- 3220
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 37 سوره فصلت
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره فصلت - آیه 37
وَمِنْ آیَاتِهِ الَّیْلُ وَالنَّهَارُ وَالشَّمْسُ وَالْقَمَرُ لَا تَسْجُدُواْ لِلشَّمْسِ وَ لَا لِلْقَمَرِ وَاسْجُدُواْ لِلَّهِ الَّذِى خَلَقَهُنَّ إِن کُنتُمْ إِیَّاهُ تَعْبُدُونَ
ترجمه
و از نشانه هاى (قدرت) او شب و روز و خورشید و ماه است، نه براى خورشید سجده کنید و نه براى ماه (بلکه) براى خداوندى که آنها را آفریده سجده کنید، اگر تنها او را مى پرستید.
خداوند هستى را آفرید، «خالق کل شىء» و بر آن ولایت کامل دارد، «للّه ملک السموات» و همه هستى لشکر او هستند. «للّه جنود السموات و الارض»
همه مطیع اویند، «کلٌّ له قانتون» و همه نشانه قدرت، حکمت و رحمت او هستند. «و من آیاته...» و بازگشت همه به سوى اوست. «الیه المنتهى»
در آیه 32 بهترین کلام را دعوت به سوى خدا معرّفى کرده است و این آیه، راه دعوت الى اللّه را بیان مى کند. در ضمن این آیه سجده واجب دارد.
شب و روز از آیات الهى و نشانه هاى قدرت خداوند هستند: آرامش شب و پیاپى بودن آن با روز، زمان بندى و کم و زیاد شدن آن دو و تناسب آنها با خواب و آرامش انسان. برکات روز از جمله: رشد نباتات و حیوانات و تبخیر آبها و به دنبال آن پیدایش ابرها و باران و ثمر دادن درختان و ذخیره شدن انرژى و پدید آمدن حرکت و سیر و سفر و سهمى که زمین در حرکت خود از آن دارد و فاصله خورشید با زمین و فضاى اطراف زمین که کنترل کننده حرارت خورشید است هم چنین وجود ماه که چراغ شب و تقویم طبیعى و عمومى براى همگان است و نیز حرکات ماه در منزلگاه هاى مختلف و نقش آن در جزر و مدّ دریاها همه و همه از آیات پروردگار و از نشانه هاى قدرت اوست.
پیام ها
1- شب و روز، از نشانه هاى قدرت و حکمت و رحمت الهى است. «و من آیاته الیل...»
2- طبیعت بهترین کلاس خداشناسى است. «و من آیاته الّیل و النّهار و...»
3- حتّى پر ثمرترین موجودات هستى قابل پرستش نیستند. «لا تسجدوا للشمس»
4- در تربیت افراد، ضمن این که از راههاى خطا جلوگیرى مى کنید، راههاى صحیح را نیز با استدلال بیان کنید. «لا تسجدوا للشمس... و اسجدوا للّه...»
5 - اگر خورشید با آن عظمت سزاوار پرستش نیست، تکلیف این بتهاى کوچک و بى اثر روشن است. «لا تسجدوا للشمس»
6- خالق هستى، سزاوار پرستش است. مخلوق نمى تواند معبود باشد. «خلقهنّ»
7- توحید در خالقیّت، دلیل توحید در عبادت است. «خلقهنّ... ایّاه تعبدون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَمِنْ آیَاتِهِ الَّیْلُ وَالنَّهَارُ وَالشَّمْسُ وَالْقَمَرُ لَا تَسْجُدُواْ لِلشَّمْسِ وَ لَا لِلْقَمَرِ وَاسْجُدُواْ لِلَّهِ الَّذِى خَلَقَهُنَّ إِن کُنتُمْ إِیَّاهُ تَعْبُدُونَ
ترجمه
و از نشانه هاى (قدرت) او شب و روز و خورشید و ماه است، نه براى خورشید سجده کنید و نه براى ماه (بلکه) براى خداوندى که آنها را آفریده سجده کنید، اگر تنها او را مى پرستید.
خداوند هستى را آفرید، «خالق کل شىء» و بر آن ولایت کامل دارد، «للّه ملک السموات» و همه هستى لشکر او هستند. «للّه جنود السموات و الارض»
همه مطیع اویند، «کلٌّ له قانتون» و همه نشانه قدرت، حکمت و رحمت او هستند. «و من آیاته...» و بازگشت همه به سوى اوست. «الیه المنتهى»
در آیه 32 بهترین کلام را دعوت به سوى خدا معرّفى کرده است و این آیه، راه دعوت الى اللّه را بیان مى کند. در ضمن این آیه سجده واجب دارد.
شب و روز از آیات الهى و نشانه هاى قدرت خداوند هستند: آرامش شب و پیاپى بودن آن با روز، زمان بندى و کم و زیاد شدن آن دو و تناسب آنها با خواب و آرامش انسان. برکات روز از جمله: رشد نباتات و حیوانات و تبخیر آبها و به دنبال آن پیدایش ابرها و باران و ثمر دادن درختان و ذخیره شدن انرژى و پدید آمدن حرکت و سیر و سفر و سهمى که زمین در حرکت خود از آن دارد و فاصله خورشید با زمین و فضاى اطراف زمین که کنترل کننده حرارت خورشید است هم چنین وجود ماه که چراغ شب و تقویم طبیعى و عمومى براى همگان است و نیز حرکات ماه در منزلگاه هاى مختلف و نقش آن در جزر و مدّ دریاها همه و همه از آیات پروردگار و از نشانه هاى قدرت اوست.
پیام ها
1- شب و روز، از نشانه هاى قدرت و حکمت و رحمت الهى است. «و من آیاته الیل...»
2- طبیعت بهترین کلاس خداشناسى است. «و من آیاته الّیل و النّهار و...»
3- حتّى پر ثمرترین موجودات هستى قابل پرستش نیستند. «لا تسجدوا للشمس»
4- در تربیت افراد، ضمن این که از راههاى خطا جلوگیرى مى کنید، راههاى صحیح را نیز با استدلال بیان کنید. «لا تسجدوا للشمس... و اسجدوا للّه...»
5 - اگر خورشید با آن عظمت سزاوار پرستش نیست، تکلیف این بتهاى کوچک و بى اثر روشن است. «لا تسجدوا للشمس»
6- خالق هستى، سزاوار پرستش است. مخلوق نمى تواند معبود باشد. «خلقهنّ»
7- توحید در خالقیّت، دلیل توحید در عبادت است. «خلقهنّ... ایّاه تعبدون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است