- 3279
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 50 و 51 سوره نمل
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره نمل - آیه 50 و 51
وَمَکَرُواْ مَکْراً وَمَکَرْنَا مَکْراً وَهُمْ لَا یَشْعُرُونَ
فَانظُرْ کَیْفَ کَانَ عَقِبَةُ مَکْرِهِمْ أَنَّا دَمَّرْنَهُمْ وَقَوْمَهُمْ أَجْمَعِینَ
ترجمه
و (آن نه گروه مفسد) دست به تدبیر بزرگى زدند و ما نیز به تدبیر بزرگى دست زدیم، ولى آنها نمى فهمیدند.
پس بنگر که پایان تدبیر آنان (و شبیخون به صالح و کسانش) به کجا انجامید، ما آنان و قومشان همگى را هلاک کردیم.
هلاکت قوم ثمود با چند تعبیر در قرآن آمده است:
الف: زلزله. «فاخذتهم الرَّجفة»
ب: صاعقه. «فاخذتهم الصاعقة»
ج: صیحه. «و اَخَذ الّذین ظلموا الصَیحة»
البتّه هیچ مانعى ندارد که هر سه عذاب، در یک زمان واقع شده باشد.
یکى از نمونه هاى مکر الهى، همان مهلت و نعمت دادن به گناهکاران است، تا آنان سرگرم شوند و همین که پیمانه آنان پر شد، ناگهان به قهر الهى گرفتار شوند.
پیام ها
1- کیفرهاى الهى، با جُرم انسان متناسب است. «مکروا - مکرنا»
2- کسانى که علیه اولیاى خدا توطئه مى کنند، طرف آنها خداست. «مکروا مکراً و مکرنا مکراً»
3- در برابر نقشه هاى کفّار شما نیز باید اهل تدبیر و نقشه باشید. «مکروا مکراً و مکرنا مکراً»
4- خداوند تدبیر مردم را مىداند، امّا مردم تدبیر او را نمىدانند. «وهملایشعرون»
5 - چوب خدا صدا ندارد. «مکرنا... و هم لایشعرون»
6- تاریخ، بر قانون و سنّت معیّنى استوار است و دقّت در آن، براى دورانهاى دیگر سودمند است. «فانظر کیف کان عاقبة مکرهم»
7- سنّت الهى بر پیروزى حقّ بنا نهاده شده است. «فانظر کیف کان عاقبة مکرهم»
8 - زود قضاوت نکنید؛ از توفیقاتى که به خاطر مکر، نصیب بعضىها مىشود، فریب نخورید، بلکه به عاقبت آنان توجّه کنید. «عاقبة مکرهم»
9- آمادهباش دشمنان براى ارتکاب جنایت، سبب قهر الهى است، گرچه آنان به اهداف پلید خود نرسند. (دشمنان، همقسم شدند تا پیامبر را بکشند و در کمین هم نشستند، ولى حضرت را نکشتند، لکن خودشان هلاک شدند). «دمّرناهم»
10- پیروى از مفسدان، عقوبت دارد. «دمّرناهم و قومهم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَمَکَرُواْ مَکْراً وَمَکَرْنَا مَکْراً وَهُمْ لَا یَشْعُرُونَ
فَانظُرْ کَیْفَ کَانَ عَقِبَةُ مَکْرِهِمْ أَنَّا دَمَّرْنَهُمْ وَقَوْمَهُمْ أَجْمَعِینَ
ترجمه
و (آن نه گروه مفسد) دست به تدبیر بزرگى زدند و ما نیز به تدبیر بزرگى دست زدیم، ولى آنها نمى فهمیدند.
پس بنگر که پایان تدبیر آنان (و شبیخون به صالح و کسانش) به کجا انجامید، ما آنان و قومشان همگى را هلاک کردیم.
هلاکت قوم ثمود با چند تعبیر در قرآن آمده است:
الف: زلزله. «فاخذتهم الرَّجفة»
ب: صاعقه. «فاخذتهم الصاعقة»
ج: صیحه. «و اَخَذ الّذین ظلموا الصَیحة»
البتّه هیچ مانعى ندارد که هر سه عذاب، در یک زمان واقع شده باشد.
یکى از نمونه هاى مکر الهى، همان مهلت و نعمت دادن به گناهکاران است، تا آنان سرگرم شوند و همین که پیمانه آنان پر شد، ناگهان به قهر الهى گرفتار شوند.
پیام ها
1- کیفرهاى الهى، با جُرم انسان متناسب است. «مکروا - مکرنا»
2- کسانى که علیه اولیاى خدا توطئه مى کنند، طرف آنها خداست. «مکروا مکراً و مکرنا مکراً»
3- در برابر نقشه هاى کفّار شما نیز باید اهل تدبیر و نقشه باشید. «مکروا مکراً و مکرنا مکراً»
4- خداوند تدبیر مردم را مىداند، امّا مردم تدبیر او را نمىدانند. «وهملایشعرون»
5 - چوب خدا صدا ندارد. «مکرنا... و هم لایشعرون»
6- تاریخ، بر قانون و سنّت معیّنى استوار است و دقّت در آن، براى دورانهاى دیگر سودمند است. «فانظر کیف کان عاقبة مکرهم»
7- سنّت الهى بر پیروزى حقّ بنا نهاده شده است. «فانظر کیف کان عاقبة مکرهم»
8 - زود قضاوت نکنید؛ از توفیقاتى که به خاطر مکر، نصیب بعضىها مىشود، فریب نخورید، بلکه به عاقبت آنان توجّه کنید. «عاقبة مکرهم»
9- آمادهباش دشمنان براى ارتکاب جنایت، سبب قهر الهى است، گرچه آنان به اهداف پلید خود نرسند. (دشمنان، همقسم شدند تا پیامبر را بکشند و در کمین هم نشستند، ولى حضرت را نکشتند، لکن خودشان هلاک شدند). «دمّرناهم»
10- پیروى از مفسدان، عقوبت دارد. «دمّرناهم و قومهم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کاربر مهمان