- 3048
- 1000
- 1000
- 1000
سیری در صحیفه سجادیه - جلسه سوم
سخنرانی حجت الاسلام فاطمی نیا با موضوع "سیری در صحیفه سجادیه"، جلسه سوم ، سال 1380
دعای هفتم از صحیفه سجادیه دعای بسیار پر اسرار و عجیبی است. بحث ما راجع به این دعاست.
می فرماید: «ای خدایی که گره های نا امیدی ها به دست تو باز می شود. ای خدایی که حدت شدائد به وسیله تو گرفته می شود. ای خدایی که از او درخواست می شود که انسان از گرفتاری ها به گشایش و فرج برسد.»
همچنین می فرماید: «خدایا سختی ها در برابر قدرت تو خوار شد.» برای خدا سختی معنایی ندارد. سختی ها برای بشر است. برای خداوند تفاوتی نمی کند که گرفتاری خفیف یا شدید ما را برطرف کند.
همه کارها به دست خداست. بنابراین چه برای انجام دادن کارهای کوچک و چه بزرگ «ان شاء الله» بگوییم.
می فرماید: «ای کسی که به لطف تو سبب ها قبول سببیت کردند.» یعنی مثلا آتش سبب پختن غذای ماست؛ اما اگر تو اجازه ندی همان آتش نمی تواند کاری کند. مانند آتش که به فرمان خدا حضرت ابراهیم ع را نسوزاند.اما این منافاتی ندارد که هر امری سبب خود را داشته باشد. در جهان بینی توحیدی کسی منکر اسباب نیست. اگر ما با اعتقاد به اینکه تمام اسباب به دست خداست در نیازهای خود به کسی مراجعه کردیم این ضد توکل نیست.
دعای هفتم از صحیفه سجادیه دعای بسیار پر اسرار و عجیبی است. بحث ما راجع به این دعاست.
می فرماید: «ای خدایی که گره های نا امیدی ها به دست تو باز می شود. ای خدایی که حدت شدائد به وسیله تو گرفته می شود. ای خدایی که از او درخواست می شود که انسان از گرفتاری ها به گشایش و فرج برسد.»
همچنین می فرماید: «خدایا سختی ها در برابر قدرت تو خوار شد.» برای خدا سختی معنایی ندارد. سختی ها برای بشر است. برای خداوند تفاوتی نمی کند که گرفتاری خفیف یا شدید ما را برطرف کند.
همه کارها به دست خداست. بنابراین چه برای انجام دادن کارهای کوچک و چه بزرگ «ان شاء الله» بگوییم.
می فرماید: «ای کسی که به لطف تو سبب ها قبول سببیت کردند.» یعنی مثلا آتش سبب پختن غذای ماست؛ اما اگر تو اجازه ندی همان آتش نمی تواند کاری کند. مانند آتش که به فرمان خدا حضرت ابراهیم ع را نسوزاند.اما این منافاتی ندارد که هر امری سبب خود را داشته باشد. در جهان بینی توحیدی کسی منکر اسباب نیست. اگر ما با اعتقاد به اینکه تمام اسباب به دست خداست در نیازهای خود به کسی مراجعه کردیم این ضد توکل نیست.
کاربر مهمان