- 1159
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 119 - 122سوره شعراء
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره شعراء - آیه 119 - 122
فَأَنجَیْنَاهُ وَمَن مَّعَهُ فِى الْفُلْکِ الْمَشْحُونِ
ثُمَّ أَغْرَقْنَا بَعْدُ الْبَاقِینَ
إِنَّ فِى ذَلِکَ لَآیَةً وَمَا کَانَ أَکْثَرُهُم مُّؤْمِنِینَ
وَإِنَّ رَبَّکَ لَهُوَ الْعَزِیزُ الرَّحِیمُ
ترجمه
پس ما نوح و هر کس از مؤمنان را که در آن کشتىِ گرانبار، با او بود نجات دادیم.
سپس باقیماندگان را غرق کردیم. البتّه در این (ماجرا) نشانهى بزرگى است، ولى اکثر مردم ایمان آورنده نیستند.
و قطعاً پروردگارت همان صاحب عزّت و مهربان است.
مراد از گرانبار بودن کشتى «الفُلک المَشحون»، این است که آنچه مورد نیاز بود، حضرت نوح در کشتى قرار داده بود. امام باقر (ع) فرمود: «الفلکالمشحون» کشتى مجهّزِ آماده حرکت است. و حضرت على (ع) فرمود: در آن کشتى، نود جایگاه براى چهارپایان ساخته بود.
پیام ها
1- دعاى انبیا و مظلومین مستجاب است. «فانجَیناه»
2- مؤمنین در پرتو انبیا بیمه هستند. «فانجَیناه و مَن معه»
3- جدایى از انبیا سبب هلاکت است. «ثمّ اَغرقنا بعدُ الباقین»
4- داستان نجات نوح و یارانش و غرق کفّار و مخالفان، نمودى از سنّت خداوند در یارى حقّ و سرکوبى باطل است. «اِنّ فى ذلک لآیة»
5 - اگر به کفّار مهلتى مى دهد، به خاطر رحمت است نه ناتوانى. «العزیز الرّحیم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
فَأَنجَیْنَاهُ وَمَن مَّعَهُ فِى الْفُلْکِ الْمَشْحُونِ
ثُمَّ أَغْرَقْنَا بَعْدُ الْبَاقِینَ
إِنَّ فِى ذَلِکَ لَآیَةً وَمَا کَانَ أَکْثَرُهُم مُّؤْمِنِینَ
وَإِنَّ رَبَّکَ لَهُوَ الْعَزِیزُ الرَّحِیمُ
ترجمه
پس ما نوح و هر کس از مؤمنان را که در آن کشتىِ گرانبار، با او بود نجات دادیم.
سپس باقیماندگان را غرق کردیم. البتّه در این (ماجرا) نشانهى بزرگى است، ولى اکثر مردم ایمان آورنده نیستند.
و قطعاً پروردگارت همان صاحب عزّت و مهربان است.
مراد از گرانبار بودن کشتى «الفُلک المَشحون»، این است که آنچه مورد نیاز بود، حضرت نوح در کشتى قرار داده بود. امام باقر (ع) فرمود: «الفلکالمشحون» کشتى مجهّزِ آماده حرکت است. و حضرت على (ع) فرمود: در آن کشتى، نود جایگاه براى چهارپایان ساخته بود.
پیام ها
1- دعاى انبیا و مظلومین مستجاب است. «فانجَیناه»
2- مؤمنین در پرتو انبیا بیمه هستند. «فانجَیناه و مَن معه»
3- جدایى از انبیا سبب هلاکت است. «ثمّ اَغرقنا بعدُ الباقین»
4- داستان نجات نوح و یارانش و غرق کفّار و مخالفان، نمودى از سنّت خداوند در یارى حقّ و سرکوبى باطل است. «اِنّ فى ذلک لآیة»
5 - اگر به کفّار مهلتى مى دهد، به خاطر رحمت است نه ناتوانى. «العزیز الرّحیم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است