- 1418
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 39- 34 سوره شعراء
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره شعراء -آیه 34 39
فرعون با موسى چند نوع برخورد کرد:
الف: تحقیر: «ألم نُربّک فینا ولیداً» آیا ما تو را بزرگ نکردیم.
ب: استهزا: «لمجنون» تو دیوانه هستى.
ج: تهدید: «من المَسجونین» تورا زندانى مىکنم.
د: تهمت سحر: «لساحر علیم» تو ساحر هستى.
ه : تهمت توطئه: «یرید أن یخرجکم» تو قصد شورش دارى.
در آیات مربوط به گفتگوى موسى با فرعون، حرفى از هارون نیست و این به خاطر آن است که موضع رسمى باید از طرف رهبر تعیین شود.
مراد از جمله «فماذا تأمرون»، فرمان مشورتى است. چون مشاوران نظر خود را در قالب امر و فرمان مىگفتند. مانند: «أرجِه وأخاه» به موسى وبرادرش فرصت بده وبه زندان نیفکن.
حضرت موسى و فرعون در مورد زمان و مکان مراسمِ مقابلهى ساحران با موسى، با یکدیگر به توافق رسیدند. «لمیقات یوم معلوم»
از مردم خواسته شد تا در مکان و زمان موعود حاضر شوند، زیرا این حضور و اجتماع باعث مىشد تا موسى و هارون احساس تنهایى کنند و ساحران نیرو گیرند و غوغاسالارى تبلیغاتى به راه اندازند.
اطرافیان بىاراده و متملّق، حتّى در کلمات تقلید مىکنند. جملههاى «لساحر علیم» و «یرید ان یخرجکم من ارضکم» در این دو آیه از زبان فرعون است، ولى در سورهى اعراف آیات 109 و 110، همین کلمات از زبان اطرافیان اوست و حتّى حرفى کم و زیاد نکردهاند.
پیام ها
1- طاغوتها تبلیغات شیطانى خود را با تأکید و قاطعیّت بیان مىکنند. «اِنّ هذا لساحر علیم» («انّ»، حرف «لام» و جمله اسمیّه همه نشانهى تأکید است.)
2- فرعون براى آن که ساحران را در مبارزه با موسى تشویق و تحریک کند، از موسى به عنوان «ساحر علیم» یاد کرد. «لساحرعلیم»
3- دروغگو کم حافظه است. فرعونیانى که به موسى نسبت جنون مىدادند؛ «لمجنون» اکنون او را ساحرى ماهر و آگاه مى خوانند: «لساحر علیم»
4- وطن دوستى و انگیزه مالکیّت، از غرائز انسانهاست و فرعون براى تحریک مردم علیه موسى این دو سوژه را بهانه قرار داد و گفت: او شما را آواره و مالکیّت شما را لغو خواهد کرد. «یخرجکم من ارضکم»
5 - دروغ، تزویر و عوام فریبى، شیوه طاغوت است. (کلمهى «ارضکم»، براى عوام فریبى و کلمه «بسحره» دروغى واضح بود.)
6- طاغوتها هنگام قدرت و تسلّط، همه چیز را از آن خود مى دانند، «ألیس لى ملک مصر» ولى هنگام احساس خطر مردم را به صحنه مىکشند. «ارضکم»
7- طاغوتها به زیردستان خود نیازمندند و از آنها راه و چاره مىطلبند. «فماذا تأمرون» فرعونى که به موسى مى گوید: اگر معبودى غیر از من بگیرى تو را زندان مى کنم، امروز محتاج اطرافیان است.
8 - زمان فرعون، دوران رواج سحر و جادو بوده است. «سحّار علیم»
9- اگر متخصّصین، متعهّد نباشند در خدمت فرعونها در مى آیند. «یأتوک»
10- همایش و سمینار کارشناسان، سابقه طولانى دارد. «یأتوک بکلّ سحار علیم»
11- طاغوتها براى رسیدن به اهداف خود، از کارشناسان سوء استفاده مى کنند ما چرا استفاده خوب نکنیم؟ «یأتوک بکلّ سحّار علیم»
12- فرعون تمام توان خود را بکار گرفت. «بکلّ سحّار»
13- زمان و مکان در حرکات تبلیغى مؤثّر است. «یوم معلوم»
14- براى طاغوتها جلب افکار عمومى و حضور مردم در صحنه مهم است. «هل انتم مجتمعون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
فرعون با موسى چند نوع برخورد کرد:
الف: تحقیر: «ألم نُربّک فینا ولیداً» آیا ما تو را بزرگ نکردیم.
ب: استهزا: «لمجنون» تو دیوانه هستى.
ج: تهدید: «من المَسجونین» تورا زندانى مىکنم.
د: تهمت سحر: «لساحر علیم» تو ساحر هستى.
ه : تهمت توطئه: «یرید أن یخرجکم» تو قصد شورش دارى.
در آیات مربوط به گفتگوى موسى با فرعون، حرفى از هارون نیست و این به خاطر آن است که موضع رسمى باید از طرف رهبر تعیین شود.
مراد از جمله «فماذا تأمرون»، فرمان مشورتى است. چون مشاوران نظر خود را در قالب امر و فرمان مىگفتند. مانند: «أرجِه وأخاه» به موسى وبرادرش فرصت بده وبه زندان نیفکن.
حضرت موسى و فرعون در مورد زمان و مکان مراسمِ مقابلهى ساحران با موسى، با یکدیگر به توافق رسیدند. «لمیقات یوم معلوم»
از مردم خواسته شد تا در مکان و زمان موعود حاضر شوند، زیرا این حضور و اجتماع باعث مىشد تا موسى و هارون احساس تنهایى کنند و ساحران نیرو گیرند و غوغاسالارى تبلیغاتى به راه اندازند.
اطرافیان بىاراده و متملّق، حتّى در کلمات تقلید مىکنند. جملههاى «لساحر علیم» و «یرید ان یخرجکم من ارضکم» در این دو آیه از زبان فرعون است، ولى در سورهى اعراف آیات 109 و 110، همین کلمات از زبان اطرافیان اوست و حتّى حرفى کم و زیاد نکردهاند.
پیام ها
1- طاغوتها تبلیغات شیطانى خود را با تأکید و قاطعیّت بیان مىکنند. «اِنّ هذا لساحر علیم» («انّ»، حرف «لام» و جمله اسمیّه همه نشانهى تأکید است.)
2- فرعون براى آن که ساحران را در مبارزه با موسى تشویق و تحریک کند، از موسى به عنوان «ساحر علیم» یاد کرد. «لساحرعلیم»
3- دروغگو کم حافظه است. فرعونیانى که به موسى نسبت جنون مىدادند؛ «لمجنون» اکنون او را ساحرى ماهر و آگاه مى خوانند: «لساحر علیم»
4- وطن دوستى و انگیزه مالکیّت، از غرائز انسانهاست و فرعون براى تحریک مردم علیه موسى این دو سوژه را بهانه قرار داد و گفت: او شما را آواره و مالکیّت شما را لغو خواهد کرد. «یخرجکم من ارضکم»
5 - دروغ، تزویر و عوام فریبى، شیوه طاغوت است. (کلمهى «ارضکم»، براى عوام فریبى و کلمه «بسحره» دروغى واضح بود.)
6- طاغوتها هنگام قدرت و تسلّط، همه چیز را از آن خود مى دانند، «ألیس لى ملک مصر» ولى هنگام احساس خطر مردم را به صحنه مىکشند. «ارضکم»
7- طاغوتها به زیردستان خود نیازمندند و از آنها راه و چاره مىطلبند. «فماذا تأمرون» فرعونى که به موسى مى گوید: اگر معبودى غیر از من بگیرى تو را زندان مى کنم، امروز محتاج اطرافیان است.
8 - زمان فرعون، دوران رواج سحر و جادو بوده است. «سحّار علیم»
9- اگر متخصّصین، متعهّد نباشند در خدمت فرعونها در مى آیند. «یأتوک»
10- همایش و سمینار کارشناسان، سابقه طولانى دارد. «یأتوک بکلّ سحار علیم»
11- طاغوتها براى رسیدن به اهداف خود، از کارشناسان سوء استفاده مى کنند ما چرا استفاده خوب نکنیم؟ «یأتوک بکلّ سحّار علیم»
12- فرعون تمام توان خود را بکار گرفت. «بکلّ سحّار»
13- زمان و مکان در حرکات تبلیغى مؤثّر است. «یوم معلوم»
14- براى طاغوتها جلب افکار عمومى و حضور مردم در صحنه مهم است. «هل انتم مجتمعون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است