- 2420
- 1000
- 1000
- 1000
شرح خطبه متقین - بخش پنجم
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالله فاطمی نیا با موضوع "شرح خطبه متقین" - بخش پنجم - ویژه ی ایام فاطمیه - سال 1396
در ادامه ی بیان صفات متقین به این نکته می رسیم که اهل یقین آرزوهای طولانی و دست نیافتنی ندارند. آرزوها و خواسته های آنها معقول و مختصر است. قلب آنها خشوع داشته و نفسشان قانع است. آنها خوراک مختصری داشته و زیاده روی نمی کنند. از همه مهمتر اینکه آنها دینشان را به راحتی از دست نمی دهند.
یکی از صفات بارز اهل یقین این است که دیگران با دیدن آنها منتظر خیر هستند و آنها به اطرافیانشان آزار نمی رسانند. آنها اگر در میان کافران قرار گیرند، ذکر خدا می گویند و از یاد او غافل نمی شوند و در باطن متوجه خداوند هستند و خشمی فروخورده دارند. امام علی (ع) می فرمایند که خشم کلید هر بدی است. پس در زمان خشم بهتر است با خدا معامله کرده و خشم خود را کنترل نمود.
انسان با تقوا حتی در میان ذاکران نیز قلب و زبانی متصل دارد و فقط به زبان ذکر خدا نمی گوید. ذکر وقتی پذیرفته می شود که قلب نیز در بیان آن همراهی کند.
ذکر از نظر تعداد باید مطابق با بیان ائمه (ع) باشد. ذکر می تواند فکرهای خوب و یا ترک گناه باشد. ذکر با حضور قلب نورانیت می آورد و خوب است که خدا را با اسماء حسنی بخوانیم. همه ی اسماء الهی نشان از برتری خداوند دارد و همه در معنا یکسان اند. یکی از نتایج ذکر مداوم، فهم مفاهیم و معارف الهی است.
در ادامه ی بیان صفات متقین به این نکته می رسیم که اهل یقین آرزوهای طولانی و دست نیافتنی ندارند. آرزوها و خواسته های آنها معقول و مختصر است. قلب آنها خشوع داشته و نفسشان قانع است. آنها خوراک مختصری داشته و زیاده روی نمی کنند. از همه مهمتر اینکه آنها دینشان را به راحتی از دست نمی دهند.
یکی از صفات بارز اهل یقین این است که دیگران با دیدن آنها منتظر خیر هستند و آنها به اطرافیانشان آزار نمی رسانند. آنها اگر در میان کافران قرار گیرند، ذکر خدا می گویند و از یاد او غافل نمی شوند و در باطن متوجه خداوند هستند و خشمی فروخورده دارند. امام علی (ع) می فرمایند که خشم کلید هر بدی است. پس در زمان خشم بهتر است با خدا معامله کرده و خشم خود را کنترل نمود.
انسان با تقوا حتی در میان ذاکران نیز قلب و زبانی متصل دارد و فقط به زبان ذکر خدا نمی گوید. ذکر وقتی پذیرفته می شود که قلب نیز در بیان آن همراهی کند.
ذکر از نظر تعداد باید مطابق با بیان ائمه (ع) باشد. ذکر می تواند فکرهای خوب و یا ترک گناه باشد. ذکر با حضور قلب نورانیت می آورد و خوب است که خدا را با اسماء حسنی بخوانیم. همه ی اسماء الهی نشان از برتری خداوند دارد و همه در معنا یکسان اند. یکی از نتایج ذکر مداوم، فهم مفاهیم و معارف الهی است.
تاکنون نظری ثبت نشده است