- 3680
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 55 سوره قصص
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره قصص - آیه 55
وَ إِذَا سَمِعُواْ اللَّغْوَ أَعْرَضُواْ عَنْهُ وَقَالُواْ لَنَآ أَعْمَالُنَا وَ لَکُمْ أَعْمَالُکُمْ سَلاَمٌ عَلَیْکُمْ لَا نَبْتَغِى الْجَاهِلِینَ
ترجمه
و هرگاه (سخن) لَغوى را بشنوند، از آن روى برگردانند و گویند: اعمال ما براى ما و کارهاى شما براى شما باشد، سلام (وِداعِ ما) بر شما باد، ما به سراغ جاهلان نمى رویم.
در آیهى قبل خداوند به کسانى که در راه او صبر کنند و بدىها را با خوبى پاسخ دهند و از اموالشان در راه خدا بخشند، پاداشِ دو برابر وعده داد، این آیه به یکى از نمونههاى صبر و برخوردهاى خوب، اشاره مى فرماید.
«لَغو» یعنى امر بیهوده که هم در کلام و هم در عمل قابل بروز است و مؤمنان به اعراض از آن سفارش شده اند. از جمله ویژگى هاى بهشت آن است که لغو و بیهودگى در آنجا نیست. «لا لغو فیها و لا تأثیم»
«مُدارا»، کوتاه آمدن از موضع قدرت است، نظیر پدرى که دست کودکش را در دست دارد وقدرت بر تند رفتن دارد، ولى آهسته راه مى رود؛ امّا «مُداهنه»، کوتاه آمدن از موضع ضعف است. نظیر بسیارى از رؤساى کشورها که به خاطر نداشتن شجاعت، در اختیار ابرقدرتها قرار دارند. انبیا و اولیاى الهى با مردم مدارا مىکنند؛ امّا در برابر کفر مداهنه نمىورزند.
پیام ها
1- مؤمن واقعى کسى است که نه تنها به مجلس لغو نمى رود و به سخن لغو گوش نمى دهد، بلکه اگر کلام بیهوده اى هم شنید، عکس العمل نشان مى دهد. «و اذا سمعوا اللغو اعرضوا عنه»
2- یکى از نمونه هاى صبر، بى اعتنایى به لغو و اعراض از آن است. «صبروا - اعرضوا عنه»
3- اعراض از لغو در گفتن، شنیدن، دیدن و معاشرت، کمالى است که در همه ادیان الهى از آن ستایش شده است. «سمعوا اللغو اعرضوا عنه» (آیه فوق در توصیف گروهى از اهلکتاب است.)
4- از شیوه هاى عمومى و ساده نهى از منکر، اعراض از منکر است. «سمعوا... اعرضوا عنه» (لغو را با لغو پاسخ نگوییم.)
5 - انسان در برابر آنچه مى شنود، مسئول است. «سمعوا... اعرضوا»
6- قاطعیّت، صلابت و عدم سازش، نشانِ ایمان راسخ است. «لنا اعمالنا و لکم اعمالکم»
7- سود و زیان عمل هر کس به خود او برمى گردد. «لنا اعمالنا و لکم اعمالکم»
8 - اعراض، باید کریمانه باشد. «اعرضوا... سلام علیکم»
9- اعراض باید همراه هشدار به اهل لغو باشد. «اعرضوا... لانبتغى الجاهلین»
10- لغو، میوه جهل و بیهوده گو، جاهل است. «لانبتغى الجاهلین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَ إِذَا سَمِعُواْ اللَّغْوَ أَعْرَضُواْ عَنْهُ وَقَالُواْ لَنَآ أَعْمَالُنَا وَ لَکُمْ أَعْمَالُکُمْ سَلاَمٌ عَلَیْکُمْ لَا نَبْتَغِى الْجَاهِلِینَ
ترجمه
و هرگاه (سخن) لَغوى را بشنوند، از آن روى برگردانند و گویند: اعمال ما براى ما و کارهاى شما براى شما باشد، سلام (وِداعِ ما) بر شما باد، ما به سراغ جاهلان نمى رویم.
در آیهى قبل خداوند به کسانى که در راه او صبر کنند و بدىها را با خوبى پاسخ دهند و از اموالشان در راه خدا بخشند، پاداشِ دو برابر وعده داد، این آیه به یکى از نمونههاى صبر و برخوردهاى خوب، اشاره مى فرماید.
«لَغو» یعنى امر بیهوده که هم در کلام و هم در عمل قابل بروز است و مؤمنان به اعراض از آن سفارش شده اند. از جمله ویژگى هاى بهشت آن است که لغو و بیهودگى در آنجا نیست. «لا لغو فیها و لا تأثیم»
«مُدارا»، کوتاه آمدن از موضع قدرت است، نظیر پدرى که دست کودکش را در دست دارد وقدرت بر تند رفتن دارد، ولى آهسته راه مى رود؛ امّا «مُداهنه»، کوتاه آمدن از موضع ضعف است. نظیر بسیارى از رؤساى کشورها که به خاطر نداشتن شجاعت، در اختیار ابرقدرتها قرار دارند. انبیا و اولیاى الهى با مردم مدارا مىکنند؛ امّا در برابر کفر مداهنه نمىورزند.
پیام ها
1- مؤمن واقعى کسى است که نه تنها به مجلس لغو نمى رود و به سخن لغو گوش نمى دهد، بلکه اگر کلام بیهوده اى هم شنید، عکس العمل نشان مى دهد. «و اذا سمعوا اللغو اعرضوا عنه»
2- یکى از نمونه هاى صبر، بى اعتنایى به لغو و اعراض از آن است. «صبروا - اعرضوا عنه»
3- اعراض از لغو در گفتن، شنیدن، دیدن و معاشرت، کمالى است که در همه ادیان الهى از آن ستایش شده است. «سمعوا اللغو اعرضوا عنه» (آیه فوق در توصیف گروهى از اهلکتاب است.)
4- از شیوه هاى عمومى و ساده نهى از منکر، اعراض از منکر است. «سمعوا... اعرضوا عنه» (لغو را با لغو پاسخ نگوییم.)
5 - انسان در برابر آنچه مى شنود، مسئول است. «سمعوا... اعرضوا»
6- قاطعیّت، صلابت و عدم سازش، نشانِ ایمان راسخ است. «لنا اعمالنا و لکم اعمالکم»
7- سود و زیان عمل هر کس به خود او برمى گردد. «لنا اعمالنا و لکم اعمالکم»
8 - اعراض، باید کریمانه باشد. «اعرضوا... سلام علیکم»
9- اعراض باید همراه هشدار به اهل لغو باشد. «اعرضوا... لانبتغى الجاهلین»
10- لغو، میوه جهل و بیهوده گو، جاهل است. «لانبتغى الجاهلین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است