داشت و پس از مدتى حکم برداشته شد.
حضرت على (ع) مى فرماید: آیه اى که نه قبل از من و نه بعد از من کسى به آن عمل نکرد، آیه صدقه است. دینارى داشتم، آن را به ده درهم تبدیل کردم، هر بارکه مى خواستم با پیامبر اکرم نجوا و گفتگو کنم، درهمى صدقه مى دادم.
طهارت و پاکى دو نوع است: 1. جسمى و ظاهرى، «و ان کنتم جنباً فاطّهروا» روحى و باطنى. «ذلک خیر لکم و اطهر»
پیام ها
1- ایمان، مسئولیّت آور است. «یا أیّها الّذین آمنوا اذا...»
2- صدقه را باید پیش از انجام کار پرداخت کرد. «فقدّموا... صدقة»
3- معلّم مىتواند براى آموزش، هزینهاى را مشخص کند. چه خود دریافت کند و چه به دیگران حواله دهد. «فقدّموا بین یدى نجواکم صدقة»
4- میزان صدقه تعیین نشد تا هرکس تصمیم بگیرد. «صدقة»
5 - از هر راهى باید براى فقرزدایى استفاده کرد. شرط ملاقات خصوصى با پیامبر، پرداخت صدقه به فقرا بود. «فقدّموا بین یدى نجواکم صدقة»
6- در انتخاب میان پول و پیامبر، میزان ایمان و علاقه مردم شناخته مىشود. «فقدّموا بین یدى نجواکم صدقة»
7- صدقه، قوانین و محدودیتهاى اجتماعى، خیرات بسیارى را براى فرد و جامعه به دنبال دارد. «ذلک خیر»
8 - وابستگى به دنیا، پلیدى و دل کندن از آن پاکى است. «ذلک خیر لکم و اطهر»
9- صدقه، نوعى تطهیر است. «اطهر» چنانکه در جاى دیگر مىخوانیم: «خذ من أموالهم صدقة تطهرّهم»
10- در احکام اسلام بن بست نداریم. «فان لم تجدوا...»
11- قانون گذار باید مراعات همه مردم را در وضع قانون بکند. «فان لم تجدوا...»
12- فقرا به خاطر ناتوانى بر صدقه، احساس حقارت نکنند، زیرا مشمول رحمت الهى هستند. «فان لم تجدوا فان اللّه غفور رحیم»
13- هیچ گاه اسلام کسى را به خاطر فقر طرد نکرده و محروم نساخته است. «فان لم تجدوا فانّ اللّه غفور رحیم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است