- 1531
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 48 و 49 سوره غافر
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره غافر - آیه 48 و 49
قَالَ الَّذِینَ اسْتَکْبَرُواْ إِنَّا کُلٌّ فِیهَآ إِنَّ اللَّهَ قَدْ حَکَمَ بَیْنَ الْعِبَادِ
وَقَالَ الَّذِینَ فِى النَّارِ لِخَزَنَةِ جَهَنَّمَ ادْعُواْ رَبَّکُمْ یُخَفِّفْ عَنَّا یَوْماً مِّنَ الْعَذَابِ
ترجمه
کسانى که تکبّر مى ورزیدند (در پاسخ) گویند: «ما همگى در آتش هستیم، زیرا خداوند میان بندگانش (به عدالت) داورى کرده است».
و کسانى که در دوزخند، به نگهبانان دوزخ گویند: «از پروردگارتان بخواهید که یک روز از عذاب ما بکاهد».
پیام ها
1- در قیامت پاسخ استمدادها براى کافران منفى است و هیچ کس بار دیگرى را حمل نمى کند. (کسى که خودش در آتش است چگونه مى تواند دیگرى را نجات دهد). «انّا کلٌّ فیها»
2- روزى مستکبران عاجزانه به ذلّت خود اقرار خواهند نمود. «انّا کلّ فیها»
3- مال و مقام، مانع ورود به دوزخ نیست. «الذّین استکبروا انّا کلّ فیها»
4- داورى خداوند، چون و چرا ندارد. «قد حکم بین العباد» (حاکمان مستکبرِ امروز، محکومان فردایند).
5 - در آیهى44 خواندیم: «انّ اللّه بصیر بالعباد» در این جا مىخوانیم: «ان اللّه قد حکم بین العباد» یعنى داور کسى است که خودش همه چیز را دیده است.
6- در آیه قبل فرمود: ضعفا از مستکبران استمداد مى کنند، در این آیه مىفرماید: همه با هم از نگهبان دوزخ استمداد مىکنند. «قال الذّین فى النار»
7- در قیامت، انسان فرشتگان را مىبیند و با آنان گفتگو مىکند. (نگهبانان دوزخ، فرشتگان هستند.) «و قال الذّین فى النار لخزنة جهنّم»
8 - دوزخ مأمورانى دارد. «خزنة جهنّم»
9- کار کافر به جایى مى رسد که به مأمور عذاب خود پناه مى برد. «قال الذّین فى النار لخزنة جهنّم»
10- تخفیف در عذاب فقط به دست خداست. «ادعوا ربّکم»
11- دوزخیان از نجات ابدى مأیوسند و به حدّاقل تخفیف، در کمیّت و کیفیّت عذاب قانعند. «یخفّف - یوماً»
12- عذاب دوزخ، نه تعطیلبردا است و نه تخفیفبردار. «یوماً من العذاب»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
قَالَ الَّذِینَ اسْتَکْبَرُواْ إِنَّا کُلٌّ فِیهَآ إِنَّ اللَّهَ قَدْ حَکَمَ بَیْنَ الْعِبَادِ
وَقَالَ الَّذِینَ فِى النَّارِ لِخَزَنَةِ جَهَنَّمَ ادْعُواْ رَبَّکُمْ یُخَفِّفْ عَنَّا یَوْماً مِّنَ الْعَذَابِ
ترجمه
کسانى که تکبّر مى ورزیدند (در پاسخ) گویند: «ما همگى در آتش هستیم، زیرا خداوند میان بندگانش (به عدالت) داورى کرده است».
و کسانى که در دوزخند، به نگهبانان دوزخ گویند: «از پروردگارتان بخواهید که یک روز از عذاب ما بکاهد».
پیام ها
1- در قیامت پاسخ استمدادها براى کافران منفى است و هیچ کس بار دیگرى را حمل نمى کند. (کسى که خودش در آتش است چگونه مى تواند دیگرى را نجات دهد). «انّا کلٌّ فیها»
2- روزى مستکبران عاجزانه به ذلّت خود اقرار خواهند نمود. «انّا کلّ فیها»
3- مال و مقام، مانع ورود به دوزخ نیست. «الذّین استکبروا انّا کلّ فیها»
4- داورى خداوند، چون و چرا ندارد. «قد حکم بین العباد» (حاکمان مستکبرِ امروز، محکومان فردایند).
5 - در آیهى44 خواندیم: «انّ اللّه بصیر بالعباد» در این جا مىخوانیم: «ان اللّه قد حکم بین العباد» یعنى داور کسى است که خودش همه چیز را دیده است.
6- در آیه قبل فرمود: ضعفا از مستکبران استمداد مى کنند، در این آیه مىفرماید: همه با هم از نگهبان دوزخ استمداد مىکنند. «قال الذّین فى النار»
7- در قیامت، انسان فرشتگان را مىبیند و با آنان گفتگو مىکند. (نگهبانان دوزخ، فرشتگان هستند.) «و قال الذّین فى النار لخزنة جهنّم»
8 - دوزخ مأمورانى دارد. «خزنة جهنّم»
9- کار کافر به جایى مى رسد که به مأمور عذاب خود پناه مى برد. «قال الذّین فى النار لخزنة جهنّم»
10- تخفیف در عذاب فقط به دست خداست. «ادعوا ربّکم»
11- دوزخیان از نجات ابدى مأیوسند و به حدّاقل تخفیف، در کمیّت و کیفیّت عذاب قانعند. «یخفّف - یوماً»
12- عذاب دوزخ، نه تعطیلبردا است و نه تخفیفبردار. «یوماً من العذاب»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کاربر مهمان