display result search
منو
تفسیر آیه 29 و 30 سوره عنکبوت

تفسیر آیه 29 و 30 سوره عنکبوت

  • 1 تعداد قطعات
  • 5 دقیقه مدت قطعه
  • 291 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره عنکبوت - آیه 29 و 30

أَئِنَّکُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجَالَ وَتَقْطَعُونَ السَّبِیلَ وَتَأْتُونَ فِى نَادِیکُمُ الْمُنکَرَ فَمَا کَانَ جَوَابَ قَوْمِهِ إِلَّا أَن قَالُواْ ائْتِنَا بِعَذَابِ اللَّهِ إِن کُنتَ مِنَ الصَّادِقِینَ
قَالَ رَبِ‏ّ انصُرْنِى عَلَى الْقَوْمِ الْمُفْسِدِینَ

ترجمه
شما به سراغ مردها مى‏ روید و راه (طبیعى زناشویى) را قطع مى ‏کنید و در مجالس خود (آشکارا و بى‏ پرده) اعمال ناپسند انجام مى ‏دهید؟ پس قومش پاسخى ندادند جز این که گفتند: اگر تو (در ادّعاى پیامبرى) از راستگویانى، عذاب خدا را براى ما بیاور.
(لوط) گفت: پروردگارا! مرا بر قوم (فاسد و) تبهکار پیروز گردان.


کلمه‏ «نادى» به معناى مجلس عمومى است. در تفاسیر مى‏ خوانیم که قوم لوط از نظر ادب و اخلاق کاملاً سقوط کرده، در فساد و تباهى غرق بودند؛ به گونه ‏اى که در مجالس عمومى، به یکدیگر سخن زشت مى ‏گفتند، قمار بازى مى‏ کردند، در حضور جمع برهنه مى‏ شدند، به رهگذران سنگ پرتاب مى‏ کردند و در حضور مردم، از خود باد معده خارج مى‏ کردند، با مسافران لواط نموده و اموالشان را مى‏ گرفتند.
درخواست عذاب، از زبان اقوام سایر انبیا نیز بیان شده است؛ قوم نوح و عاد گفتند: «فائتنا بما تعدنا»، قوم ثمود از حضرت صالح خواستند: «فاتنا بما تعدنا»، همچنین در زمان پیامبر اسلام گروهى گفتند: «ائتنا بعذاب»
ممکن است مراد از «قطع سبیل» در آیه، بستن راه بر روى مردم براى غارت اموال آنها و یا لواط با آنان باشد.


پیام ها
1- با وجود راه طبیعى و شرعى ازدواج براى ارضاى غریزه شهوت، لواط و همجنس‏بازى، شگفت‏آور است. «ائنّکم لتأتون الرّجال»
2- شیوع فساد، مانع نهى از منکر نیست. «ائنّکم لتأتون الرّجال»
3- فساد اخلاقى، انسان را به فساد عقیدتى مى‏کشاند. (غرق شدن در گناه و نادیده گرفتن ارزش‏ هاى اخلاقى، باعث شک در نبوّت حضرت لوط شد.) «لتأتون الرجال - ائتنا بعذاب اللّه اِن کنتَ من الصادقین»
4- خداوند براى ارضاى غریزه‏ جنسى، راه قرار داده و انسان را در بن‏ بست نگذاشته است. «السبیل»
5 - گناه علنى، از زشت‏ترین گناهان است. «فى نادیکم المنکر»
6- امنیّت و عفّت عمومى، باید محترم و محفوظ بماند. «فى نادیکم المنکر»
7- عاقبت گناه علنى، رسوایى همیشگى است. (قوم لوط مدّتى کوتاه، گناه علنى داشتند؛ امّا ده‏ها قرن بدنام شدند.) «فى نادیکم المنکر...»
8 - صداقت و راستگویى حتّى در دید منحرفان نیز کار خوبى است. «ان کنت من الصادقین»
9- لواط، منکر و فاحشه است، «المنکر - لتأتون الفاحشة» و لواط کننده، مفسد فى الارض است. «ربّ انصرنى على القوم المفسدین»
10- تنها بودن، مانع نهى از منکر نیست. حضرت لوط با آنکه تنها بود؛ امّا در مقابل انحراف و منحرفان ایستاد و از خداوند استمداد نمود. «ربّ انصرنى»
11- همواره باید در فکر غلبه بر مفسدان باشیم، نه آنکه حکومت آنان را بپذیریم. «ربّ انصرنى على القوم المفسدین»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 5:36

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی