display result search
منو
تفسیر آیه 146 - 152 سوره شعراء

تفسیر آیه 146 - 152 سوره شعراء

  • 1 تعداد قطعات
  • 6 دقیقه مدت قطعه
  • 177 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره شعراء - آیه 146 - 152

أَتُتْرَکُونَ فِى مَا هَاهُنَآ آمِنِینَ
فِى جَنَّاتٍ وَعُیُونٍ
وَ زُرُوعٍ وَ نَخْلٍ طَلْعُهَا هَضِیمٌ
وَ تَنْحِتُونَ مِنَ الْجِبَالِ بُیُوتاً فَارِهِینَ‏
فَاتَّقُواْ اللَّهَ وَأَطِیعُونِ
وَلَا تُطِیعُواْ أَمْرَ الْمُسْرِفِینَ‏
أَلَّذِینَ یُفْسِدُونَ فِى الْأَرْضِ وَلَا یُصْلِحُونَ

ترجمه
آیا (فکر مى ‏کنید) شما در آنچه در این دنیا دارید، در أمن و امان رها خواهید شد؟
در باغ‏ها و چشمه‏ ها.
و کشتزارها و نخل‏ هایى که شکوفه ‏اش لطیف و بر هم نشسته است.
(و هیچ مسئولیّت و بازگشتى نخواهید داشت؟)
و شما (ماهرانه) از کوه‏ها خانه ‏هایى براى خوشگذرانى مى ‏تراشید.
پس، از خدا پروا کنید و مرا پیروى نمایید. واز اسرافکاران فرمان نبرید.
آنان که در زمین فساد مى‏کنند و اهل اصلاح نیستند.

اگر مردم دنیا تنها به همین جمله‏ى «لا تُطیعوا امر المسرفین» عمل کنند، تمام حکومت‏ هاى طاغوتى اسرافکار، سقوط مى‏ کنند.
قوم ثمود، هم کشاورزى خوبى داشتند، «فى جنّات و عُیون و زُروع»هم تمدّن و خانه‏سازى «من الجبال بیوتاً» و هم رفاه و امنیّت. «فارِهین... آمِنین»
کلمه‏ى «طَلع» به شکوفه‏ى خرما گفته مى‏شود که قبل از میوه طلوع مى‏کند و گاهى به نوبَر و اوّلین خرما نیز گفته مى‏شود.
«هَضیم» به معناى شکوفه‏ لطیف و بر هم نشسته است. یعنى شکوفه ‏هاى خرما از انبوهى و پر حاصلى و طراوت بر هم سوار شده است.
با اینکه کلمه‏ى «جنّات» شامل درخت خرما نیز مى ‏شود، ولى نام درخت خرما جداگانه برده شده است، که شاید اشاره به اهمیّت خرما در میان قوم ثمود بوده است.
کلمه‏ى «فارهین» مى‏تواند از کلمه‏ى «فره» به معناى شادى باشد که «بیوتا فارهین» یعنى در خانه‏ها سرمست بودند و مى‏تواند از ریشه‏ى «فراهت» به معناى مهارت باشد که «بیوتاً فارهین» یعنى با مهارت خانه‏هایى را از کوهها مى‏تراشیدند.
پیام ها
1- به زندگى مرفّه دنیا مغرور نشوید. «أتُترکون... آمِنین» رفاه امروز نشانه‏ رضاى خداوند از شما نیست. (نعمت‏هاى مادّى پایدار نیست).
2- توجّه به ناپایدارى دنیا، وسیله‏ تقواست. «أتُترکون... فاتّقوا اللّه»
3- لازمه‏ى تقوا، پیروى از انبیا و دورى از اطاعت مسرفان است. «فاتّقوا اللّه و اَطیعون و لا تُطیعوا أمر المسرفین»
4- امنیّت، اقتصاد و رفاه، اگر با پیروى از رهبر معصوم همراه نباشد زمینه‏ فساد خواهد شد. «آمِنین، جنّات، عیون، زُروع، بُیوتاً، فاتّقوا اللّه و اَطیعون»
5 - انسان در برابر نعمت‏ها رها نیست، بلکه مسئولیّت دارد. «جنّات، عیون، زُروع، بُیوتاً، لاتُطیعوا أمر المسرفین»
6- اسرافکار، صلاحیّت رهبرى جامعه را ندارد. «لاتُطیعوا أمر المسرفین»
7- انبیا در مصرف‏گرایى مردم حسّاس بودند. «لاتُطیعوا أمر المسرفین»
8 - در برابر سرمایه داران اسرافگر، کرنش نکنید. «لاتُطیعوا أمر المسرفین»
9- تولّى‏ و تبرّى باید با هم باشد. «اطیعون - لا تطیعوا»
10- اسراف، فساد است و اسراف‌کار، مفسد. «المسرفین الّذین یُفسِدون»
11- از مرفّهان بى‏درد، امید اصلاح نداشته باشید که اصلاح تنها در سایه‏ مکتب انبیاست. «و لا یُصلِحون»
12- اسرافکاران، کار خودرا توجیه مى‏ کنند وخود را صالح مى‏ دانند. «لایُصلِحون»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 6:53

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی