- 8150
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 20 سوره لقمان
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره لقمان - آیه 20
أَلَمْ تَرَوْاْ أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَکُم مَّا فِى السَّمَوَاتِ وَمَا فِى الْأَرْضِ وَ أَسْبَغَ عَلَیْکُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَةً وَبَاطِنَةً وَمِنَ النَّاسِ مَن یُجَادِلُ فِى اللَّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ وَلَا هُدىً وَلَا کِتَابٍ مُّنِیرٍ
ترجمه
آیا ندیدید که خداوند آنچه را در آسمانها و آنچه را در زمین است براى شما مسخّر کرده، و نعمتهاى ظاهرى و باطنى خود را بر شما سرازیر کرده است، ولى بعضى از مردم بدون هیچ دانش و هدایتى و بدون هیچ کتاب روشنگرى، درباره خداوند به جدال و ستیز مىپردازند.
«اِسباغ» به معناى گسترانیدن و توسعه دادن است.
در این آیه به دو گونه نعمت اشاره شده است، نعمت ظاهرى مانند: سلامتى، روزى، زیبایى و امثال اینها و نعمت باطنى مانند: ایمان، معرفت، اطمینان، حسن خلق، امداد غیبى، علم، فطرت، ولایت و... .
شاید بتوان گفت: مراد از علم در آیه، استدلال عقلى و مراد از هدایت، هدایتهاى فطرى و مراد از کتاب، وحى الهى است، که برخى افراد بدون استناد به هیچ یک از عقل، فطرت و وحى، درباره خدا سخن مىگویند و اظهار نظر مى کنند.
پیام ها
1- بى توجّهى به آفریده ها و نقش آنها در زندگى بشر، سبب سرزنش و توبیخ است. «ألم تروا» سعدى مى گوید:
این همه نقش عجب بر در و دیوار وجود
هر که فکرت نکند نقش بود بر دیوار
2- تمام آفریده ها هدفدار و به خاطر بهره گیرى انسان است. «سخّر لکم»
3- انسان قادر است آنچه را در آسمان و زمین است، به تسخیر خود درآورد. «سخّر لکم»
4- نعمتهاى الهى، هم گسترده و فراوان است، «اسبغ» هم در دسترس بندگان، «علیکم» و هم متنّوع. «ظاهرة و باطنة»
5 - نباید از نعمتهاى باطنى خداوند غفلت کنیم و به آنها بىتوجّه باشیم. «ألم تروا... باطنة»
6- علىرغم گستردکى و فراوانى نعمتها، انسان درباره خدا مجادله مىکند و این نوعى کفران نعمت است. «اسبغ علیکم نعمه... یجادل فى اللّه»
7- جدالِ منطقى نیکوست، «و جادلهم بالّتى هى احسن» ولى جدالى که بدون پشتوانه علمى و به دور از هدایت الهى و مخالف با کتاب خدا باشد، بى ارزش است.«یجادل فى اللّه بغیر علم و لاهُدىً و لاکتاب منیر»
8 - در جهانبینى الهى، عقل، فطرت و وحى، منابع معتبر شناخت هستند، نه غیر آن. «علمٍ، هدىً، کتابٍ منیر»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
أَلَمْ تَرَوْاْ أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَکُم مَّا فِى السَّمَوَاتِ وَمَا فِى الْأَرْضِ وَ أَسْبَغَ عَلَیْکُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَةً وَبَاطِنَةً وَمِنَ النَّاسِ مَن یُجَادِلُ فِى اللَّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ وَلَا هُدىً وَلَا کِتَابٍ مُّنِیرٍ
ترجمه
آیا ندیدید که خداوند آنچه را در آسمانها و آنچه را در زمین است براى شما مسخّر کرده، و نعمتهاى ظاهرى و باطنى خود را بر شما سرازیر کرده است، ولى بعضى از مردم بدون هیچ دانش و هدایتى و بدون هیچ کتاب روشنگرى، درباره خداوند به جدال و ستیز مىپردازند.
«اِسباغ» به معناى گسترانیدن و توسعه دادن است.
در این آیه به دو گونه نعمت اشاره شده است، نعمت ظاهرى مانند: سلامتى، روزى، زیبایى و امثال اینها و نعمت باطنى مانند: ایمان، معرفت، اطمینان، حسن خلق، امداد غیبى، علم، فطرت، ولایت و... .
شاید بتوان گفت: مراد از علم در آیه، استدلال عقلى و مراد از هدایت، هدایتهاى فطرى و مراد از کتاب، وحى الهى است، که برخى افراد بدون استناد به هیچ یک از عقل، فطرت و وحى، درباره خدا سخن مىگویند و اظهار نظر مى کنند.
پیام ها
1- بى توجّهى به آفریده ها و نقش آنها در زندگى بشر، سبب سرزنش و توبیخ است. «ألم تروا» سعدى مى گوید:
این همه نقش عجب بر در و دیوار وجود
هر که فکرت نکند نقش بود بر دیوار
2- تمام آفریده ها هدفدار و به خاطر بهره گیرى انسان است. «سخّر لکم»
3- انسان قادر است آنچه را در آسمان و زمین است، به تسخیر خود درآورد. «سخّر لکم»
4- نعمتهاى الهى، هم گسترده و فراوان است، «اسبغ» هم در دسترس بندگان، «علیکم» و هم متنّوع. «ظاهرة و باطنة»
5 - نباید از نعمتهاى باطنى خداوند غفلت کنیم و به آنها بىتوجّه باشیم. «ألم تروا... باطنة»
6- علىرغم گستردکى و فراوانى نعمتها، انسان درباره خدا مجادله مىکند و این نوعى کفران نعمت است. «اسبغ علیکم نعمه... یجادل فى اللّه»
7- جدالِ منطقى نیکوست، «و جادلهم بالّتى هى احسن» ولى جدالى که بدون پشتوانه علمى و به دور از هدایت الهى و مخالف با کتاب خدا باشد، بى ارزش است.«یجادل فى اللّه بغیر علم و لاهُدىً و لاکتاب منیر»
8 - در جهانبینى الهى، عقل، فطرت و وحى، منابع معتبر شناخت هستند، نه غیر آن. «علمٍ، هدىً، کتابٍ منیر»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کاربر مهمان