- 3626
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 68 - 71 سوره زخرف
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره زخرف - آیه 68 -71
یَا عِبَادِ لَا خَوْفٌ عَلَیْکُمُ الْیَوْمَ وَلَا أَنتُمْ تَحْزَنُونَ
الَّذِینَ آمَنُواْ بِآیَاتِنَا وَکَانُواْ مُسْلِمِینَ
ادْخُلُواْ الْجَنَّةَ أَنتُمْ وَأَزْوَاجُکُمْ تُحْبَرُونَ
یُطَافُ عَلَیْهِم بِصِحَافٍ مِّن ذَهَبٍ وَ أَکْوَابٍ وَ فِیهَا مَا تَشْتَهِیهِ الْأَنفُسُ وَتَلَذُّ الْأَعْیُنُ وَأَنتُمْ فِیهَا خَالِدُونَ
ترجمه
(خداوند به آنان مى گوید:) اى بندگان من! امروز نه ترسى بر شماست و نه غمگین مى شوید.
آنان که به آیات ما ایمان آورده و همواره تسلیم (حقّ) هستند.
شما و همسرانتان در حالى که شادمانید به بهشت داخل شوید.
ظرفها و جامه ایى از طلا بر آنان چرخانده مى شود و آنچه را که نفس میل داشته باشد و چشم (از دیدنش) لذّت ببرد در بهشت موجود است و شما در آنجا جاودانه هستید.
«تحبرون» از «حبره» به معناى حال پسندیده است که به صورت شادمانى بر چهره نمودار مى شود، «صحاف» جمع «صحفه» به ظرفهاى بزرگ گفته مى شود. «اکواب» جمع «کوب» به جامى گفته مى شود که دسته ندارد.
یکى از لذّتهاى چشم، ملاقات اولیاى الهى است که انسان در دنیا موفّق به دیدار آنان نشده است.
نعمتهاى بهشتى اقسام مزایا را دارا هستند:
1. همه سلیقه ها و چشمها را اشباع مىکند. «تشتهیه الانفس و تلذّ الاعین»
2. تنوّع دارند. «صحاف - اکواب»
3. زیبا هستند. «ذهب»
4. مطابق میل هستند. «تشتهیه الانفس»
5. چشم از دیدن آن خسته نمىشود «تلذّ الاعین»
از اینکه قرآن فرمان مى دهد شما و همسرانتان وارد بهشت شوید، معلوم مى شود که مراد، همسران دنیوى آنان است، زیرا حورالعین بیرون از بهشت نیستند تا فرمان ورود به آنان داده شود.
پیام ها
1- بندگى خداوند رمز بیمه شدن از هراسها و خطرها در قیامت است. «یا عباد لاخوف علیکم...»
2- اول آرامش سپس دریافت نعمتهاى بهشتى. «لا خوف علیهم... ادخلوا الجنّة»
3- ایمان به تنهایى کافى نیست، باید تسلیم کامل باشیم. «آمنوا... و کانوا مسلمین»
4- همسران با ایمانِ دنیوى، در آخرت نیز همراهند. «ادخلوا... انتم و ازواجکم»
5 - لذّت چشم در قیامت، به گونه اى است که با دیگر خواسته هاى بهشتیان برابرى مى کند. «تشتهیه الانفس و تلذّ الاعین»
6- رسیدن به تمام خواسته ها، فقط در بهشت امکان پذیر است. «فیها ما تشتهیه الانفس»
7- غرائز و کشش هاى درونى انسان تا قیامت همراه انسان است. «فیها ما تشتهیه الانفس...»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
یَا عِبَادِ لَا خَوْفٌ عَلَیْکُمُ الْیَوْمَ وَلَا أَنتُمْ تَحْزَنُونَ
الَّذِینَ آمَنُواْ بِآیَاتِنَا وَکَانُواْ مُسْلِمِینَ
ادْخُلُواْ الْجَنَّةَ أَنتُمْ وَأَزْوَاجُکُمْ تُحْبَرُونَ
یُطَافُ عَلَیْهِم بِصِحَافٍ مِّن ذَهَبٍ وَ أَکْوَابٍ وَ فِیهَا مَا تَشْتَهِیهِ الْأَنفُسُ وَتَلَذُّ الْأَعْیُنُ وَأَنتُمْ فِیهَا خَالِدُونَ
ترجمه
(خداوند به آنان مى گوید:) اى بندگان من! امروز نه ترسى بر شماست و نه غمگین مى شوید.
آنان که به آیات ما ایمان آورده و همواره تسلیم (حقّ) هستند.
شما و همسرانتان در حالى که شادمانید به بهشت داخل شوید.
ظرفها و جامه ایى از طلا بر آنان چرخانده مى شود و آنچه را که نفس میل داشته باشد و چشم (از دیدنش) لذّت ببرد در بهشت موجود است و شما در آنجا جاودانه هستید.
«تحبرون» از «حبره» به معناى حال پسندیده است که به صورت شادمانى بر چهره نمودار مى شود، «صحاف» جمع «صحفه» به ظرفهاى بزرگ گفته مى شود. «اکواب» جمع «کوب» به جامى گفته مى شود که دسته ندارد.
یکى از لذّتهاى چشم، ملاقات اولیاى الهى است که انسان در دنیا موفّق به دیدار آنان نشده است.
نعمتهاى بهشتى اقسام مزایا را دارا هستند:
1. همه سلیقه ها و چشمها را اشباع مىکند. «تشتهیه الانفس و تلذّ الاعین»
2. تنوّع دارند. «صحاف - اکواب»
3. زیبا هستند. «ذهب»
4. مطابق میل هستند. «تشتهیه الانفس»
5. چشم از دیدن آن خسته نمىشود «تلذّ الاعین»
از اینکه قرآن فرمان مى دهد شما و همسرانتان وارد بهشت شوید، معلوم مى شود که مراد، همسران دنیوى آنان است، زیرا حورالعین بیرون از بهشت نیستند تا فرمان ورود به آنان داده شود.
پیام ها
1- بندگى خداوند رمز بیمه شدن از هراسها و خطرها در قیامت است. «یا عباد لاخوف علیکم...»
2- اول آرامش سپس دریافت نعمتهاى بهشتى. «لا خوف علیهم... ادخلوا الجنّة»
3- ایمان به تنهایى کافى نیست، باید تسلیم کامل باشیم. «آمنوا... و کانوا مسلمین»
4- همسران با ایمانِ دنیوى، در آخرت نیز همراهند. «ادخلوا... انتم و ازواجکم»
5 - لذّت چشم در قیامت، به گونه اى است که با دیگر خواسته هاى بهشتیان برابرى مى کند. «تشتهیه الانفس و تلذّ الاعین»
6- رسیدن به تمام خواسته ها، فقط در بهشت امکان پذیر است. «فیها ما تشتهیه الانفس»
7- غرائز و کشش هاى درونى انسان تا قیامت همراه انسان است. «فیها ما تشتهیه الانفس...»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است