- 2258
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 61 سوره عنکبوت
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره عنکبوت - آیه 61
وَلَئِن سَأَلْتَهُم مَّنْ خَلَقَ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضَ وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ لَیَقُولُنَّ اللَّهُ فَأَنَّى یُؤْفَکُونَ
ترجمه
و اگر از آنان (مشرکان) سؤال کنى: چه کسى آسمانها و زمین را آفرید و خورشید و ماه را تسخیر کرد؟ حتماً خواهند گفت: خدا. پس، (از راه حقّ) به کجا منحرف مى شوند؟
«اِفک» به معناى باز گرداندن چیزى از صورت واقعى آن است، یعنى آگاهانه حقیقت را دگرگون مى کنند.
مراد از تسخیر خورشید و ماه، تسخیر آنها در مدارى است که براى ما مفید باشد.
پیام ها
1- با طرح سؤال در مورد مبدأ هستى، هم وجدانها را بیدار کنیم و هم میزان ایمان و عقیده مردم را بهتر بشناسیم. «ولئن سألتهم»
2- در مباحث اعتقادى، از نمونه هاى روشن و ملموس استفاده کنیم. (آسمان، زمین، خورشید و ماه) «السموات والارض ...»
3- مشرکان، خالق هستى را «خدا» مى دانستند و براى چیزهاى دیگر در سرنوشت خود، نقش قائل بودند. «لیقولن اللَّه»
4- گرایش به حقّ، فطرى است و انحراف مشرکان خلاف فطرت و به خاطر القائات بیرونى است. «یؤفکون» به صورت مجهول آمده که به معناى به انحراف کشیده شدن است، گویا القاى خارجى آنان را به انحراف مى کشد.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَلَئِن سَأَلْتَهُم مَّنْ خَلَقَ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضَ وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ لَیَقُولُنَّ اللَّهُ فَأَنَّى یُؤْفَکُونَ
ترجمه
و اگر از آنان (مشرکان) سؤال کنى: چه کسى آسمانها و زمین را آفرید و خورشید و ماه را تسخیر کرد؟ حتماً خواهند گفت: خدا. پس، (از راه حقّ) به کجا منحرف مى شوند؟
«اِفک» به معناى باز گرداندن چیزى از صورت واقعى آن است، یعنى آگاهانه حقیقت را دگرگون مى کنند.
مراد از تسخیر خورشید و ماه، تسخیر آنها در مدارى است که براى ما مفید باشد.
پیام ها
1- با طرح سؤال در مورد مبدأ هستى، هم وجدانها را بیدار کنیم و هم میزان ایمان و عقیده مردم را بهتر بشناسیم. «ولئن سألتهم»
2- در مباحث اعتقادى، از نمونه هاى روشن و ملموس استفاده کنیم. (آسمان، زمین، خورشید و ماه) «السموات والارض ...»
3- مشرکان، خالق هستى را «خدا» مى دانستند و براى چیزهاى دیگر در سرنوشت خود، نقش قائل بودند. «لیقولن اللَّه»
4- گرایش به حقّ، فطرى است و انحراف مشرکان خلاف فطرت و به خاطر القائات بیرونى است. «یؤفکون» به صورت مجهول آمده که به معناى به انحراف کشیده شدن است، گویا القاى خارجى آنان را به انحراف مى کشد.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است