- 3230
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 17 سوره نمل
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره نمل - آیه 17
وَحُشِرَ لِسُلَیْمَنَ جُنُودُهُ مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ وَالطَّیْرِ فَهُمْ یُوزَعُونَ
ترجمه
و براى سلیمان، سپاهیانش از جنّ و انس و پرنده گرد آمدند، پس از تشتّت و بىنظمى بازداشته مى شدند (تا در رکابش باشند).
کلمه «یُوزعون» از ماده «وَزْع» (بر وزن جمع) به معناى بازداشتن است و هرگاه این تعبیر در مورد لشکر به کار رود به این معناست که براى جلوگیرى از پراکندگى نیروها، ابتداى لشکر را نگه مىدارند تا بقیهى افراد به لشکر ملحق شوند. «ایزاع» یعنى تقسیم حکیمانه نیروها به صورتى که هر یک در جاى خود قرار گیرند و در یک خط باشند.
جنّ و پرنده که در این آیه ذکر شده، از باب مثال است وگرنه باد و ابر و چیزهاى دیگر نیز تحت فرمان سلیمان بود.
قرآن کریم بارها از جنّ سخن به میان آورده و یکى از سوره هاى آن به همین نام است. در این جا به چند ویژگى آنها اشاره مىکنیم:
* جنّ، موجودى است باشعور و مخاطب پروردگار قرار مى گیرد. «یامعشرالجنّ والانس»
* بعضى از آنها مؤمن و بعضى کافرند. «و انّا منّا المسلمون»، «و انّا منّا الصالحون و منّا دون ذلک»
* زن ومرد دارند، زاد وولد دارند و طبیعتاً شهوت دارند. «لمیَطمثهنّ اِنس قبلهم ولاجانّ»
* براى سلیمان، غوّاصى و بنّایى مى کردند. «والشّیاطین کل بنّاء و غوّاص»
پیام ها
1- سلیمان از لشکریانش سان مى دید. «و حُشِر لسلیمان جنوده»
2- انسان داراى قدرتى است که مىتواند جنّ و پرنده را (به اذن خداوند) تحت فرمان خود درآورد. «و حُشِر لسلیمان جنوده من الجنّ والانس والطّیر»
3- برخى انبیا حکومت داشتند. «حشر لسلیمان جنوده»
4- جنّ مى تواند به انسان کمک کند. «من الجنّ والانس»
5 - ولایت انبیا تنها بر انسانها نیست. «من الجنّ والانس والطّیر»
6- نظم، در همه جا ارزشمند است ولى در لشکر و سپاه یک ضرورت و ارزش ویژه است. «فهم یوزعون»
7- تمرین وآموزش و آمادهباش، براى لشکر الهى یک ضرورت است. «و حُشر لسلیمان... یوزعون»
8 - علم و دانش سلیمان وسیله و مقدّمه دستیابى به آن همه امکانات و تسخیر نیروها شد. «و لقد آتینا داود و سلیمان... اوتینا من کل شىء... و حشر لسلیمان...»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَحُشِرَ لِسُلَیْمَنَ جُنُودُهُ مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ وَالطَّیْرِ فَهُمْ یُوزَعُونَ
ترجمه
و براى سلیمان، سپاهیانش از جنّ و انس و پرنده گرد آمدند، پس از تشتّت و بىنظمى بازداشته مى شدند (تا در رکابش باشند).
کلمه «یُوزعون» از ماده «وَزْع» (بر وزن جمع) به معناى بازداشتن است و هرگاه این تعبیر در مورد لشکر به کار رود به این معناست که براى جلوگیرى از پراکندگى نیروها، ابتداى لشکر را نگه مىدارند تا بقیهى افراد به لشکر ملحق شوند. «ایزاع» یعنى تقسیم حکیمانه نیروها به صورتى که هر یک در جاى خود قرار گیرند و در یک خط باشند.
جنّ و پرنده که در این آیه ذکر شده، از باب مثال است وگرنه باد و ابر و چیزهاى دیگر نیز تحت فرمان سلیمان بود.
قرآن کریم بارها از جنّ سخن به میان آورده و یکى از سوره هاى آن به همین نام است. در این جا به چند ویژگى آنها اشاره مىکنیم:
* جنّ، موجودى است باشعور و مخاطب پروردگار قرار مى گیرد. «یامعشرالجنّ والانس»
* بعضى از آنها مؤمن و بعضى کافرند. «و انّا منّا المسلمون»، «و انّا منّا الصالحون و منّا دون ذلک»
* زن ومرد دارند، زاد وولد دارند و طبیعتاً شهوت دارند. «لمیَطمثهنّ اِنس قبلهم ولاجانّ»
* براى سلیمان، غوّاصى و بنّایى مى کردند. «والشّیاطین کل بنّاء و غوّاص»
پیام ها
1- سلیمان از لشکریانش سان مى دید. «و حُشِر لسلیمان جنوده»
2- انسان داراى قدرتى است که مىتواند جنّ و پرنده را (به اذن خداوند) تحت فرمان خود درآورد. «و حُشِر لسلیمان جنوده من الجنّ والانس والطّیر»
3- برخى انبیا حکومت داشتند. «حشر لسلیمان جنوده»
4- جنّ مى تواند به انسان کمک کند. «من الجنّ والانس»
5 - ولایت انبیا تنها بر انسانها نیست. «من الجنّ والانس والطّیر»
6- نظم، در همه جا ارزشمند است ولى در لشکر و سپاه یک ضرورت و ارزش ویژه است. «فهم یوزعون»
7- تمرین وآموزش و آمادهباش، براى لشکر الهى یک ضرورت است. «و حُشر لسلیمان... یوزعون»
8 - علم و دانش سلیمان وسیله و مقدّمه دستیابى به آن همه امکانات و تسخیر نیروها شد. «و لقد آتینا داود و سلیمان... اوتینا من کل شىء... و حشر لسلیمان...»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است