- 2845
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 41 و 42سوره قصص
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره قصص - آیه 41 و 42
وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً یَدْعُونَ إِلَى النَّارِ وَیَوْمَ الْقِیَامَةِ لَا یُنصَرُونَ
وَ أَتْبَعْنَاهُمْ فِى هَذِهِ الدُّنْیَا لَعْنَةً وَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ هُم مِّنَ الْمَقْبُوحِینَ
ترجمه
و آنان (فرعونیان) را پیشوایانى قرار دادیم که به آتش (دوزخ) دعوت مى کنند و (البتّه در) روز قیامت، یارى نخواهند شد.
و در این دنیا، لعنتى بدرقه آنان کردیم و روز قیامت، آنان از زشت چهره گان خواهند بود.
قرآن مجید همچنان که در مورد پیشوایان هدایت و نور، کلمهى «ائمّة» را به کار برده است، «و جعلناهم ائمّة یَهدون باَمرنا» این کلمه را بر جلوداران ضلالت و نار نیز اطلاق فرموده است، «و جعلناهم ائمّة یدعون الى النّار» و از این رو است که در قیامت، هر کس با رهبرى که در دنیا انتخاب کرده به دادگاه عدل الهى احضار مىشود. «یوم نَدعوا کلّ اُناس بامامهم» فرعون نیز به عنوان یکى از همین پیشوایان در آن روز قومش را به دوزخ وارد مى کند. «یقدم قومه یوم القیامة فاوردهم النّار»
پیام ها
1- روحیّهى استکبارى، انسان را رهبر دوزخیان مىسازد. «و جعلناهم ائمّة...»
2- نقش حکومتها را در شکلدهى ساختار فرهنگى و عقیدتى جامعه نمىتوان نادیده گرفت. «ائمّة یدعون الى النّار»
3- تبلیغات مستکبران، در واقع دعوت به دوزخ است. «یدعون الى النّار»
4- مستکبرانى که امروز به عِدّه و عُدّه دل خوش دارند، در قیامت، بىکس ویاور خواهند بود. «یوم القیامة لا ینصرون»
5 - کیفرهاى الهى، مخصوص آخرت نیست. «و اَتبعناهم فى هذه الدّنیا»
6- لعنت ونفرین مردم، تبلور قهر الهى است. «اتبعناهم فى هذه الدّنیا لعنة» چنانکه دعاى خیر مردم و نام نیک، نشانهى لطف خداوند است. «و اجعل لى لسان صدق فى الاخرین»
7- نفرین بر ظالم حتّى بعد از نابودى او لازم است. «اتبعناهم... لعنة»
8 - زشت کارى هاى دنیوى، به زشت روئىهاى اُخروى مىانجامد. «یومالقیامة هم من المقبوحین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً یَدْعُونَ إِلَى النَّارِ وَیَوْمَ الْقِیَامَةِ لَا یُنصَرُونَ
وَ أَتْبَعْنَاهُمْ فِى هَذِهِ الدُّنْیَا لَعْنَةً وَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ هُم مِّنَ الْمَقْبُوحِینَ
ترجمه
و آنان (فرعونیان) را پیشوایانى قرار دادیم که به آتش (دوزخ) دعوت مى کنند و (البتّه در) روز قیامت، یارى نخواهند شد.
و در این دنیا، لعنتى بدرقه آنان کردیم و روز قیامت، آنان از زشت چهره گان خواهند بود.
قرآن مجید همچنان که در مورد پیشوایان هدایت و نور، کلمهى «ائمّة» را به کار برده است، «و جعلناهم ائمّة یَهدون باَمرنا» این کلمه را بر جلوداران ضلالت و نار نیز اطلاق فرموده است، «و جعلناهم ائمّة یدعون الى النّار» و از این رو است که در قیامت، هر کس با رهبرى که در دنیا انتخاب کرده به دادگاه عدل الهى احضار مىشود. «یوم نَدعوا کلّ اُناس بامامهم» فرعون نیز به عنوان یکى از همین پیشوایان در آن روز قومش را به دوزخ وارد مى کند. «یقدم قومه یوم القیامة فاوردهم النّار»
پیام ها
1- روحیّهى استکبارى، انسان را رهبر دوزخیان مىسازد. «و جعلناهم ائمّة...»
2- نقش حکومتها را در شکلدهى ساختار فرهنگى و عقیدتى جامعه نمىتوان نادیده گرفت. «ائمّة یدعون الى النّار»
3- تبلیغات مستکبران، در واقع دعوت به دوزخ است. «یدعون الى النّار»
4- مستکبرانى که امروز به عِدّه و عُدّه دل خوش دارند، در قیامت، بىکس ویاور خواهند بود. «یوم القیامة لا ینصرون»
5 - کیفرهاى الهى، مخصوص آخرت نیست. «و اَتبعناهم فى هذه الدّنیا»
6- لعنت ونفرین مردم، تبلور قهر الهى است. «اتبعناهم فى هذه الدّنیا لعنة» چنانکه دعاى خیر مردم و نام نیک، نشانهى لطف خداوند است. «و اجعل لى لسان صدق فى الاخرین»
7- نفرین بر ظالم حتّى بعد از نابودى او لازم است. «اتبعناهم... لعنة»
8 - زشت کارى هاى دنیوى، به زشت روئىهاى اُخروى مىانجامد. «یومالقیامة هم من المقبوحین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است