- 3629
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 9 سوره روم
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره روم - آیه 9
أَوَلَمْ یَسِیرُواْ فِى الْأَرْضِ فَیَنظُرُواْ کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ کَانُواْ أَشَدَّ مِنْهُمْ قُوَّةً وَأَثَارُواْ الْأَرْضَ وَعَمَرُوهَآ أَکْثَرَ مِمَّا عَمَرُوهَا وَجَآءَتْهُمْ رُسُلُهُم بِالْبَیِّنَاتِ فَمَا کَانَ اللَّهُ لِیَظْلِمَهُمْ وَلَکِن کَانُواْ أَنفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ
ترجمه
آیا در زمین سیر نکردند تا ببینند عاقبت کسانى که قبل از آنان بودند چگونه بود؟ آنها نیرومندتر از اینان بودند و زمین را زیرورو کردند و بیش از آنچه اینان آباد کردند، آن را آباد ساختند، و پیامبرانشان همراه با (معجزه و) دلایل روشن به سراغشان آمدند، (امّا آنها انکار کردند و به قهر خدا گرفتار شدند) پس خداوند به آنان ستم نکرد، بلکه آنها بر خود ستم کردند.
امام صادق (ع) درباره معناى «اوَلم یسیروا فى الارض» فرمودند: «مراد تدبّر و سیر در تاریخ اقوام گذشته در قرآن است».
درباره لزوم آشنایى با تاریخ و تدبّر در آن، حضرت على (ع) خطاب به فرزندش مى فرماید: گرچه عمر زیادى ندارم، ولى با تاریخ گذشتگان چنان آشنا هستم که گویى عمر تاریخ را دارم.
پیام ها
1- مطالعه تاریخ، سیر و سفر و استفاده از تجربه دیگران، از راه هاى شناخت، و ترک آن مورد توبیخ است. «اولم یسیروا»
2- آگاهى از تاریخ و فلسفه آن و آشنایى با سرنوشت اقوام پیشین، انسان را از ظاهربینى نجات مى دهد. «یعلمون ظاهرا - اَوَلم یسیروا»
3- تحوّلات تاریخى بر اساس قوانین ثابت است که مى توان از گذشته، براى امروز و فردا درس گرفت. «فینظروا»
4- سیر و سفر باید عامل توجّه و به دور از غفلت باشد. «فینظروا»
5 - به سرنوشت و عاقبت اقوام گذشته بنگرید، نه به جلوه هاى روزمرّهى آنان. «کیف کان عاقبة ...»
6- قبل از اسلام، تمدّن و قدرتهاى بزرگى پدیدار شده و نابود شده اند. «من قبلهم»
7- اگر خدا غضب کند، هیچ قومى با هیچ قدرتى تاب مقاومت ندارد. «کانوا اشدّ منهم قوّة»
8 - توجّه به هلاکت و نابودى قدرتهاى بزرگ، عامل بازدارنده غرور است. «کانوا اشدَّ منهم قوّة»
9- سعادت و خوشبختى تنها در قدرت و آبادانى نیست، بلکه در ایمان و پیروى از انبیاست. «اشدَّ منهم قوّة... و عمروها اکثر ممّا عمروها... کانوا انفسهم یظلمون»
10- فریفتگى به قدرت و ثروت، از موانع ایمان به انبیا است. «عمروها اکثر ممّا عمروها و جائتهم رسلهم بالبیّنات...»
11- در تبلیغ و تربیت، از شیوهها و استدلالهاى روشن استفاده کنیم. «جائتهم رسلهم بالبیّنات...»
12- خداوند، عادل و مهربان است؛ عامل اصلى هلاکت اقوام پیشین، خود آنان هستند. «فما کان اللّه لیظلمهم و لکن کانوا انفسهم یظلمون»
13- سرپیچى از دستورهاى انبیا، ظلم به نفس و در پىدارندهى عذاب است. «انفسهم یظلمون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
أَوَلَمْ یَسِیرُواْ فِى الْأَرْضِ فَیَنظُرُواْ کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ کَانُواْ أَشَدَّ مِنْهُمْ قُوَّةً وَأَثَارُواْ الْأَرْضَ وَعَمَرُوهَآ أَکْثَرَ مِمَّا عَمَرُوهَا وَجَآءَتْهُمْ رُسُلُهُم بِالْبَیِّنَاتِ فَمَا کَانَ اللَّهُ لِیَظْلِمَهُمْ وَلَکِن کَانُواْ أَنفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ
ترجمه
آیا در زمین سیر نکردند تا ببینند عاقبت کسانى که قبل از آنان بودند چگونه بود؟ آنها نیرومندتر از اینان بودند و زمین را زیرورو کردند و بیش از آنچه اینان آباد کردند، آن را آباد ساختند، و پیامبرانشان همراه با (معجزه و) دلایل روشن به سراغشان آمدند، (امّا آنها انکار کردند و به قهر خدا گرفتار شدند) پس خداوند به آنان ستم نکرد، بلکه آنها بر خود ستم کردند.
امام صادق (ع) درباره معناى «اوَلم یسیروا فى الارض» فرمودند: «مراد تدبّر و سیر در تاریخ اقوام گذشته در قرآن است».
درباره لزوم آشنایى با تاریخ و تدبّر در آن، حضرت على (ع) خطاب به فرزندش مى فرماید: گرچه عمر زیادى ندارم، ولى با تاریخ گذشتگان چنان آشنا هستم که گویى عمر تاریخ را دارم.
پیام ها
1- مطالعه تاریخ، سیر و سفر و استفاده از تجربه دیگران، از راه هاى شناخت، و ترک آن مورد توبیخ است. «اولم یسیروا»
2- آگاهى از تاریخ و فلسفه آن و آشنایى با سرنوشت اقوام پیشین، انسان را از ظاهربینى نجات مى دهد. «یعلمون ظاهرا - اَوَلم یسیروا»
3- تحوّلات تاریخى بر اساس قوانین ثابت است که مى توان از گذشته، براى امروز و فردا درس گرفت. «فینظروا»
4- سیر و سفر باید عامل توجّه و به دور از غفلت باشد. «فینظروا»
5 - به سرنوشت و عاقبت اقوام گذشته بنگرید، نه به جلوه هاى روزمرّهى آنان. «کیف کان عاقبة ...»
6- قبل از اسلام، تمدّن و قدرتهاى بزرگى پدیدار شده و نابود شده اند. «من قبلهم»
7- اگر خدا غضب کند، هیچ قومى با هیچ قدرتى تاب مقاومت ندارد. «کانوا اشدّ منهم قوّة»
8 - توجّه به هلاکت و نابودى قدرتهاى بزرگ، عامل بازدارنده غرور است. «کانوا اشدَّ منهم قوّة»
9- سعادت و خوشبختى تنها در قدرت و آبادانى نیست، بلکه در ایمان و پیروى از انبیاست. «اشدَّ منهم قوّة... و عمروها اکثر ممّا عمروها... کانوا انفسهم یظلمون»
10- فریفتگى به قدرت و ثروت، از موانع ایمان به انبیا است. «عمروها اکثر ممّا عمروها و جائتهم رسلهم بالبیّنات...»
11- در تبلیغ و تربیت، از شیوهها و استدلالهاى روشن استفاده کنیم. «جائتهم رسلهم بالبیّنات...»
12- خداوند، عادل و مهربان است؛ عامل اصلى هلاکت اقوام پیشین، خود آنان هستند. «فما کان اللّه لیظلمهم و لکن کانوا انفسهم یظلمون»
13- سرپیچى از دستورهاى انبیا، ظلم به نفس و در پىدارندهى عذاب است. «انفسهم یظلمون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است