display result search
منو
تفسیر آیه 12 - 15 سوره نجم

تفسیر آیه 12 - 15 سوره نجم

  • 1 تعداد قطعات
  • 7 دقیقه مدت قطعه
  • 211 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره نجم- آیه 12 - 15

أَفَتُمَارُونَهُ عَلَى‏ مَا یَرَى‏

وَلَقَدْ رَءَاهُ نَزْلَةً أُخْرَى‏

عِندَ سِدْرَةِ الْمُنتَهَى‏

عِندَهَا جَنَّةُ الْمَأْوَى‏

ترجمه
پس آیا بر سر آنچه مى‏بیند با وى جدال مى‏ کنید؟
و همانا در نزولى دیگر او را دید.
نزد سدرة المنتهى.
که بهشتِ امن نزد آن است.



«تمارونه» از «مراء» به معناى جدال همراه با شک و تردید و «نزلة» به معناى یکباره نازل شدن است. «سدرة المنتهى» نام مکانى نزدیک بهشت موعود است که مالامال از الطاف الهى است و به گفته روایات جز شخص پیامبر اسلام کسى از آن بالاتر نرفته است.
در حدیث آمده است: آنجایى که آخرین مرحله پرواز فرشتگان یا آخرین مرحله بالا رفتن اعمال مى‏باشد، به آن «سدرة المنتهى» مى ‏گویند و در روایات مى‏خوانیم: «سدرة المنتهى» نام درختى است که همراه هر برگ آن فرشته ‏اى در حال تسبیح است.
چون در ماجراى معراج، ناباورى و تردید بسیار است، خداوند یک بار در سوره اسراء فرمود: «سبحان الّذى» یعنى او از کار لغو منزّه است و معراج یک هدف بس عالى دارد و یک بار در این سوره فرمود: چرا در این باره جدال مى‏کنید؟ «أفتمارونه...»
گرچه همه مردم زیر نظر خداوند هستند، امّا خداوند گاهى بعضى را به طور خاص مورد نظر قرار مى ‏دهد. «و لقد راه نزلة اخرى» یعنى خداوند در معراج پیامبرش را یکبار دیگر مورد نظر ویژه قرار داد. همان گونه که خداوند با این‏که با همه مردم است، «و هو معکم»(22) ولى بودن او با متّقین به گونه‏اى دیگر است. «انّ اللّه مع الّذین اتّقوا»
آرى، همراه بودن و عنایت خداوند گاهى عام است و گاهى خاص. او پیامبرش را در آسمان‏ها مهمان کرد و نزد سدرة المنتهى و بهشت موعود، مورد نظر خاص خود قرار داد.
این معنا در تفسیر اطیب ‏البیان ذکر شده، امّا در تفاسیر دیگر به گونه ‏اى دیگر معنا شده است: پیامبر، یک بار دیگر جبرئیل را با قیافه اصلى دید و یا بار دیگر، خدا را با دید باطنى دید.
دلیل ما در انتخاب گفتار اطیب البیان این است که این آیات در مقام تجلیل از پیامبر و معراج اوست و دیدن جبرئیل، براى پیامبر که مقامش بالاتر از جبرئیل است امتیاز و تجلیلى نیست و با سیاق آیات خیلى تناسب ندارد، و نیز دیدن باطنى خداوند، براى پیامبر همیشه بوده و نه یکبار و دو بار، ولى لطف خاص خداوند در معراج قابل توجّه بوده است، چون خداوند با هدفى خاص پیامبرش را به آسمان‏ها برد، بنابراین نگاه خاصى به او داشت. «راه نزلة اخرى»
در حدیث مى‏خوانیم که رسول خدا فرمود: من جبرئیل را نزد سدرة المنتهى دیدم. جبرئیل به پیامبر گفت: انتهاى حدّى که خداوند براى من گذارده همین جاست و اگر بیشتر از آن بیایم، بالهایم خواهد سوخت.



پیام ها
1- افراد بى ایمان، تحمّل باور کردن مکاشفات و دریافت‏هاى اولیاى خدا را ندارند و با بدبینى و تردید با آنها به جدال مى‏پردازند. «أفتمارونه»
2- در مسائل نظرى و فکرى، بحث و تردید جاى دارد، ولى در محسوسات و دیدنى‏ها جایى ندارد. «أفتمارونه على ما یرى»
3- شرط تبلیغ، پذیرش همگانى نیست؛ بعضى انکار یا تردید یا جدال مى‏ کنند. «أفتمارونه»
4- پرسش و دلیل‏ خواهى همیشه مورد سفارش است، «فسئلوا أهل الذکر» ولى مجادله و ستیز مورد توبیخ است. «أفتمارونه»
5 - بالاتر از بهشت نیز وجود دارد. «عند سدرة المنتهى عندها جنة المأوى» سدرة المنتهى به قدرى مهم است که بهشت با آن عظمتش در کنار اوست.

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 7:19

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی