display result search
منو
تفسیر آیه  75سوره قصص

تفسیر آیه 75سوره قصص

  • 1 تعداد قطعات
  • 10 دقیقه مدت قطعه
  • 172 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره قصص - آیه 75

وَنَزَعْنَا مِن کُلِ‏ّ أُمَّةٍ شَهِیداً فَقُلْنَا هَاتُواْ بُرْهَانَکُمْ فَعَلِمُواْ أَنَّ الْحَقَّ لِلَّهِ وَضَلَّ عَنْهُم مَّا کَانُواْ یَفْتَرُونَ‏

ترجمه
و (در آن روز) از هر امّتى، گواهى بیرون مى ‏آوریم، پس (به مشرکان) مى‏گوییم: دلیل خود را (بر شرک) بیاورید! پس مى ‏فهمند که حقّ، مخصوص خداست و هرچه به دروغ مى ‏بافتند، از (دست) آنان رفته و محو شده است.


مواقف قیامت، متعدّد است، در یک موقف بر لب‏هاى انسان مُهر خورده و اعضا و جوارح دیگر به شهادت مى‏پردازند؛ «شَهِد علیهم سَمعُهم وأبصارهم و جُلودهم» در موقفى دیگر، انسان مى ‏تواند سخن بگوید؛ «وَقِفوهم اِنّهم مسئولون» در یک جا سخنى با انسان گفته نمى‏ شود؛ «لا یکلّمهم اللّه» ولى در جاى دیگر، خداوند مى ‏فرماید: «هاتوا برهانکم»
گرچه بعضى احتمال داده ‏اند که مراد آیه این باشد که خداوند از هر گروه مشرک، یکى از افراد برجسته را به عنوان شاهد و سخنگو بیرون مى‏کشد و از او مى‏پرسد: برهان شرک شما چیست؟ ولى با توجّه به روایتى که در ذیل آیه از امام باقر (ع) آمده است مراد این است که در هر عصر و زمانى، انسان معصومى (پیامبر یا وصىّ پیامبر) که به اعمال مردم آگاه باشد، وجود دارد تا در قیامت به عنوان گواه رفتار مردم، شاهد قرار گیرد.


پیام ها
1- در قیامت، گواهان از خود امّت‏ها برمى‏ خیزند. «من کلّ امّة شهیداً»
2- محاکمات روز قیامت، علنى و حضورى است. «شهیداً فقلنا»
3- عقاید و افکار خود را بر اساس برهان و دلیلِ محکم تنظیم کنیم. زیرا شرک برهانى ندارد و در آخرت بهانه، خریدارى ندارد. «هاتوا برهانکم»
4- مشرکان، منطق و برهان ندارند. «هاتوا برهانکم»
5 - هر نوع کتمانِ حقایق، فقط در دنیاست، در آخرت با کنار رفتن پرده‏ها، حقّ و حقیقت، ظاهر و متجلّى مى‏ شود. «فعلموا انّ الحقّ للّه»
6- اگر چه مجرمین در قیامت به فکر انکار هستند، ولى حضور گواه، آنان را به بن‏بست مى‏ کشاند. «شهیداً... فعلموا اَنّ الحقّ للّه»
7- باطل، رفتنى است. «ضلّ عنهم ما کانوا یفترون»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 10:22

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخن