display result search
منو
سیری در روایات اخلاقی و معرفتی اهل بیت (ع)  - جلسه هشتم

سیری در روایات اخلاقی و معرفتی اهل بیت (ع) - جلسه هشتم

  • 1 تعداد قطعات
  • 39 دقیقه مدت قطعه
  • 981 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین فاطمی نیا با موضوع "سیری در روایات اخلاقی و معرفتی اهل بیت (ع) "، جلسه هشتم، سال 1397

بیانات امیرالمؤمنین را که در جلسات قبلی گفتیم برای این هست که به معرفت برسیم. عارف کسی است که نفس خود را بشناسد و عیوب و نواقص خود را شناسایی و برطرف کند و بداند در جهت کمال به چه چیزهایی نیازمند است و نفس خویش را آزاد کند؛ یعنی خودش را از زنجیر گناهان و معصیت آزاد کند. عارف کسی است که نفس را از هر چیزی که انسان را از رحمت خدا دور می کند پاکیزه نماید – مانند حسد، غضب و ...

امام علی (ع) در خطبه متّقین در وصف متّقین می فرماید: دنیا ایشان را خواست ولی آنها دنیا را نخواستند. دنیا اسیرشان کرد. اسیر یک فدیه بدهد آزادش می کنند؛ آنها هم فدیه دادند و آزاد شدند. آن ها نفسشان را فدیه دادند. نفس یعنی خود انسان؛ نفس امّاره، نفس لوّامه و نفس مطمئنّه. ولی این گونه نیست که ما سه تا نفس داشته باشیم؛ این ها کیفیت ها و موقعیت های ماست. وقتی انسان گناه می کند، می شود نفس امّاره و بعد از گناه که انسان خود را سرزنش می کند، می شود نفس لوّامه. اما آنکه از تمام این ها آزاد شد و رفت و آرام شد و چیزی جز خداوند ندید، می شود نفس مطمئنّه. این سرّ عظیمی است. نفس گاهی گناه می کند، آیا نفس غیر از من است؟ پس چرا من بعدا پشیمان می شوم؟ این من هستم؛ درست است ولی خوب خدا به ما عقل هم داده است و نفس لوّامه قوم و خویش همین عقل است. از آن طرف شیطان هم داریم. بحث خواطر را هم داشتیم. خاطر مَلکی حتی گاهی با خاطر شیطانی درگیر می شوند و فقط خاطر حقّانی است که پیروز و مافوق قدرت است. اما اهل معرفت گفتند چگونه خاطر شیطانی یا نفسانی را از خود دور کنیم؟ دورکردن خاطر نفسانی سخت تر از دورکردن خاطر شیطانی است. زیرا خاطر نفسانی درون خودمان است. ملاعبدالله زنوزی می فرماید: «از بین بردن خاطرِ نفسانی و غلبه بر آن نمی شود مگر با انقطاع تمام به حضرت حق». پس نفس تو خود توست اما عوامل بیرونی هم هستند.

امیرالمؤمنین خطاب به انسان می فرماید: فکر کردی که جرم کوچکی هستی و صبح تا شب فکرت خوردن و خوابیدن است؟ نه. عالَمی بزرگتر از این عالَم در تو هست، ای انسان! تو کتاب حرف های خدا هستی که با حرف های آن مضمر، آشکار می شود. اصلا دوای تو در خودت هست اما نمی بینی و دردت هم در خودت هست اما نمی دانی.

این نفس در خوبی حتی به جایی می رسد که از خودش هم غایب می شود و در غیبت چیزهایی نشانش می دهند که اهل معرفت می گویند «خیال مجرد» است. ولی آنچه که در حضور است «کشف» نامیده می شود.

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 39:38

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

  • کاربر مهمان
    عالی بود

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی