- 1301
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 41 - 46 سوره قمر
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره قمر- آیه 41 - 46
وَلَقَدْ جَآءَ آلَ فِرْعَوْنَ النُّذُرُ
کَذَّبُواْ بِآیَاتِنَا کُلِّهَا فَأَخَذْنَاهُمْ أَخْذَ عَزِیزٍ مُّقْتَدِرٍ
أَکُفَّارُکُمْ خَیْرٌ مِّنْ أُوْلَئِکُمْ أَمْ لَکُم بَرَآءَةٌ فِى الزُّبُرِ
أَمْ یَقُولُونَ نَحْنُ جَمِیعٌ مُّنتَصِرٌ
سَیُهْزَمُ الْجَمْعُ وَیُوَلُّونَ الدُّبُرَ
بَلِ السَّاعَةُ مَوْعِدُهُمْ وَالسَّاعَةُ أَدْهَى وَأَمَرُّ
ترجمه
و همانا هشدار دهندگان به سراغ فرعونیان آمدند.
(امّا آنان) همه معجزات ما را تکذیب کردند، پس ما آنان را همچون گرفتن مقتدرى نفوذناپذیر (به قهر) گرفتیم.
آیا کافرانِ شما از آنان بهترند (تا ما آنان را به قهر نگیریم) یا براى شما امان نامهاى در کتابهاى آسمانى است؟
یا مىگویند: ما همگى پشتیبان یکدیگریم (و قدرتى ما را نخواهد شکست)؟
در آیندهى نزدیکى، جمع آنان در هم شکسته خواهد شد و همه (به یکدیگر) پشت خواهند کرد.
آرى، قیامت وعدگاه آنان است و آن روز، سختتر و تلخ تر است.
«سیهزم» از «هزم» به معناى فشار دادن به جسم خشک است به گونه اى که متلاشى شود. «اَدْهى» به معناى مصیبت بزرگتر است.
در اقوام نوح و عاد و ثمود و لوط، تنها تکذیب انذارها بود ولى در مورد فرعونیان تکذیب آیات و معجزات نیز مطرح است.
این پنجمین و آخرین گروه کفّار است که این سوره از آنان نام برده است.
عوامل غرور چند چیز است:
الف) انسان احساس کند کمال یا ارزشى ویژه دارد و از دیگران بهتر است.«اکفّار کم خیر»
ب) خیال کند از خدا امان نامه دارد و از عذاب مصون است. «ام لکم برائة»
ج) به یاران و هم فکران خود توکل داشته باشد. «ام یقولون نحن جمیع منتصر»
پیام ها
1- کسى که هم فکر یا مطیع کسى باشد، از او محسوب مى شود. «آل فرعون»
2- نظام اجتماعى در زمان فرعون، فرد محورى و استبدادى بود و همه به یک شخص منسوب بودند، «آل فرعون» ولى در دیگر اقوام، نظام قبیله اى و قومى حاکم بود. «قوم نوح... قوم لوط»
3- خداوند با مردم اتمام حجّت مى کند. «جاء... النذر»
4- در نظام فرعونى، انبیا، معجزات آنها و هشدارهاى الهى هم مورد تکذیب قرار گرفتند. «کذّبوا بآیاتنا کلها»
5 - سرنوشت بشر به دست خود اوست. «کذّبوا... فاخذناهم»
6- اگر انسان تمام راههاى حق را به روى خود مسدود کند، قهر الهى فرا مى رسد. «کذّبوا بآیاتنا کلها فاخذناهم»
7- با کسانى چون فرعون که اظهار اقتدار مى کنند، باید مقتدرانه برخورد کرد. «اخذ عزیز مقتدر»
8 - همه قدرتها رو به زوال و شکست است، تنها قدرت نفوذناپذیر، قدرت اوست. «عزیز مقتدر»
9- قهر الهى همراه با قدرت و صلابت است. «اخذ عزیز مقتدر»
10- قهر الهى بر اساس کفر و لجاجت و تکذیب است و کفّار هر عصر هیچ امتیازى نسبت به پیشینیان خود ندارند. «اکفّار کم خیر...»
11- در شیوه تبلیغ، به نحوى استدلال کنید که تمام راهها و فرضیه هاى دشمن را از دست او بگیرید. «اکفّار کم خیر... ام لکم برائة... ام یقولون نحن جمیع منتصر»
12- در شیوه ارشاد قرآن، تاریخ، تهدید، استدلال و اعتقاد به هم پیچیده است. تاریخ: «جاء ال فرعون...»، تهدید: «اخذ عزیز... سیهزم الجمع...»، استدلال: «اکفّارکم... ام... ام...»، اعتقاد: «الساعة موعدهم والساعة ادهى و امرّ»
13- ابّهت دشمن را بشکنید، کفّار تنها ملاکهاى مادى را به حساب مىآورند و از قدرتهاى غیبى و الهى غافلند. «نحن جمیع منتصر... سیهزم الجمع»
14- با دشمن مغرور، قاطعانه برخورد کنید. «سیهزم الجمع و یولّون الدّبر»
15- عنصر کفر و تکذیب، در هر جمعیّتى وسیله پراکندگى است. «سیهزم... یولّون الدُبُر»
16- اگر کفّار به جمعیّت خود مىنازند، بدانند که پراکنده مى شوند، «سیهزم الجمع» و اگر به حمایت از یکدیگر دل خوش دارند، بدانند که همه فرار خواهند کرد. «سیولّون الدبر»
17- براى کافران، علاوه بر قلع و قمع دنیوى، قهر اُخروى نیز در پیش است. «بل الساعة موعدهم»
18- سختترین مصیبتهاى دنیوى، نسبت به مصیبتها و تلخى هاى آخرت چیزى نیست. «والساعة ادهى و امّر»
19- شکست دنیوى کفّار، مقدّمه عذاب سخت تر آخرت است. «سیهزم الجمع... الساعة ادهى واَمّر»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَلَقَدْ جَآءَ آلَ فِرْعَوْنَ النُّذُرُ
کَذَّبُواْ بِآیَاتِنَا کُلِّهَا فَأَخَذْنَاهُمْ أَخْذَ عَزِیزٍ مُّقْتَدِرٍ
أَکُفَّارُکُمْ خَیْرٌ مِّنْ أُوْلَئِکُمْ أَمْ لَکُم بَرَآءَةٌ فِى الزُّبُرِ
أَمْ یَقُولُونَ نَحْنُ جَمِیعٌ مُّنتَصِرٌ
سَیُهْزَمُ الْجَمْعُ وَیُوَلُّونَ الدُّبُرَ
بَلِ السَّاعَةُ مَوْعِدُهُمْ وَالسَّاعَةُ أَدْهَى وَأَمَرُّ
ترجمه
و همانا هشدار دهندگان به سراغ فرعونیان آمدند.
(امّا آنان) همه معجزات ما را تکذیب کردند، پس ما آنان را همچون گرفتن مقتدرى نفوذناپذیر (به قهر) گرفتیم.
آیا کافرانِ شما از آنان بهترند (تا ما آنان را به قهر نگیریم) یا براى شما امان نامهاى در کتابهاى آسمانى است؟
یا مىگویند: ما همگى پشتیبان یکدیگریم (و قدرتى ما را نخواهد شکست)؟
در آیندهى نزدیکى، جمع آنان در هم شکسته خواهد شد و همه (به یکدیگر) پشت خواهند کرد.
آرى، قیامت وعدگاه آنان است و آن روز، سختتر و تلخ تر است.
«سیهزم» از «هزم» به معناى فشار دادن به جسم خشک است به گونه اى که متلاشى شود. «اَدْهى» به معناى مصیبت بزرگتر است.
در اقوام نوح و عاد و ثمود و لوط، تنها تکذیب انذارها بود ولى در مورد فرعونیان تکذیب آیات و معجزات نیز مطرح است.
این پنجمین و آخرین گروه کفّار است که این سوره از آنان نام برده است.
عوامل غرور چند چیز است:
الف) انسان احساس کند کمال یا ارزشى ویژه دارد و از دیگران بهتر است.«اکفّار کم خیر»
ب) خیال کند از خدا امان نامه دارد و از عذاب مصون است. «ام لکم برائة»
ج) به یاران و هم فکران خود توکل داشته باشد. «ام یقولون نحن جمیع منتصر»
پیام ها
1- کسى که هم فکر یا مطیع کسى باشد، از او محسوب مى شود. «آل فرعون»
2- نظام اجتماعى در زمان فرعون، فرد محورى و استبدادى بود و همه به یک شخص منسوب بودند، «آل فرعون» ولى در دیگر اقوام، نظام قبیله اى و قومى حاکم بود. «قوم نوح... قوم لوط»
3- خداوند با مردم اتمام حجّت مى کند. «جاء... النذر»
4- در نظام فرعونى، انبیا، معجزات آنها و هشدارهاى الهى هم مورد تکذیب قرار گرفتند. «کذّبوا بآیاتنا کلها»
5 - سرنوشت بشر به دست خود اوست. «کذّبوا... فاخذناهم»
6- اگر انسان تمام راههاى حق را به روى خود مسدود کند، قهر الهى فرا مى رسد. «کذّبوا بآیاتنا کلها فاخذناهم»
7- با کسانى چون فرعون که اظهار اقتدار مى کنند، باید مقتدرانه برخورد کرد. «اخذ عزیز مقتدر»
8 - همه قدرتها رو به زوال و شکست است، تنها قدرت نفوذناپذیر، قدرت اوست. «عزیز مقتدر»
9- قهر الهى همراه با قدرت و صلابت است. «اخذ عزیز مقتدر»
10- قهر الهى بر اساس کفر و لجاجت و تکذیب است و کفّار هر عصر هیچ امتیازى نسبت به پیشینیان خود ندارند. «اکفّار کم خیر...»
11- در شیوه تبلیغ، به نحوى استدلال کنید که تمام راهها و فرضیه هاى دشمن را از دست او بگیرید. «اکفّار کم خیر... ام لکم برائة... ام یقولون نحن جمیع منتصر»
12- در شیوه ارشاد قرآن، تاریخ، تهدید، استدلال و اعتقاد به هم پیچیده است. تاریخ: «جاء ال فرعون...»، تهدید: «اخذ عزیز... سیهزم الجمع...»، استدلال: «اکفّارکم... ام... ام...»، اعتقاد: «الساعة موعدهم والساعة ادهى و امرّ»
13- ابّهت دشمن را بشکنید، کفّار تنها ملاکهاى مادى را به حساب مىآورند و از قدرتهاى غیبى و الهى غافلند. «نحن جمیع منتصر... سیهزم الجمع»
14- با دشمن مغرور، قاطعانه برخورد کنید. «سیهزم الجمع و یولّون الدّبر»
15- عنصر کفر و تکذیب، در هر جمعیّتى وسیله پراکندگى است. «سیهزم... یولّون الدُبُر»
16- اگر کفّار به جمعیّت خود مىنازند، بدانند که پراکنده مى شوند، «سیهزم الجمع» و اگر به حمایت از یکدیگر دل خوش دارند، بدانند که همه فرار خواهند کرد. «سیولّون الدبر»
17- براى کافران، علاوه بر قلع و قمع دنیوى، قهر اُخروى نیز در پیش است. «بل الساعة موعدهم»
18- سختترین مصیبتهاى دنیوى، نسبت به مصیبتها و تلخى هاى آخرت چیزى نیست. «والساعة ادهى و امّر»
19- شکست دنیوى کفّار، مقدّمه عذاب سخت تر آخرت است. «سیهزم الجمع... الساعة ادهى واَمّر»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است