display result search
منو
تفسیر آیه 78 سوره غافر

تفسیر آیه 78 سوره غافر

  • 1 تعداد قطعات
  • 5 دقیقه مدت قطعه
  • 187 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره غافر - آیه 78

وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلاً مِّن قَبْلِکَ مِنْهُم مَّن قَصَصْنَا عَلَیْکَ وَمِنْهُم مَّن لَّمْ نَقْصُصْ عَلَیْکَ وَمَا کَانَ لِرَسُولٍ أَن یَأْتِىَ بَآیَةٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ فَإِذَا جَآءَ أَمْرُ اللَّهِ قُضِىَ بِالْحَقِ‏ّ وَخَسِرَ هُنَالِکَ الْمُبْطِلُونَ‏

ترجمه
و همانا ما پیش از تو پیامبرانى فرستادیم. داستان بعضى از آنان را براى تو بازگو کردیم و (داستان) بعضى دیگر را براى تو نقل نکردیم و هیچ پیامبرى نمى‏ تواند معجزه‏ اى جز به فرمان خدا بیاورد، پس چون فرمان خدا آمد (و قیامت برپا شد)، به حقّ داورى خواهد شد و باطل گرایان در آن جا زیانکارند.


بر اساس روایات، تعداد انبیا یکصد و بیست و چهار هزار نفر است، ولى در قرآن تنها نام بیست و شش نفر از انبیا آمده است:
آدم، نوح، ادریس، صالح، هود، ابراهیم، اسماعیل، اسحاق، یوسف، لوط، یعقوب، موسى، هارون، شعیب، زکریا، یحیى‏، عیسى‏، داود، سلیمان، الیاس، الیسع، ذاالکفل، ایوب، یونس، عُزیر و محمّ .
یکى از راه‏هاى تربیت و ارشاد، بیان تاریخ گذشتگان و الگوهاى مثبت است و قرآن بارها این روش را به کار برده است.


پیام ها
1- پیامبر اسلام خاتم انبیاست. («من قبلک» بارها در قرآن آمده است در حالى که یک بار «من بعدک» نیامده است).
2- آشنایى با تاریخ انبیا مایه‏ تسلّى پیامبر اکرم و عامل صبر است. «فاصبر... منهم من قصصنا علیک»
3- قصه ‏هایى باید مورد تلاوت و تدبر قرار گیرد که حقّ باشد و هدف از آن نیز ترویج حقّ باشد. «منهم من قصصنا علیک»
4- قصه ‏گویى را سبک نشمریم. قرآن چندین قصه تعریف کرده است. «قصصنا»
5 - کسى مى‏ تواند تاریخ انبیا را نقل کند که خود آنان را فرستاده باشد. «قصصنا - لم نقصص»
6- قرآن کتاب تاریخ نیست وگرنه قصه‏ همه‏ انبیا را بازگو مى ‏کرد. «منهم من لم نقصص»
7- در بیان تاریخ، عبرت‏ها مهم است نه آمارها. «منهم من لم نقصص»
8 - از ذکر نشدن نام خود ناراحت نشویم، نام بسیارى از انبیا نیز برده نشده است. «منهم من لم نقصص»
9- معجزات انبیا طبق اذن الهى است نه توقع و هوس مردم. «الا باذن اللّه»
10- کسانى که در برابر تاریخ و معجزات انبیا بى تفاوتند، خسارت مى‏ بینند. «قصصنا... یأتى بایة... خسر هنالک المبطلون»
11- قضاوت نهایى میان انبیا و مخالفان، مربوط به جهان آخرت است. «فاذا جاء امر اللّه قضى بالحقّ»
12- قیامت روز داورى خداوند و شرمندگى باطل گرایان است. «قضى بالحقّ و خسر هنا لک المبطلون»
13- خسارت واقعى، خسارت قیامت است. «خسر هنالک»
14- بدتر از اهل باطل، کسانى هستند که علاوه بر رفتن در راه باطل، هدفشان ابطال و خنثى کردن تلاش انبیا است. «المبطلون»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 5:26

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی