- 4458
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه45 و 46 سوره فرقان
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره فرقان - آیه 45 و 46
أَلَمْ تَرَ إِلَى رَبِّکَ کَیْفَ مَدَّ الظِّلَّ وَلَوْ شَآءَ لَجَعَلَهُ سَاکِناً ثُمَّ جَعَلْنَا الشَّمْسَ عَلَیْهِ دَلِیلاً
ثُمَّ قَبَضْنَهُ إِلَیْنَا قَبْضاً یَسِیراً
ترجمه
آیا به (قدرت) پروردگارت نمى نگرى که چگونه سایه را گسترده است؟ و اگر مى خواست آن را ساکن (و ثابت) قرار مىداد (تا همیشه شب یا بین الطلوعین باشد) سپس خورشید را دلیل و نمایانگر آن قرار دادیم.
سپس آن سایه را (اندک اندک) به سوى خود جمع مىکنیم.
امام باقرعلیه السلام فرمود: مراد از سایه گسترده در آیه، سایهى مابین طلوع فجر و طلوع خورشید است. گرچه بعضى مراد از سایه را سایهى شب یا بعد از ظهر گرفتهاند، ولى با توجّه به جمله بعد که مىفرماید: «ثمّ جَعلنا الشّمس علیه دَلیلا»، سخن امام مورد قبول است.
کیف مدّالظل نقش اولیاست کو دلیل نور خورشید خداست
اندرین وادى مرو بى این دلیل لا اُحبّ الآفلین گو چون خلیل شهریار نیز مى گوید: به على شناختم من، به خدا قسم خدارا.
پیام ها
1- بهترین راه خداشناسى براى همگان، تفکّر در پدیدهه اى هستى است که بر اساس حکمت الهى آفریده شدهاند. «ألم تر»
2- گردش زمین به دور خود و خورشید تصادفى نیست، حکیمانه و مدبرانه است. «ألم تَر الى ربّک کیف مدّ الظل»
3- انسان غرق در نعمتهاست، ولى با دیدهى عبرت به آنها نمى نگرد. «ألم تر الى ربّک کیف مدّ الظل»
4- گستردگى و طولانى شدن مدّت سایه به خاطر پرورش و رشد و شکوفایى است. «ربّک... مدّالظل» (اگر نور، مستقیم و یا سایه دائمىبود، یا همگى مى سوختند و یا منجمد مى شدند.)
5 - گرچه خداوند قدرت دارد که در طبیعت، تغییر و تحوّل شدید ایجاد کند، ولى خداوند سنّت خود را ترک نمى کند. «ولوشاء»
6- تداوم گردش هستى به دست اوست. «ولوشاء لجعله ساکنا»
7- شناخت سایه با وجود خورشید و نور ممکن است، زیرا هر چیزى با وجود ضدش شناخته مىشود. «ثمّ جعلنا الشمس علیه دلیلا»
8 - حرکت هستى و عملکرد طبیعت، عمل خداست. «مدّ - جعلنا - قبضنا»
9- همان گونه که آفرینش جهان به تدریج و آرامى و در شش مرحله صورت گرفته است، تغییر آن نیز به تدریج خواهد بود. «قبضاً یسیراً»
10- گرفتن هیچ چیز براى خدا سخت نیست. «قبضاً یسیراً»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
أَلَمْ تَرَ إِلَى رَبِّکَ کَیْفَ مَدَّ الظِّلَّ وَلَوْ شَآءَ لَجَعَلَهُ سَاکِناً ثُمَّ جَعَلْنَا الشَّمْسَ عَلَیْهِ دَلِیلاً
ثُمَّ قَبَضْنَهُ إِلَیْنَا قَبْضاً یَسِیراً
ترجمه
آیا به (قدرت) پروردگارت نمى نگرى که چگونه سایه را گسترده است؟ و اگر مى خواست آن را ساکن (و ثابت) قرار مىداد (تا همیشه شب یا بین الطلوعین باشد) سپس خورشید را دلیل و نمایانگر آن قرار دادیم.
سپس آن سایه را (اندک اندک) به سوى خود جمع مىکنیم.
امام باقرعلیه السلام فرمود: مراد از سایه گسترده در آیه، سایهى مابین طلوع فجر و طلوع خورشید است. گرچه بعضى مراد از سایه را سایهى شب یا بعد از ظهر گرفتهاند، ولى با توجّه به جمله بعد که مىفرماید: «ثمّ جَعلنا الشّمس علیه دَلیلا»، سخن امام مورد قبول است.
کیف مدّالظل نقش اولیاست کو دلیل نور خورشید خداست
اندرین وادى مرو بى این دلیل لا اُحبّ الآفلین گو چون خلیل شهریار نیز مى گوید: به على شناختم من، به خدا قسم خدارا.
پیام ها
1- بهترین راه خداشناسى براى همگان، تفکّر در پدیدهه اى هستى است که بر اساس حکمت الهى آفریده شدهاند. «ألم تر»
2- گردش زمین به دور خود و خورشید تصادفى نیست، حکیمانه و مدبرانه است. «ألم تَر الى ربّک کیف مدّ الظل»
3- انسان غرق در نعمتهاست، ولى با دیدهى عبرت به آنها نمى نگرد. «ألم تر الى ربّک کیف مدّ الظل»
4- گستردگى و طولانى شدن مدّت سایه به خاطر پرورش و رشد و شکوفایى است. «ربّک... مدّالظل» (اگر نور، مستقیم و یا سایه دائمىبود، یا همگى مى سوختند و یا منجمد مى شدند.)
5 - گرچه خداوند قدرت دارد که در طبیعت، تغییر و تحوّل شدید ایجاد کند، ولى خداوند سنّت خود را ترک نمى کند. «ولوشاء»
6- تداوم گردش هستى به دست اوست. «ولوشاء لجعله ساکنا»
7- شناخت سایه با وجود خورشید و نور ممکن است، زیرا هر چیزى با وجود ضدش شناخته مىشود. «ثمّ جعلنا الشمس علیه دلیلا»
8 - حرکت هستى و عملکرد طبیعت، عمل خداست. «مدّ - جعلنا - قبضنا»
9- همان گونه که آفرینش جهان به تدریج و آرامى و در شش مرحله صورت گرفته است، تغییر آن نیز به تدریج خواهد بود. «قبضاً یسیراً»
10- گرفتن هیچ چیز براى خدا سخت نیست. «قبضاً یسیراً»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است