- 11465
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 41 سوره فاطر
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره فاطر - آیه 41
إِنَّ اللَّهَ یُمْسِکُ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضَ أَن تَزُولَا وَلَئِن زَالَتَآ إِنْ أَمْسَکَهُمَا مِنْ أَحَدٍ مِّن بَعْدِهِ إِنَّهُ کَانَ حَلِیماً غَفُوراً
ترجمه
همانا خداوند آسمانها و زمین را از زوال (و سقوط و خروج از مدار) نگاه مىدارد، و اگر زوال پذیرند (و از مدار خارج شوند) احدى جز او نمى تواند آنها را نگاه دارد؛ البتّه او بردبار و آمرزنده است.
میان نگاهدارى و حفاظت خداوند از نظام هستى و حلم او رابطه است، همان گونه که میان عقاید و اعمال ما و فروپاشى نظام هستى رابطه است. در این آیه به مورد اول اشاره دارد و آیه با جمله «حلیماً غفورا» پایان یافته است. امّا در سوره مریم، آیات 88 تا 90 مى خوانیم: «و قالوا اتخذ الرحمن ولداً لقد جئتم شیئاً ادّا تکاد السموات یتفطرن منه و تنشقّ الارض و تخرّ الجبال هدّا» مشرکان گفتند: خداوند فرزندى اختیار کرده است، نزدیک است که آسمانها و زمین و کوه ها از این سخن زشت درهم ریزد و فرو پاشد.
خداوند هم آسمانها و زمین با عظمت را نگاه مى دارد «یمسک السموات و الارض» و هم پرنده کوچک در هوا را «ما یمسکهن الاّ الرحمن»
در روایات مى خوانیم: خداوند به واسطه اولیاى خود، آسمان و زمین را حفظ مى کند که اگر نباشند، نظام هستى به هم مى ریزد.
پیام ها
1- جایگاه آسمانها و زمین و حرکت و مدار آنها با اراده خداوند است و اوست که هر لحظه آنها را حفظ مى کند. «انّ اللّه یمسک السموات و الارض»
2- پدیده ها، هم در پدید آمدن و هم در بقا نیازمند قدرت و لطف خداوند هستند. «انّ اللّه یمسک السموات...»
3- نظم حاکم بر هستى، از سوى خداست، نه امرى تصادفى. «انّ اللّه یمسک السموات...»
4- ابدیّت مخصوص اوست و هستى قابل زوال است. «زالتا»
5 - اگر حلم الهى نباشد، کرات آسمانى بر سر خلافکاران فرو مى ریزد. «یمسک السموات - کان حلیماً غفوراً» (هنگام برپایى قیامت، خورشید و ماه و ستارگان و زمین دگرگون و درهم ریخته مى شود، بنابراین اگر در دنیا از فروپاشى آنها جلوگیرى مى شود به خاطر حلم اوست.)
6- خداوندى که با قدرت هستى را نگاه داشته، اگر به کفّار مهلتى مى دهد به خاطر حلم است نه عجز. «کان حلیماً»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
إِنَّ اللَّهَ یُمْسِکُ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضَ أَن تَزُولَا وَلَئِن زَالَتَآ إِنْ أَمْسَکَهُمَا مِنْ أَحَدٍ مِّن بَعْدِهِ إِنَّهُ کَانَ حَلِیماً غَفُوراً
ترجمه
همانا خداوند آسمانها و زمین را از زوال (و سقوط و خروج از مدار) نگاه مىدارد، و اگر زوال پذیرند (و از مدار خارج شوند) احدى جز او نمى تواند آنها را نگاه دارد؛ البتّه او بردبار و آمرزنده است.
میان نگاهدارى و حفاظت خداوند از نظام هستى و حلم او رابطه است، همان گونه که میان عقاید و اعمال ما و فروپاشى نظام هستى رابطه است. در این آیه به مورد اول اشاره دارد و آیه با جمله «حلیماً غفورا» پایان یافته است. امّا در سوره مریم، آیات 88 تا 90 مى خوانیم: «و قالوا اتخذ الرحمن ولداً لقد جئتم شیئاً ادّا تکاد السموات یتفطرن منه و تنشقّ الارض و تخرّ الجبال هدّا» مشرکان گفتند: خداوند فرزندى اختیار کرده است، نزدیک است که آسمانها و زمین و کوه ها از این سخن زشت درهم ریزد و فرو پاشد.
خداوند هم آسمانها و زمین با عظمت را نگاه مى دارد «یمسک السموات و الارض» و هم پرنده کوچک در هوا را «ما یمسکهن الاّ الرحمن»
در روایات مى خوانیم: خداوند به واسطه اولیاى خود، آسمان و زمین را حفظ مى کند که اگر نباشند، نظام هستى به هم مى ریزد.
پیام ها
1- جایگاه آسمانها و زمین و حرکت و مدار آنها با اراده خداوند است و اوست که هر لحظه آنها را حفظ مى کند. «انّ اللّه یمسک السموات و الارض»
2- پدیده ها، هم در پدید آمدن و هم در بقا نیازمند قدرت و لطف خداوند هستند. «انّ اللّه یمسک السموات...»
3- نظم حاکم بر هستى، از سوى خداست، نه امرى تصادفى. «انّ اللّه یمسک السموات...»
4- ابدیّت مخصوص اوست و هستى قابل زوال است. «زالتا»
5 - اگر حلم الهى نباشد، کرات آسمانى بر سر خلافکاران فرو مى ریزد. «یمسک السموات - کان حلیماً غفوراً» (هنگام برپایى قیامت، خورشید و ماه و ستارگان و زمین دگرگون و درهم ریخته مى شود، بنابراین اگر در دنیا از فروپاشى آنها جلوگیرى مى شود به خاطر حلم اوست.)
6- خداوندى که با قدرت هستى را نگاه داشته، اگر به کفّار مهلتى مى دهد به خاطر حلم است نه عجز. «کان حلیماً»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کاربر مهمان
کاربر مهمان