display result search
منو
تفسیر آیه 50 سوره فصلت

تفسیر آیه 50 سوره فصلت

  • 1 تعداد قطعات
  • 10 دقیقه مدت قطعه
  • 205 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره فصلت - آیه 50

وَلَئِنْ أَذَقْنَاهُ رَحْمَةً مِّنَّا مِن بَعْدِ ضَرَّآءَ مَسَّتْهُ لَیَقُولَنَّ هَذَا لِى وَ مَآ أَظُنُّ السَّاعَةَ قَآئِمَةً وَلَئِن رُّجِعْتُ إِلَى‏ رَبِّى إِنَّ لِى عِندَهُ لَلْحُسْنَى‏ فَلَنُنَبِّئَنَّ الَّذِینَ کَفَرُواْ بِمَا عَمِلُواْ وَلَنُذِیقَنَّهُم مِّنْ عَذَابٍ غَلِیظٍ

ترجمه
و اگر بعد از سختى ‏اى که به انسان رسیده از طرف خود رحمتى به او بچشانیم حتماً مى ‏گوید: «این رحمت، حقّ من است» (و چنان مغرور مى‏ شود که مى‏ گوید:) گمان نمى ‏کنم قیامتى بر پا شود و اگر هم به سوى پروردگارم بازگردانده شوم حتماً براى من نزد او بهترین (منزلت) خواهد بود.» پس ما کسانى را که کفر ورزیدند، حتماً به آن چه انجام داده‏اند آگاه خواهیم کرد، و قطعاً از عذاب سخت به آنان خواهیم چشاند.


دنیاگرایى عامل غفلت و گاهى انکار معاد است. در سوره‏ کهف آیه‏ 35 مى‏ خوانیم که شخصى وارد باغ و بستان خود شد و همین که سرسبزى آن را دید گفت: این باغ از بین رفتنى نیست «ما اظنّ ان تبید هذه ابدا» و قیامتى هم در کار نیست «ما اظنّ الساعة قائمة» و اگر مرا در قیامت برگردانند، بهتر از این باغ و بستان خواهند داد «لاجدنّ خیراً منها...» در این آیه نیز مى‏ خوانیم: برخى افراد همین که به رحمتى مى‏ رسند قیامت را منکر مى‏ شوند و مى‏ گویند: بر فرض اگر قیامتى باشد، بهترین‏ها از ما خواهد بود.
پیام ها
1- انسان منحرف کم ‏ظرفیّت و مغرور است و در اولین مرحله رسیدن به نعمت بد مستى مى‏ کند. «لئن اذقناه رحمة... لیقولنّ هذا لى» (چنانکه در اولین برخورد با شرّ از درون مأیوس مى‏ شود «یؤوس قنوط» و فریاد مى ‏زند. «اذا مسّه الشر جزوعا»)
2- انسان، از خداوند طلبى ندارد و به هر نعمتى برسد از لطف اوست. «رحمةً منّا»
3- سرچشمه‏ رحمت از اوست «رحمة منّا» ولى سرچشمه‏ سختى‏ها عملکرد و خصلت‏هاى خود انسان است. «ضراء مسّته» و نفرمود: «ضراءً منّا»
4- تلخ و شیرینى دنیا اندک است؛ در حدّ چشیدن و لمس کردن. «اذقنا - مسّته»
5 - انسان کافر خودخواه است و کامیابى‏ها را حقّ قطعى خود مى‏ پندارد. «هذا لى» (چنانکه قارون مى‏ گفت: سرمایه ‏ام به خاطر علمى است که نزد من است. «على علم عندى»
6- رفاه و نعمت، نشانه‏ لیاقت و استحقاق و عاقبت به خیرى نیست. (قرآن در این آیه از کسى که خود را لایق مى‏داند انتقاد مى‏ کند). «هذا لى»
7- هر چه انسان به خودش توجّه کند، از مبدأ و معاد غافل مى ‏شود. «هذا لى و ما اظنّ السّاعة قائمة»
8 - کمترین نعمت، برخى انسان‏ها را به باطل مى‏ کشاند تا آنجا که مى ‏گوید: نعمت حقّ من است. «هذا لى» قیامت نیست. «و ما اظن الساعة قائمة» بر فرض که قیامت باشد، بهترین‏ها براى من است. «ان لى عنده للحسنى»
9- کفّار براى خود منطق و استدلال ندارند و عقیده آنان بر اساس گمان است. «و ما اظن الساعة»
10- شک و تردید در قیامت، نشانه کفر است. «و ما اظن الساعة قائمة... الّذین کفروا»
11- در قیامت حقیقت و باطن اعمال براى انسان کشف مى ‏شود. «فلننبّئن الّذین کفروا بما عملوا»
12- در قیامت ابتدا جرم خلافکار به او فهمانده مى‏ شود، سپس عذاب مى‏ شود. «فلننبّئن... فلنذیقنّهم»
13- کسى که پندار غلط خود را محکم و با قاطعیّت مى‏ گوید، باید پاسخ محکم و با قاطعیّت دریافت کند. پاسخِ «انّ لى عنده للحسنى» جمله‏ «فلننبّئن الّذین کفروا» و «فلنذیقنّهم من عذاب غلیظ»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 10:46

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

  • کاربر مهمان
    خداپاداش دنیا وآخرت نصیب شما بکند

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی