- 1546
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 43 - 50 سوره دخان
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره دخان- آیه 43 -50
إِنَّ شَجَرَتَ الزَّقُّومِ
طَعَامُ الْأَثِیمِ
کَالْمُهْلِ یَغْلِى فِى الْبُطُونِ
کَغَلْىِ الْحَمِیمِ
خُذُوهُ فَاعْتِلُوهُ إِلَى سَوَآءِ الْجَحِیمِ
ثُمَّ صُبُّواْ فَوْقَ رَأْسِهِ مِنْ عَذَابِ الْحَمِیمِ
ذُقْ إِنَّکَ أَنتَ الْعَزِیزُ الْکَرِیمُ
إِنَّ هَذَا مَا کُنتُم بِهِ تَمْتَرُونَ
ترجمه
(میوه) همانا درخت زقّوم، غذاى گناهکاران است.
همچون مس آب کرده در شکم آنها مى جوشد.
همچون جوشش آب داغ.
(به مأموران دوزخ گفته مى شود) گنهکار را بگیرید و او را به وسط آتش شعله ور بکشید. سپس از آب سوزان بر سرش بریزید.
(به او گفته مىشود) بچش که تو همان هستى که به گمان خود عزیز و کریم بودى.
این همان است که همواره در آن تردید داشتید.
«زَقّوم» نوعى غذاى ناخوشایند در دوزخ است. در سوره صافّات آیه 63 نیز این گونه آمده است: «شجرة الزقوّم... انّها شجرة تخرج فى اصل الجحیم» درخت یا گیاهى است که از دوزخ مى روید، آرى همان گونه که انسان مجرم در دوزخ همیشه مى ماند، درخت هم به ارادهى خدا باقى مى ماند.
«اثیم» به کسى گویند که بر گناه پایدار باشد.
«مُهل» به معناى فلز یا مس ذوب شده یا آلوده است.
«فاعتلوه» به معناى کشاندن همراه با قهر و خشونت است.
پیام ها
1- معاد، جسمانى است. (مسئله طعام و آب جوش، نشانه جسمانى بودن معاد است.) «طعام... فى البطون»
2- گناه سبب عذاب و قهر الهى است. «طعام الاثیم»
3- عذاب قیامت هم جسمى است و هم روحى. (عذاب جسمى موادّ جوشان و عذاب روحى، شنیدن تحقیر و تمسخر به اینکه شما بودید که در دنیا تنها براى خود عزّت و کرامت قائل بودید.) «ذق انّک انت العزیز الکریم»
4- دوزخیان از درون و بیرون مى سوزند. «یغلى فى البطون... صبّوا فوق رأسه من عذاب الحمیم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
إِنَّ شَجَرَتَ الزَّقُّومِ
طَعَامُ الْأَثِیمِ
کَالْمُهْلِ یَغْلِى فِى الْبُطُونِ
کَغَلْىِ الْحَمِیمِ
خُذُوهُ فَاعْتِلُوهُ إِلَى سَوَآءِ الْجَحِیمِ
ثُمَّ صُبُّواْ فَوْقَ رَأْسِهِ مِنْ عَذَابِ الْحَمِیمِ
ذُقْ إِنَّکَ أَنتَ الْعَزِیزُ الْکَرِیمُ
إِنَّ هَذَا مَا کُنتُم بِهِ تَمْتَرُونَ
ترجمه
(میوه) همانا درخت زقّوم، غذاى گناهکاران است.
همچون مس آب کرده در شکم آنها مى جوشد.
همچون جوشش آب داغ.
(به مأموران دوزخ گفته مى شود) گنهکار را بگیرید و او را به وسط آتش شعله ور بکشید. سپس از آب سوزان بر سرش بریزید.
(به او گفته مىشود) بچش که تو همان هستى که به گمان خود عزیز و کریم بودى.
این همان است که همواره در آن تردید داشتید.
«زَقّوم» نوعى غذاى ناخوشایند در دوزخ است. در سوره صافّات آیه 63 نیز این گونه آمده است: «شجرة الزقوّم... انّها شجرة تخرج فى اصل الجحیم» درخت یا گیاهى است که از دوزخ مى روید، آرى همان گونه که انسان مجرم در دوزخ همیشه مى ماند، درخت هم به ارادهى خدا باقى مى ماند.
«اثیم» به کسى گویند که بر گناه پایدار باشد.
«مُهل» به معناى فلز یا مس ذوب شده یا آلوده است.
«فاعتلوه» به معناى کشاندن همراه با قهر و خشونت است.
پیام ها
1- معاد، جسمانى است. (مسئله طعام و آب جوش، نشانه جسمانى بودن معاد است.) «طعام... فى البطون»
2- گناه سبب عذاب و قهر الهى است. «طعام الاثیم»
3- عذاب قیامت هم جسمى است و هم روحى. (عذاب جسمى موادّ جوشان و عذاب روحى، شنیدن تحقیر و تمسخر به اینکه شما بودید که در دنیا تنها براى خود عزّت و کرامت قائل بودید.) «ذق انّک انت العزیز الکریم»
4- دوزخیان از درون و بیرون مى سوزند. «یغلى فى البطون... صبّوا فوق رأسه من عذاب الحمیم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است