display result search
منو
تفسیر آیه 6 - 8 سوره ق

تفسیر آیه 6 - 8 سوره ق

  • 1 تعداد قطعات
  • 9 دقیقه مدت قطعه
  • 75 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره ق - آیه 6- 8

أَفَلَمْ یَنظُرُواْ إِلَى السَّمَآءِ فَوْقَهُمْ کَیْفَ بَنَیْنَاهَا وَزَیَّنَّاهَا وَمَا لَهَا مِن فُرُوجٍ‏

وَالْأَرْضَ مَدَدْنَاهَا وَأَلْقَیْنَا فِیهَا رَوَاسِىَ وَأَنبَتْنَا فِیهَا مِن کُلِ‏ّ زَوْجٍ بَهِیجٍ

تَبْصِرَةً وَذِکْرَى‏ لِکُلِ‏ّ عَبْدٍ مُّنِیبٍ

ترجمه
پس آیا به آسمان بالاى سرشان نگاه نکرده‏ اند که چگونه آن را بنا کردیم و (با ستارگان) زینت دادیم و آن را هیچ شکاف و خللى نیست؟
و زمین را بگستردیم و کوه‏ هاى استوار در آن افکندیم و از هر نوع گیاه با طراوت در آن رویاندیم.
تا براى هر بنده‏ اى که (به سوى حق،) روى مى‏ آورد، مایه‏ بینش و پند باشد.


«رواسى» جمع «راسیة» به معناى محکم و استوار است.
بیان زوجیّت گیاهان، یکى از معجزه‏هاى علمى قرآن است. «من کل زوج بهیج»
ریشه تعجّب و بعید شمردن معاد، چند چیز است:
الف) مرده ‏اى که پوسید و خاکش پراکنده شد، چه کسى مى داند کجاست؟
ب) بر فرض ذّرات پراکنده شناخته شوند، با چه قدرتى جمع مى‏ شوند؟
در پاسخ شبهه اول در آیه 4 خواندیم: ما همه ذرّات خاک را مى ‏دانیم و مى‏ شناسیم. «علمنا ما تنقص الارض منهم»
در پاسخ شبهه دوم در این آیات مى‏ فرماید: ما قدرت جمع کردن آن ذرّات را داریم و نمونه قدرت ما را در آسمان‏ها و زمین مشاهده مى‏ کنید که چگونه آسمان‏ها را برافراشته و زینت داده ‏ایم به گونه‏ اى که هیچ گونه رخنه و کاستى در آن نیست.
در اسلام تعقّل، تفکّر، بصیرت و معرفت، گام اول است و مناجات، گریه، انابه و عبادت گام بعدى. «تبصرة و ذکرى» اول بصیرت بعد تذکّر. در جاى دیگر مى ‏فرماید: «یتفکّرون فى خلق السّموات والارض ربّنا ما خلقت هذا باطلا سبحانک...» یعنى ابتدا تفکّر و تعقّل مى‏ کنند، آنگاه به ربوبیّت خداوند اقرار مى‏ کنند.
قرآن در ستایش از خردمندان مى‏ فرماید: «اعینهم تفیض من الدمع مما عرفوا من الحقّ» اشک آنان برخاسته از فکر، معرفت و بصیرت است، نه بر اساس عادت و احساسات.


پیام ها
1- طبیعت، کلاس خداشناسى است. «أفلم ینظروا الى السّماء...»
2- با بیان نمونه‏ ها، مردم را دعوت کنید. (براى امکان معاد، به قدرت‏ نمایى خداوند در آسمان و زمین نظر کنید.) «أفلم ینظروا»
3- کسانى که در هستى نمى‏اندیشند و معاد را بعید مى‏شمارند، قابل سرزنش‏اند. «أفلم ینظروا»
4- در کرات آسمانى، نظم و قانون حاکم است. «کیف بنیناها... ما لها من فروج»
5 - زمین، کوه‏ هاى استوار دارد. «ألقینا فیها رواسى»
6- استحکام و زیبایى، ویژگى آفریده ‏هاى خداوند در آسمان و زمین است. «ما لها من فروج، زیّنا السّماء، القینا... رواسى، زوج بهیج»
7- رویش گیاهان زنده از دل خاک مرده، نمودى از رستاخیز دوباره انسان است. «ذلک رجع بعید... و انبتنا فیها من کلّ زوج بهیج»
8 - نگاه به گیاهان و مناظر طبیعى، عاملى براى ایجاد نشاط و سرور است. «افلم ینظروا... من کلّ زوج بهیج»
9- آن قدر نمونه‏ هاى قدرت خداوند را نظر کنید، تا ذرّه ‏اى شبهه باقى نماند. «أفلم ینظروا... بنینا، زیّنا، مددنا، القینا، انبتنا»
10- ارزان ترین، عمومى‏ترین، نزدیک‏ترین، سالم‏ ترین، بادوام ‏ترین، هدفدارترین و جامع ‏ترین نشاط ها، نگاه در آفریده‏ هاى الهى است. «بهیج»
11- در مکتب انبیا، نگاه باید مقدّمه بصیرت، فهمیدن، هوشیارى و پند گرفتن باشد. «ینظروا - تبصرة - ذکرى»
12- راه بازگشت، بر روى همه باز است. «لکلّ عبد منیب»
13- اگر انسان، دلى براى فهمیدن داشته باشد، تمام هستى (آسمان و زمین) براى او کلاس معرفت است. «تبصرة و ذکرى‏ لکلّ عبد منیب»
14- در مکتب انبیا، زیبایى‏ها و سرورها، وسیله غفلت نیست، بلکه وسیله رشد و قرب است. «زیّنا... زوج بهیج... تبصرة و ذکرى‏ لکلّ عبد منیب»
15- تواضع، زمینه فهمیدن و غرور، باعث محرومیّت است. «تبصرة و ذکرى‏ لکلّ عبد»
16- زارى و انابه به درگاه خداوند، لازمه عبودیّت است. «عبد منیب»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 9:58

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی