- 3332
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 1-4 سوره زخرف
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره زخرف - آیه 1- 4
حم
وَالْکِتَابِ الْمُبِینِ
إِنَّا جَعَلْنَاهُ قُرْآناً عَرَبِیّاً لَّعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ
وَإِنَّهُ فِى أُمِّ الْکِتَابِ لَدَیْنَا لَعَلِىٌّ حَکِیمٌ
ترجمه
حا، میم.
به کتاب روشنگر سوگند.
همانا ما آن را قرآنى عربىّ قرار دادیم باشد که در آن تعقّل کنید.
و همانا آن در امّ الکتاب (لوح محفوظ) است که نزد ما بلند مرتبه و حکمت آمیز و استوار است.
ویژگىهاى قرآن به عنوان یک کتاب آسمانى، آن است که:
روشن و روشنگر است. «مبین»
از سرچشمه علم الهى است. «فى امّ الکتاب»
جایگاه معنوى دارد. «لدینا»
لفظ و محتواى آن بلند مرتبه و بلند پایه است. «علّى»
محتواى آن حکمتآمیز و استوار است. «حکیم»
کلمه «قرآن» از ریشه «قرأ» به معناى کتاب خواندنى است.
کلمه «عربىّ» از «عرب» به معناى واضح و آشکار است. زبان عربى، یعنى زبانِ گویا و بدونِ ابهام.
پیام ها
1- میان حروف مقطّعه و نزول قرآن رابطه است. این کتاب از همین حروفِ الفبا تألیف یافته است. «حم والکتاب»
2- قرآن، مقدّس و قابل سوگند است. «الکتاب»
3- سوگند به غیر خداوند نیز جایز است. «والکتاب»
4- گرچه بعضى از آیات قرآن متشابه است، ولى بیشتر آیات آن شفّاف، روشن قابل فهم است. «الکتاب المبین»
5 - قرآن، بر عربى بودن زبان خود تأکید دارد. «قرآناً عربیّاً»
6- انتخاب راه خدا، باید از طریق تعقّل باشد نه تعبّد. «قرآنا عربیّاً... تعقلون»
7- وظیفه ما تبلیغ دین است گرچه در اثر پذیرى مردم تردید است. «قرآنا عربیّاً لعلّکم تعقلون»
8 - همهى کتب آسمانى به یک کتاب واحد که مادر همه کتابهاست باز مىگردد. «انه فى امّ الکتاب»
9- حقیقت قرآن در لوح محفوظ و نزد خداوند است. «فى امّ الکتاب لدینا»
10- هر کس اهل تعقّل باشد، حتماً از قرآن بهرهمند خواهد شد. «لعلکم تعقلون»
11- دست بشر به همه معارف بلند قرآن نخواهد رسید. «لَعلىٌّ»
12- گذشت زمان و پیشرفت علوم بشرى، از استحکام قرآن نمى کاهد. «حکیم»
توضیحات
سیماى سوره زخرف
این سوره هشتاد و نه آیه دارد و به جز آیه 45، بقیه آیات آن در مکّه نازل شده است.
نام این سوره از آیه 35 گرفته شده که در آن کلمه «زُخرُف» به کار رفته است. زخرف به معناى طلا و نقره و زینت مى باشد.
عمده مطالب این سوره درباره قرآن و نبوّت، عکس العمل مخالفان انبیا، دلایل توحید و مبارزه با شرک و بیان بخشى از تاریخ انبیا و صحنه هاى معاد است.
نکته جالب توجّه آنکه هفت سوره پى در پى قرآن با حروف مقطعه «حم» آغاز مى شود. سوره هاى غافر، فصّلت، شورى، زخرف، دخان، جاثیه و احقاف که حوامیم سبعه یا سوره هاى آل حم گفته مى شوند.
منبع: پایگاه درس هایی از قرۀن
حم
وَالْکِتَابِ الْمُبِینِ
إِنَّا جَعَلْنَاهُ قُرْآناً عَرَبِیّاً لَّعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ
وَإِنَّهُ فِى أُمِّ الْکِتَابِ لَدَیْنَا لَعَلِىٌّ حَکِیمٌ
ترجمه
حا، میم.
به کتاب روشنگر سوگند.
همانا ما آن را قرآنى عربىّ قرار دادیم باشد که در آن تعقّل کنید.
و همانا آن در امّ الکتاب (لوح محفوظ) است که نزد ما بلند مرتبه و حکمت آمیز و استوار است.
ویژگىهاى قرآن به عنوان یک کتاب آسمانى، آن است که:
روشن و روشنگر است. «مبین»
از سرچشمه علم الهى است. «فى امّ الکتاب»
جایگاه معنوى دارد. «لدینا»
لفظ و محتواى آن بلند مرتبه و بلند پایه است. «علّى»
محتواى آن حکمتآمیز و استوار است. «حکیم»
کلمه «قرآن» از ریشه «قرأ» به معناى کتاب خواندنى است.
کلمه «عربىّ» از «عرب» به معناى واضح و آشکار است. زبان عربى، یعنى زبانِ گویا و بدونِ ابهام.
پیام ها
1- میان حروف مقطّعه و نزول قرآن رابطه است. این کتاب از همین حروفِ الفبا تألیف یافته است. «حم والکتاب»
2- قرآن، مقدّس و قابل سوگند است. «الکتاب»
3- سوگند به غیر خداوند نیز جایز است. «والکتاب»
4- گرچه بعضى از آیات قرآن متشابه است، ولى بیشتر آیات آن شفّاف، روشن قابل فهم است. «الکتاب المبین»
5 - قرآن، بر عربى بودن زبان خود تأکید دارد. «قرآناً عربیّاً»
6- انتخاب راه خدا، باید از طریق تعقّل باشد نه تعبّد. «قرآنا عربیّاً... تعقلون»
7- وظیفه ما تبلیغ دین است گرچه در اثر پذیرى مردم تردید است. «قرآنا عربیّاً لعلّکم تعقلون»
8 - همهى کتب آسمانى به یک کتاب واحد که مادر همه کتابهاست باز مىگردد. «انه فى امّ الکتاب»
9- حقیقت قرآن در لوح محفوظ و نزد خداوند است. «فى امّ الکتاب لدینا»
10- هر کس اهل تعقّل باشد، حتماً از قرآن بهرهمند خواهد شد. «لعلکم تعقلون»
11- دست بشر به همه معارف بلند قرآن نخواهد رسید. «لَعلىٌّ»
12- گذشت زمان و پیشرفت علوم بشرى، از استحکام قرآن نمى کاهد. «حکیم»
توضیحات
سیماى سوره زخرف
این سوره هشتاد و نه آیه دارد و به جز آیه 45، بقیه آیات آن در مکّه نازل شده است.
نام این سوره از آیه 35 گرفته شده که در آن کلمه «زُخرُف» به کار رفته است. زخرف به معناى طلا و نقره و زینت مى باشد.
عمده مطالب این سوره درباره قرآن و نبوّت، عکس العمل مخالفان انبیا، دلایل توحید و مبارزه با شرک و بیان بخشى از تاریخ انبیا و صحنه هاى معاد است.
نکته جالب توجّه آنکه هفت سوره پى در پى قرآن با حروف مقطعه «حم» آغاز مى شود. سوره هاى غافر، فصّلت، شورى، زخرف، دخان، جاثیه و احقاف که حوامیم سبعه یا سوره هاى آل حم گفته مى شوند.
منبع: پایگاه درس هایی از قرۀن
تاکنون نظری ثبت نشده است