display result search
منو
تفسیر آیه 29 سوره ص

تفسیر آیه 29 سوره ص

  • 1 تعداد قطعات
  • 8 دقیقه مدت قطعه
  • 267 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره ص- آیه 29

کِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَیْکَ مُبَارَکٌ لِّیَدَّبَّرُواْ آیَاتِهِ وَلِیَتَذَکَّرَ أُوْلُواْ الْأَلْبَابِ‏

ترجمه
(این) کتاب مبارکى است که به سوى تو فرو فرستادیم تا در آیات آن تدبّر کنند و خردمندان پند گیرند.


«مبارک» به چیزى گفته مى‏ شود که فایده و خیر آن، رشد و فزونىِ زیاد و ثابت داشته باشد. قرآن از منبع مبارک است. «تبارک الّذى» در شب مبارک نازل شده است. «فى لیلة مبارکه» در مکان مبارک نازل شده «ببکة مبارکا» و خودش نیز مبارک است. «کتاب... مبارک»

سیماى قرآن در این آیه ترسیم شده است:
الف) متن آن نوشته شده است. «کتاب»
ب) از سرچشمه‏ وحى و علم بى نهایت الهى است. «انزلناه»
ج) گیرنده‏ آن شخص معصوم است. «الیک»
د) محتوایش پر برکت است. «مبارک»
ه) هدف از نزول، تدبّر در آن است. «لیدّبروا»
و) علم و آگاهى به نکات و معارف آن، مقدّمه‏ حرکت معنوى و قرب به خداست. «لیتذکّر»
ز) کسانى این توفیق را خواهند داشت که خردمند باشند. «اولواالالباب»
اهمّیت قرآن و تدّبر در آن‏
* کسى که در آیات قرآن تدبّر نکند سزاوار تحقیر الهى است. «أفلا یتدبّرون القرآن ام على قلوب اقفالها»
* عالم ربانى کسى است که سروکارش با تحصیل و تدریس قرآن باشد. «... کونوا ربانیین بما کنتم تعلمون الکتاب و بما کنتم تدرسون»
* کتاب آسمانى را باید با جدّیت گرفت. «خذ الکتاب بقوّة»
* کسانى که قرآن را مهجور کردند، در قیامت مورد شکایت پیامبر اکرم قرار مى ‏گیرند. «و قال الرسول یا ربّ ان قومى اتخذوا هذا القرآن مهجورا»
* امام سجّاد فرمود: اگر قرآن داشته باشم و تنها باشم احساس غربت نمى‏کنم. «لو مات من بین المشرق و المغرب لما استوحشت بعد ان یکون القرآن معى»
* حضرت على فرمود: قرآن دریایى است که هیچ کس به قعر آن نمى‏رسد. «بحراً لا یدرک قعره»
* امام خمینى قدس سره به شدّت تأسّف مى‏ خورد که چرا تمام عمر خود را صرف تدّبر در قرآن نکرده است، همان گونه که مرحوم ملاّصدرا در تفسیر سوره‏ واقعه این تأسّف را دارد.

پیام ها
1- قرآن، مبارک است. (تلاوت، تدّبر، تاریخ، استدلال، داستان، الگوهاى، معارف، اخبار غیبى، تشبیهات، اوامر و نواهى آن، همه و همه پر از راز و رمز است). «کتاب... مبارک»
2- گرچه قرآن، مبارک است، امّا براى تدبّر است، نه فقط تبرّک جستن به ظاهر آن. (براى حفظ منزل، مسافر و عروس از خطرات) «کتاب... مبارک لیدبّروا»
3- تدّبر در قرآن مقدّمه‏ تذکّر است وگرنه چه بسا انسان اسرار و لطایف علمى قرآن را درک کند ولى مایه‏ غرورش شود. «یدّبّروا - یتذکّر»
4- تدّبر باید در همه‏ آیات قرآن باشد نه تنها در آیات الاحکام. «لیدّبروا آیاته»
5 - شرط تدبّر و بهره ‏گیرى و پندپذیرى، عقل و خرد است. «لیدّبروا... و لیتذکّر اولواالالباب»
6- کسانى که از قرآن متذکّر نمى‏ شوند، بى ‏خردند. «لیتذکّر اولواالالباب»
7- قرآن، مطابق عقل و خرد است، لذا اهل خرد با تدبّر در آن به احکام و رموزش پى‏ مى‏برند. «لیتذکّر اولوا الالباب» (در قرآن، امرى مخالف عقل یافت نمى‏شود)
8 - معارف قرآن پایان ناپذیر است. این که به همه دستور تدبّر مى ‏دهد نشان آن است که هر کس تدبّر کند به نکته‏ تازه‏اى مى‏ رسد و اگر علما و دانشمندان گذشته همه‏ اسرار قرآن را فهمیده باشند، تدّبر ما لغو است. «لیدبّروا آیاته»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 8:36

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

  • کاربر مهمان
    سلام
  • کاربر مهمان
    سلام خوب بود

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی