display result search
منو
تفسیر ایه 51 سوره احزاب

تفسیر ایه 51 سوره احزاب

  • 1 تعداد قطعات
  • 10 دقیقه مدت قطعه
  • 385 دریافت شده
سخنرانی حجت‌ الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره احزاب- آیه 51

تُرْجِى مَن تَشَآءُ مِنْهُنَّ وَتُْوِى إِلَیْکَ مَن تَشَآءُ وَمَنِ ابْتَغَیْتَ مِمَّنْ عَزَلْتَ فَلَا جُنَاحَ عَلَیْکَ ذَلِکَ أَدْنَى‏ أَن تَقَرَّ أَعْیُنُهُنَّ وَلَا یَحْزَنَّ وَ یَرْضَیْنَ بِمَآ آتَیْتَهُنَّ کُلُّهُنَّ وَاللَّهُ یَعْلَمُ مَا فِى قُلُوبِکُمْ وَکَانَ اللَّهُ عَلِیماً حَلِیماً

ترجمه
از همسرانت هر کدام را خواستى مى‏ توانى (نوبت او را) مؤخّردارى و هر که را خواهى نزد خود جاى دهى، و بر تو باکى نیست هر کدام را که (براى مدّتى) ترک کرده ‏اى دوباره طلب کنى؛ این (حکم) براى آن که چشمانشان روشن شود و ناراحت نشوند و همه‏ آنان به آنچه در اختیارشان مى‏ گذارى راضى باشند مناسب‏ تر است، و خداوند آنچه را در دل‏هاى شماست مى ‏داند، و خداوند دانا و بردبار است.

کلمه «تُرجى»، از «ارجاء» به معناى تأخیر انداختن و «تُؤى» از «مأوى‏» به معناى مکان دادن است. این دو کلمه کنایه از طلاق و نگهدارى یا تأخیر و تقدّم در هم‌بسترى است.
اجراى عدالت در میان همسران واجب است، ولیکن پیامبر اکرم‏ به دلیل مشکلات فراوان و جهاد با دشمنان و تلاش براى جامعه، از طرف خداوند مجاز بود که موعد همسران خود را تغییر دهد، به جاى این که هر شب در منزل یکى از آنان باشد، چند شب پیاپى در یک جا بماند، بعد چند شب دیگر منزل دیگرى باشد. البتّه بعضى مفسّران این آیه را درباره‏ اختیار پیامبر در کم و زیاد کردن نفقه همسران یا رد کردن تقاضاى زنان هبه ‏اى و بعد پذیرفتن آنها و یا طلاق اولیّه و رجوع ثانوى تفسیر کرده ‏اند.

پیام ها
1- براى افرادى که مسئولیّت‏ هاى سنگین دارند باید اختیاراتى ویژه گذاشت. «ترجى من تشاء» (کسانى که عدالت و تقوا و عملکردشان براى همه روشن است، مى‏ توانند در همان چهار چوب عدل و تقوا در زندگى خود تغییراتى ایجاد کنند. چنانکه همسران پیامبر به موضع و تصمیم عادلانه آن حضرت درباره تأخیر و تقدّم همخوابگى با هریک از آنان اطمینان خاطر داشتند.)
2- اختیارات پیامبر، به معناى نادیده گرفتن حقّ همسران نیست. «تقرّ اعینهنّ - لا یحزنّ - یرضین»
3- چشم همسر به دو چیز روشن مى‏ شود: یکى نداشتن غم و دیگرى رضایت قلبى. «تقرّ اعینهنّ و لایحزنّ و یرضینَ»
4- راضى کردن همسر نباید مخصوص روزهاى اول زندگى باشد، بلکه باید همواره چنین باشد. «و یرضین»
5 - جلب رضایت صد در صد چند همسر، محال عادّى است، ولى باید چنان برنامه ‏ریزى کرد که به این امر نزدیک باشد. «ادنى ان... یرضین»
6- مرد باید درصدد راضى کردن تمام همسران خود باشد. «کلّهنّ»
7- احکام الهى براى برقرارى عدالت و حفظ حقوق خانواده است، گرچه در دلها توقّع چیز دیگرى باشد. «واللّه یعلم ما فى قلوبکم»
8 - احکام خانواده در اسلام، از سرچشمه‏ علم الهى است. «کان اللّه علیماً»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 10:29

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

  • کاربر مهمان
    متاسفانه در این دوران که اعتقادات بسیار بسیار کم شده با این دلایل راضی نمیشن و اگه هودت هم مواظب نباشی ایمانت رو هم از دست میدی

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی