- 3348
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 29 و 30 سوره نجم
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره نجم- آیه 29 و 30
فَأَعْرِضْ عَن مَّن تَوَلَّى عَن ذِکْرِنَا وَلَمْ یُرِدْ إِلَّا الْحَیَاةَ الدُّنْی
ذَلِکَ مَبْلَغُهُم مِّنَ الْعِلْمِ إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِیلِهِ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنِ اهْتَدَى
ترجمه
پس، از هر که از یاد ما روىگرداند و جز زندگى دنیا را خواستار نبود، رو بگردان.
آن، آخرین درجه از علم و شناخت آنان است. همانا پروردگار تو کسانى را که از راه او گمراه شدهاند، بهتر مىشناسد و کسانى را که هدایت یافته اند، بهتر مى داند.
در قرآن، فرمان اعراض از: کفّار، مشرکان، منافقان، جاهلان فراریان از جبهه و کسانى که به قصد تمسخر وتخطئه در آیات الهى کندو کاو مى کنند آمده است.
سیماى دنیا در قرآن
قرآن در آیات متعددى سیماى دنیا و زندگى دنیوى را اینگونه ترسیم کرده است:
1. دنیا کم و ناچیز است. «متاع الدنیا قلیل»
2. دنیا فانى است، عبورگاه است نه توقفگاه. «ما عندکم ینفد»
3. دنیاگرایى جز لهو و لعب نیست. «و ما هذه الحیاة الدنیا الاّ لهو و لعب»
4. دنیا وسیله فریب است. «ما الحیاة الدنیا الاّ متاع الغرور»
5. دنیاگرایى مانع آخرتطلبى است. «أ رضیتم بالحیاة الدنیا من الاخرة»
6. دنیا، دلربا است. «یا لیت لنا مثل ما أوتى قارون»
7. در آیه 20 سوره حدید، پنج ویژگى براى دنیا ذکر شده که با مراحل پنجگانه عمر انسان مطابقت دارد: «واعلموا انّما الحیاة الدنیا لعب و لهو و زینة و تفاخر بینکم و تکاثر...»
الف) لعب و بازى. (کودکى)
ب) لهو و سرگرمى. (نوجوانى)
ج) زینت و خودآرایى. (جوانى)
د) تفاخر و فخرفروشى. (میانسالى)
ه) تکاثر و ثروت اندوزى. (کهنسالى)
آرى، دنیا وسیله است نه هدف، چنانکه در دعاى ماه شعبان مى خوانیم: «و لاتجعل الدنیا اکبر همّنا» خدایا دنیا را هدف برتر ما قرار مده.
پیام ها
1- در برخورد با کسانى که دنیا محور و خداگریزند، تسامح نداشته باشید. «فاعرض عن من تولّى عن ذکرنا»
2- از کسانى که به دین خدا پشت مى کنند و حاضر به شنیدن نام خدا و دستورات او نیستند، اعراض کنید. (در اسلام، بایکوت مخالفان و دشمنان جایز است.) «فاعرض عن من تولّى عن ذکرنا»
3- تبرّى جستن از دشمنان اسلام، یک اصل است. «فاعرض»
4- در تبلیغ دین، وقت و فرصت را در موارد بىثمر هدر ندهید. «فاعرض...»
5 - گاهى مقابله به مثل لازم است. باید از کسى که از یاد خدا اعراض مى کند، اعراض کرد. «فاعرض عن من تولّى عن ذکرنا»
6- دنیاگرایى و اعراض از یاد خدا، ملازم یکدیگرند. «تولّى عن ذکرنا و لم یُرد الاّ الحیاة الدنیا»
7- آنچه نکوهیده است، انحصار فکر و عمل در راه رسیدن به دنیاست وگرنه تلاش و علاقه طبیعى، امرى پسندیده است. «و لم یُرد الا الحیاة...»
8 - دنیاگرایى، نشانه سطح پایینِ درک و معرفت است. «لم یُرد الا الحیاة الدنیا... ذلک مبلغهم من العلم»
9- کسانى که جز به زندگى دنیا فکر نمى کنند، گمراهند. «لم یرد الاّ الحیاة الدنیا... ضلّ...»
