display result search
منو
تفسیر آیه 37 سوره فصلت

تفسیر آیه 37 سوره فصلت

  • 1 تعداد قطعات
  • 5 دقیقه مدت قطعه
  • 91 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره فصلت - آیه 37

وَمِنْ آیَاتِهِ الَّیْلُ وَالنَّهَارُ وَالشَّمْسُ وَالْقَمَرُ لَا تَسْجُدُواْ لِلشَّمْسِ وَ لَا لِلْقَمَرِ وَاسْجُدُواْ لِلَّهِ الَّذِى خَلَقَهُنَّ إِن کُنتُمْ إِیَّاهُ تَعْبُدُونَ‏

ترجمه
و از نشانه ‏هاى (قدرت) او شب و روز و خورشید و ماه است، نه براى خورشید سجده کنید و نه براى ماه (بلکه) براى خداوندى که آنها را آفریده سجده کنید، اگر تنها او را مى ‏پرستید.


خداوند هستى را آفرید، «خالق کل شى‏ء» و بر آن ولایت کامل دارد، «للّه ملک السموات» و همه‏ هستى لشکر او هستند. «للّه جنود السموات و الارض»
همه مطیع اویند، «کلٌّ له قانتون» و همه نشانه‏ قدرت، حکمت و رحمت او هستند. «و من آیاته...» و بازگشت همه به سوى اوست. «الیه المنتهى»
در آیه‏ 32 بهترین کلام را دعوت به سوى خدا معرّفى کرده است و این آیه، راه دعوت الى اللّه را بیان مى ‏کند. در ضمن این آیه سجده واجب دارد.
شب و روز از آیات الهى و نشانه‏ هاى قدرت خداوند هستند: آرامش شب و پیاپى بودن آن با روز، زمان بندى و کم و زیاد شدن آن دو و تناسب آنها با خواب و آرامش انسان. برکات روز از جمله: رشد نباتات و حیوانات و تبخیر آب‏ها و به دنبال آن پیدایش ابرها و باران و ثمر دادن درختان و ذخیره شدن انرژى و پدید آمدن حرکت و سیر و سفر و سهمى که زمین در حرکت خود از آن دارد و فاصله‏ خورشید با زمین و فضاى اطراف زمین که کنترل کننده‏ حرارت خورشید است هم چنین وجود ماه که چراغ شب و تقویم طبیعى و عمومى براى همگان است و نیز حرکات ماه در منزلگاه‏ هاى مختلف و نقش آن در جزر و مدّ دریاها همه و همه از آیات پروردگار و از نشانه‏ هاى قدرت اوست.


پیام ها
1- شب و روز، از نشانه ‏هاى قدرت و حکمت و رحمت الهى است. «و من آیاته الیل...»
2- طبیعت بهترین کلاس خداشناسى است. «و من آیاته الّیل و النّهار و...»
3- حتّى پر ثمرترین موجودات هستى قابل پرستش نیستند. «لا تسجدوا للشمس»
4- در تربیت افراد، ضمن این که از راه‏هاى خطا جلوگیرى مى‏ کنید، راه‏هاى صحیح را نیز با استدلال بیان کنید. «لا تسجدوا للشمس... و اسجدوا للّه...»
5 - اگر خورشید با آن عظمت سزاوار پرستش نیست، تکلیف این بت‏هاى کوچک و بى اثر روشن است. «لا تسجدوا للشمس»
6- خالق هستى، سزاوار پرستش است. مخلوق نمى‏ تواند معبود باشد. «خلقهنّ»
7- توحید در خالقیّت، دلیل توحید در عبادت است. «خلقهنّ... ایّاه تعبدون»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 5:00

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی