- 4770
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 37 سوره شوری
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره شوری - آیه 37
وَالَّذِینَ یَجْتَنِبُونَ کَبَآئِرَ الْإِثْمِ وَالْفَوَاحِشَ وَإِذَا مَا غَضِبُواْ هُمْ یَغْفِرُونَ
ترجمه
و کسانى که از گناهان کبیره و زشتىها پرهیز مىکنند و چون خشم و غضب کنند، مىبخشند.
در آیه قبل سخن از ایمان و توکّل بود که هر دو مربوط به قلب است. در این آیه به روشهاى عملى مؤمنان مى پردازد.
گناهان کبیره چیست؟
امام خمینى قدس سره در تحریر الوسیله در شرایط امام جماعت مىفرماید: امام جماعت باید از گناهان کبیره پرهیز کند و آن: هر گناهى است که در قرآن وعده عذاب بر آن داده شده، یا شدیداً با آن برخورد شده، یا دلیلى داشته باشیم که هم وزن یا بدتر از گناهان کبیره شناخته شده، یا عقل آن را کبیره بداند، یا در افکار عمومى مؤمنان کبیره شمرده شود، یا دلیل خاصّى بر کبیره بودن آن داشته باشیم.
سپس نمونه هایى را مى شمرد از جمله: یاس از رحمت خدا، نسبت دروغ به خدا و رسول، قتل، نسبت ناروا به زن شوهردار، فرار از جنگ، عاق والدین، قطع رحم، سِحر، زنا، لواط، خوردن مال یتیم، کتمان حقّ، گواهى باطل، پیمان شکنى، شراب خورى، تجاوز در وصیّت، رباخوارى، قمار، کم فروشى، خوردن گوشت مردار و خوک، کمک به ظالم و تکیه بر او، اسراف و تبذیر، حبس حقوق مردم، دروغ، تکبّر، خیانت، غیبت، سخن چینى، سبک شمردن حج، ترک نماز، منع زکات، اصرار بر گناهان صغیره، سرگرمى به لهو و لعب.
پیام ها
1- شرط برخوردارى از نعمتهاى برتر و پایدارتر، علاوه بر ایمان و توکّل، دورى از گناهان و کنترل شهوات و غضب است. «و ما عنداللّه خیر و ابقى للّذین آمنوا و على ربّهم یتوکّلون و الّذین یجتنبون...»
2- اولین گام اصلاحات، پاک سازى است، سپس خودسازى و جامعه سازى. «یجتنبون کبائر الاثم»
3- منشأ بسیارى از گناهان شهوت و غضب است، اول دورى از شهوت را مطرح کرد بعد دورى از غضب را. «یجتنبون... الفواحش و اذا ما غضبوا»
4- با تقواى الهى و اجتناب از گناهان رابطه خود را با خدا و با عفو در هنگام غضب رابطه خود را با مردم محکم کنیم. «یجتنبون... یغفرون»
5 - کمالات زمانى ارزش بیشترى دارد که سیره و روش انسان شود. «یجتنبون... یغفرون» (قالب مضارع، نشانه دوام است.)
6- مؤمن بر نفس خود تسلّط دارد. «یجتنبون... یغفرون»
7- غضب یک غریزه است لکن کنترل آن لازم است. «غضبوا»
8 - مؤمنان به هنگام غضب خودشان عفو مىکنند، نه به خاطر وساطت دیگران. «هم یغفرون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَالَّذِینَ یَجْتَنِبُونَ کَبَآئِرَ الْإِثْمِ وَالْفَوَاحِشَ وَإِذَا مَا غَضِبُواْ هُمْ یَغْفِرُونَ
ترجمه
و کسانى که از گناهان کبیره و زشتىها پرهیز مىکنند و چون خشم و غضب کنند، مىبخشند.
در آیه قبل سخن از ایمان و توکّل بود که هر دو مربوط به قلب است. در این آیه به روشهاى عملى مؤمنان مى پردازد.
گناهان کبیره چیست؟
امام خمینى قدس سره در تحریر الوسیله در شرایط امام جماعت مىفرماید: امام جماعت باید از گناهان کبیره پرهیز کند و آن: هر گناهى است که در قرآن وعده عذاب بر آن داده شده، یا شدیداً با آن برخورد شده، یا دلیلى داشته باشیم که هم وزن یا بدتر از گناهان کبیره شناخته شده، یا عقل آن را کبیره بداند، یا در افکار عمومى مؤمنان کبیره شمرده شود، یا دلیل خاصّى بر کبیره بودن آن داشته باشیم.
سپس نمونه هایى را مى شمرد از جمله: یاس از رحمت خدا، نسبت دروغ به خدا و رسول، قتل، نسبت ناروا به زن شوهردار، فرار از جنگ، عاق والدین، قطع رحم، سِحر، زنا، لواط، خوردن مال یتیم، کتمان حقّ، گواهى باطل، پیمان شکنى، شراب خورى، تجاوز در وصیّت، رباخوارى، قمار، کم فروشى، خوردن گوشت مردار و خوک، کمک به ظالم و تکیه بر او، اسراف و تبذیر، حبس حقوق مردم، دروغ، تکبّر، خیانت، غیبت، سخن چینى، سبک شمردن حج، ترک نماز، منع زکات، اصرار بر گناهان صغیره، سرگرمى به لهو و لعب.
پیام ها
1- شرط برخوردارى از نعمتهاى برتر و پایدارتر، علاوه بر ایمان و توکّل، دورى از گناهان و کنترل شهوات و غضب است. «و ما عنداللّه خیر و ابقى للّذین آمنوا و على ربّهم یتوکّلون و الّذین یجتنبون...»
2- اولین گام اصلاحات، پاک سازى است، سپس خودسازى و جامعه سازى. «یجتنبون کبائر الاثم»
3- منشأ بسیارى از گناهان شهوت و غضب است، اول دورى از شهوت را مطرح کرد بعد دورى از غضب را. «یجتنبون... الفواحش و اذا ما غضبوا»
4- با تقواى الهى و اجتناب از گناهان رابطه خود را با خدا و با عفو در هنگام غضب رابطه خود را با مردم محکم کنیم. «یجتنبون... یغفرون»
5 - کمالات زمانى ارزش بیشترى دارد که سیره و روش انسان شود. «یجتنبون... یغفرون» (قالب مضارع، نشانه دوام است.)
6- مؤمن بر نفس خود تسلّط دارد. «یجتنبون... یغفرون»
7- غضب یک غریزه است لکن کنترل آن لازم است. «غضبوا»
8 - مؤمنان به هنگام غضب خودشان عفو مىکنند، نه به خاطر وساطت دیگران. «هم یغفرون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است