10- ایمان به علم و نظارت خداوند به عملکرد انسان، سبب تسلّى و دلدارى مؤمنان است. «هو اعلم بمن ضلّ عن سبیله»
11- خداگریزى و دنیامحورى، بارزترین نشانه انحراف است. «تولّى عن ذکرنا و لم یُرد الاّ الحیاة الدنیا... اعلم بمن ضلّ»
12- خداوند اعمال و نیّات تکتک بندگان را مى داند. «هو اعلم بمَن ضلّ... هو اعلم بمَن اهتدى»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
فَأَعْرِضْ عَن مَّن تَوَلَّى عَن ذِکْرِنَا وَلَمْ یُرِدْ إِلَّا الْحَیَاةَ الدُّنْی
ذَلِکَ مَبْلَغُهُم مِّنَ الْعِلْمِ إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِیلِهِ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنِ اهْتَدَى
ترجمه
پس، از هر که از یاد ما روىگرداند و جز زندگى دنیا را خواستار نبود، رو بگردان.
آن، آخرین درجه از علم و شناخت آنان است. همانا پروردگار تو کسانى را که از راه او گمراه شدهاند، بهتر مىشناسد و کسانى را که هدایت یافته اند، بهتر مى داند.
در قرآن، فرمان اعراض از: کفّار، مشرکان، منافقان، جاهلان فراریان از جبهه و کسانى که به قصد تمسخر وتخطئه در آیات الهى کندو کاو مى کنند آمده است.
سیماى دنیا در قرآن
قرآن در آیات متعددى سیماى دنیا و زندگى دنیوى را اینگونه ترسیم کرده است:
1. دنیا کم و ناچیز است. «متاع الدنیا قلیل»
2. دنیا فانى است، عبورگاه است نه توقفگاه. «ما عندکم ینفد»
3. دنیاگرایى جز لهو و لعب نیست. «و ما هذه الحیاة الدنیا الاّ لهو و لعب»
4. دنیا وسیله فریب است. «ما الحیاة الدنیا الاّ متاع الغرور»
5. دنیاگرایى مانع آخرتطلبى است. «أ رضیتم بالحیاة الدنیا من الاخرة»
6. دنیا، دلربا است. «یا لیت لنا مثل ما أوتى قارون»
7. در آیه 20 سوره حدید، پنج ویژگى براى دنیا ذکر شده که با مراحل پنجگانه عمر انسان مطابقت دارد: «واعلموا انّما الحیاة الدنیا لعب و لهو و زینة و تفاخر بینکم و تکاثر...»
الف) لعب و بازى. (کودکى)
ب) لهو و سرگرمى. (نوجوانى)
ج) زینت و خودآرایى. (جوانى)
د) تفاخر و فخرفروشى. (میانسالى)
ه) تکاثر و ثروت اندوزى. (کهنسالى)
آرى، دنیا وسیله است نه هدف، چنانکه در دعاى ماه شعبان مى خوانیم: «و لاتجعل الدنیا اکبر همّنا» خدایا دنیا را هدف برتر ما قرار مده.
پیام ها
1- در برخورد با کسانى که دنیا محور و خداگریزند، تسامح نداشته باشید. «فاعرض عن من تولّى عن ذکرنا»
2- از کسانى که به دین خدا پشت مى کنند و حاضر به شنیدن نام خدا و دستورات او نیستند، اعراض کنید. (در اسلام، بایکوت مخالفان و دشمنان جایز است.) «فاعرض عن من تولّى عن ذکرنا»
3- تبرّى جستن از دشمنان اسلام، یک اصل است. «فاعرض»
4- در تبلیغ دین، وقت و فرصت را در موارد بىثمر هدر ندهید. «فاعرض...»
5 - گاهى مقابله به مثل لازم است. باید از کسى که از یاد خدا اعراض مى کند، اعراض کرد. «فاعرض عن من تولّى عن ذکرنا»
6- دنیاگرایى و اعراض از یاد خدا، ملازم یکدیگرند. «تولّى عن ذکرنا و لم یُرد الاّ الحیاة الدنیا»
7- آنچه نکوهیده است، انحصار فکر و عمل در راه رسیدن به دنیاست وگرنه تلاش و علاقه طبیعى، امرى پسندیده است. «و لم یُرد الا الحیاة...»
8 - دنیاگرایى، نشانه سطح پایینِ درک و معرفت است. «لم یُرد الا الحیاة الدنیا... ذلک مبلغهم من العلم»
9- کسانى که جز به زندگى دنیا فکر نمى کنند، گمراهند. «لم یرد الاّ الحیاة الدنیا... ضلّ...»
10- ایمان به علم و نظارت خداوند به عملکرد انسان، سبب تسلّى و دلدارى مؤمنان است. «هو اعلم بمن ضلّ عن سبیله»
11- خداگریزى و دنیامحورى، بارزترین نشانه انحراف است. «تولّى عن ذکرنا و لم یُرد الاّ الحیاة الدنیا... اعلم بمن ضلّ»
12- خداوند اعمال و نیّات تکتک بندگان را مى داند. «هو اعلم بمَن ضلّ... هو اعلم بمَن اهتدى»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است