display result search
منو
تفسیر آیه 65 - 68 سوره نمل

تفسیر آیه 65 - 68 سوره نمل

  • 1 تعداد قطعات
  • 10 دقیقه مدت قطعه
  • 223 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره نمل - آیه 65 -68

قُل لَّا یَعْلَمُ مَن فِى السَّمَوَاتِ وَ الْأَرْضِ الْغَیْبَ إِلَّا اللَّهُ وَ مَا یَشْعُرُونَ أَیَّانَ یُبْعَثُونَ
بَلِ ادَّارَکَ عِلْمُهُمْ فِى الْآخِرَةِ بَلْ هُمْ فِى شَکٍ‏ّ مِّنْهَا بَلْ هُم مِّنْهَا عَمُونَ‏
وَقَالَ الَّذِینَ کَفَرُواْ أَإِذَا کُنَّا تُرَاباً وَآبَآؤُنَآ أَئِنَّا لَمُخْرَجُونَ‏
لَقَدْ وُعِدْنَا هَذَا نَحْنُ وَ آبَآؤُنَآ مِن قَبْلُ إِنْ هَذَآ إِلَّا أَسَاطِیرُ الْأَوَّلِینَ

ترجمه
بگو: جز خداوند، هیچ کس در آسمان‏ها و زمین، غیب نمى‏ داند و کسى نمى ‏داند چه زمانى برانگیخته خواهد شد.
بلکه علم مشرکان در قیامت به کمال خواهد رسید، بلکه آنان (امروز) درباره‏ آن (آخرت) در شک هستند، بلکه نسبت به (چگونگى) وقوع آن کورند.
و کسانى که کفر ورزیدند، گفتند: آیا هرگاه ما و پدرانمان (بعد از مرگ) خاک شدیم، آیا حتماً (زنده از گور) بیرون آورده مى‏ شویم؟
در حقیقت به ما و نیاکانمان از قبل، این وعده داده شده، (لکن) این وعده جز افسانه‏ هاى پیشینیان چیز دیگرى نیست.


غیب، چند نوع است: نوعى از آن را خداوند به انبیا مى‏ آموزد، «تلک من انباء الغیب نوحیها الیک» ولى نوعى دیگر نظیر علم به زمان وقوع قیامت، مخصوص ذات مقدّس اوست.
کلمه‏ «مَن» براى موجودات باشعور است، بنابراین چه بسا در آسمان‏ها علاوه بر فرشتگان موجودات باشعورى باشند که در قیامت همچون انسان‏ها مبعوث شوند.
جمله‏ «بل ادّارک علمهم فى‏ الآخرة» نظیر جمله «کلاّسیعلمون ثمّ کلاّسیعلمون» است.
کلمه‏ «ادّارک» از «تدارک» به معناى پیوستن و ملحق شدن اجزا مى‏باشد. یعنى مشرکان در دنیا گرفتار تشتّت فکرند، ولى در آخرت اطلاعات آنها بهم پیوسته و به علم مى‏ رسند، البتّه دیگر چه سود!
کلمه «اساطیر» جمع «اُسطوره» به‏ معناى افسانه است. کافران به پیامبران تهمت مى ‏زدند که آنچه درباره‏ قیامت مى ‏گویید، مطالب بى ‏اساسى است که براى سرگرمى بیان مى‏ شود.

پیام ها
1- انکار معاد، کفر است. «قال الّذین کفروا»
2- اگر حقیقتى را ما نپذیرفتیم، دلیل آن نیست که واقع نمى‏شود یا وجود ندارد. «ءاذا کنّا»
3- تکرار سؤال، همراه با ناباورى، نشانه‏ى انکار است. «ءاذا - ءانّا»
4- یکى از کارهاى دشمنان، ایجاد شک در مسایل عقیدتى است. «ءانّا لمجرمون»
5 - قدیمى بودن حرف، نشانه‏ى ضعف آن نیست. «لقد وعدنا هذا ... من قبل»
6- همه‏ انبیا وعده‏ى معاد مى‏دادند. «لقد وعدنا هذا نحن و اباؤنا من قبل»
7- خلافکار، دنبال یافتن شریک جرم است. «نحن و اباؤنا»
8 - افسانه خواندن سخنان انبیا، یکى از حربه ‏هاى کافران است. «اساطیر الاوّلین»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 10:24

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی