display result search
منو
تفسیر آیه 36 و 37 سوره زخرف

تفسیر آیه 36 و 37 سوره زخرف

  • 1 تعداد قطعات
  • 6 دقیقه مدت قطعه
  • 338 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره زخرف - آیه 36 و 37

وَمَن یَعْشُ عَن ذِکْرِ الرَّحْمَنِ نُقَیِّضْ لَهُ شَیْطَاناً فَهُوَ لَهُ قَرِینٌ‏

وَإِنَّهُمْ لَیَصُدُّونَهُمْ عَنِ السَّبِیلِ وَیَحْسَبُونَ أَنَّهُم مُّهْتَدُونَ‏

ترجمه
و هر که از یاد خداى رحمن روى گردان شود شیطانى بر او مى‏ گماریم که همراه و دمساز وى گردد.
و آنها (شیاطین) مردم را از راه (حقّ) باز مى ‏دارند ولى گمان مى‏ کنند که هدایت یافته ‏اند.


آیات قبل، سخن از کفّار و غرق شدن در مادیات بود، این آیه یکى از آثار غوطه ‏ور شدن در زر و زیور را بیان مى‏ کند.
«یعش» از «عشو» به معناى آفتى در چشم است که سبب ضعف دید مى ‏گردد. این کلمه هرگاه با حرف «عن» همراه باشد به معناى اعراض کردن است.
سیاست شیطان گام به گام است: «خطوات»
مرحله اول القاى وسوسه است. «وسوس الیه»
در مرحله دوم تماس مى ‏گیرد. «مسّهم طائف»
مرحله سوم در قلب فرو مى‏رود. «فى صدور الناس»
مرحله چهارم در روح مى‏ماند. «فهو له قرین»
مرحله پنجم انسان را عضو حزب خود قرار مى ‏دهد. «حزب الشیطان»
مرحله ششم سرپرست انسان مى شود. «و من یتخد الشیطان ولیاً»
مرحله هفتم انسان خود یک شیطان مى‏ شود. «شیاطین الانس و...»
امام على(ع) در نهج البلاغه مى ‏فرماید: شیطان در روح انسان تخم گذارى مى‏ کند. «فباض و فرّخ فى صدورهم»
آثار اعراض از یاد خدا
1. باز ماندن از راه خیر. «لیصدونهم عن السبیل»
2. انحراف فکرى که خیال مى‏کند هدایت یافته است. «یحسبون انهم مهتدون»
3. دیگر موعظه ‏پذیر نیست. «و اذا ذکروا لا یذکرون»
4. توبه نمى ‏کند چون خود را کج نمى‏داند.
5. زندگى نکبت بار دارد. «و مَن أعرض عن ذکرى فانّ له مَعیشةً ضَنکا»
6. کسى که در دنیا از دیدن حقّ کور است، «یعش» در آخرت نیز کور محشور مى‏ شود. «من کان فى هذه اعمى فهو فى الاخرة اعمى»
شیطانِ همراه، ممکن است از دوستان ناباب یا همسر و فرزند یا شریک فاسد باشد. به همین دلیل کلمه شیطان نکره ذکر شده است تا شامل هر نوع شیطانى شود.
نماز، ذکر رحمن است، «اقم الصلاة لذکرى» قرآن، ذکر رحمن است، «نحن نزلنا الذکر» پس هر کس از نماز و قرآن اعراض کند دچار سلطه شیطان همراه مى ‏شود. «فهو له قرین



پیام ها
1- سلطه شیطان در اثر اعمال خود ماست. «و من یعش... نقیّض»
2- دل یا جاى رحمن است یا شیطان. «و من یعش عن ذکر الرّحمن نقیض له شیطاناً»
3- کیفر روى گردانى از سرچشمه رحمت، بندگى شیطان سلطه ‏گر است. «فهو له قرین»
4- تلاش شیطان براى بازداشتنن انسان از راه حقّ جدّى است. «انّهم لیصدّونهم»
5 - بدتر از انحراف عملى، انحراف فکرى است. «یحسبون انّهم مهتدون»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 6:53

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی