display result search
منو
تفسیر آیه 32 - 34 سوره جاثیه

تفسیر آیه 32 - 34 سوره جاثیه

  • 1 تعداد قطعات
  • 7 دقیقه مدت قطعه
  • 119 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره جاثیه- آیه 32 - 34

وَ إِذَا قِیلَ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَالسَّاعَةُ لَا رَیْبَ فِیهَا قُلْتُم مَّا نَدْرِى مَا السَّاعَةُ إِن نَّظُنُّ إِلَّا ظَنّاً وَمَا نَحْنُ بِمُسْتَیْقِنِینَ‏

وَبَدَا لَهُمْ سَیِّئَاتُ مَا عَمِلُواْ وَحَاقَ بِهِم مَّا کَانُواْ بِهِ یَسْتَهْزِءُونَ‏

وَقِیلَ الْیَوْمَ نَنسَاکُمْ کَمَا نَسِیتُمْ لِقَآءَ یَوْمِکُمْ هَذَا وَ مَأْوَاکُمُ النَّارُ وَمَا لَکُم مِّن نَّاصِرِینَ‏

ترجمه
و هرگاه گفته شد که وعده الهى حقّ است و در قیامتى که (در پیش است) شکى نیست، گفتید: ما نمى‏ دانیم قیامت چیست، ما آن را جز گمانى نمى‏ پنداریم و ما به سراغ باور کردن آن نیستیم.
و بدى‏ هاى اعمالشان برایشان روشن شد و آنچه را به مسخره مى‏ گرفتند، فراگیرشان شد.
و به آنان گفته شود: امروز ما شما را به فراموشى مى ‏سپاریم، همان گونه که شما دیدار امروزتان را به فراموشى سپردید، جایگاه شما آتش است و براى شما هیچ یاورى نیست.


نشانه‏ کافر، تشکیک و نشانه‏ مؤمن، سؤال، پیگیرى و به یقین رسیدن است.
گاهى یک خلاف کوچک، زیان‏هاى بسیارى دارد. مثلاً شخصى با خاموش کردن چراغ یک سالن، در ظاهر یک عمل خلاف انجام مى‏ دهد، ولى این عمل، سیّئاتى را به دنبال دارد، افرادى در اثر تاریکى دچار ترس و وحشت مى‏ شوند، افرادى کفش و لباس خویش را گم مى‏ کنند، گروهى دیگران را پایمال مى‏کنند، افرادى به ستون‏ها مى‏خورند. چه بسا در تاریکى سرقت‏ها و منکرات دیگرى انجام گیرد، تمام این امور، آثار و عوارضِ سوء یک عمل است، لذا در قیامت به حساب همه عوارض گناه رسیدگى مى‏ شود.
مراد از فراموش کردن خداوند آن است که در قیامت با افراد غافل از قیامت، همچون افراد فراموش شده برخورد مى‏شود و خداوند آنان را به حال خود وامى‏گذارد وگرنه خداوند هرگز هیچ کس و هیچ چیز را فراموش نمى‏کند. «و ما کان ربّک نسیا»


پیام ها
1- قیامت، روزِ بُروز و ظهورِ امور پنهان است. «و بدا لهم»
2- در قیامت علاوه بر اعمال، عوارض و آثار و مفاسدى که بر اعمال بار است دامنگیر انسان مى‏شود. «سیّئات ما عملوا»
3- کیفر الهى، متناسب با رفتار آدمى است. همان چیزى که مسخره مى‏کردند دامنشان را مى‏گیرد. «حاق بهم ما کانوا به یستهزؤن»
4- استهزا، شیوه‏ مستکبران است. «استکبرتم... کانوا یستهزؤن»
5 - هر کس معاد را فراموش کند، در قیامت فراموش مى‏شود. «ننساکم کما نسیتم»
6- ایمان به معاد کافى نیست، یاد معاد لازم است. «نسیتم لقاء یومکم»



منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 7:31

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی