- 2204
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 110 و 111 سوره انبیاء
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انبیاء - آیه 110 و 111
إِنَّهُ یَعْلَمُ الْجَهْرَ مِنَ الْقَوْلِ وَیَعْلَمُ مَا تَکْتُمُونَ
وَإِنْ أَدْرِى لَعَلَّهُ فِتْنَةٌ لَّکُمْ وَمَتَعٌ إِلَى حِینٍ
ترجمه
همانا او، هم سخن آشکار را مىداند و هم آنچه را که پنهان مى کنید.
و من نمىدانم، شاید این (تأخیر در عذاب) براى شما آزمونى باشد و (فرصتى براى) کامیابى تا مدّتى دیگر.
اگر گاهى در تحقّق وعده هاى الهى تأخیرى دیده مى شود، این به معناى بى خبرى و غفلت او نیست که او طبق صریح آیهى قرآن، همه چیز را مى داند و از همه جا آگاه است، بلکه به دلایل مختلف است، از جمله:
الف: تا هر میزان که خلافکار مىتواند، پیمانه گناه خودرا پر کند. «انّما نُملى لهم لیزدادوا اِثما»(107) همانا به آنان مهلت مىدهیم تا گناهانشان زیاد شود.
ب: خطاکار توفیقى بیابد و توبه کند.
ج: کارهاى نیک گناهکار مصرف شود و او دیگر در قیامت طلبى نداشته باشد
پیام ها
1- براى خداوند غیب و شهود تفاوتى ندارد. «یعلم الجهر ... یعلم ما تکتمون»
2- وقتى خداوند پنهانکارى ها را مى داند، دیگر توطئه و نفاق براى چیست؟ «یعلم ما تکتمون»
3- علم پیامبران نسبت به علم خداوند، محدود است. «اِن أدرى»
4- تأخیر قهر و کیفر الهى یا به خاطر آزمایش است و یا به جهت پر شدن پیمانه مهلت. «فتنة - متاع الى حین»
5 - کامیابى ها و لذّتجویى هاى دنیا موقت است. «الى حین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
إِنَّهُ یَعْلَمُ الْجَهْرَ مِنَ الْقَوْلِ وَیَعْلَمُ مَا تَکْتُمُونَ
وَإِنْ أَدْرِى لَعَلَّهُ فِتْنَةٌ لَّکُمْ وَمَتَعٌ إِلَى حِینٍ
ترجمه
همانا او، هم سخن آشکار را مىداند و هم آنچه را که پنهان مى کنید.
و من نمىدانم، شاید این (تأخیر در عذاب) براى شما آزمونى باشد و (فرصتى براى) کامیابى تا مدّتى دیگر.
اگر گاهى در تحقّق وعده هاى الهى تأخیرى دیده مى شود، این به معناى بى خبرى و غفلت او نیست که او طبق صریح آیهى قرآن، همه چیز را مى داند و از همه جا آگاه است، بلکه به دلایل مختلف است، از جمله:
الف: تا هر میزان که خلافکار مىتواند، پیمانه گناه خودرا پر کند. «انّما نُملى لهم لیزدادوا اِثما»(107) همانا به آنان مهلت مىدهیم تا گناهانشان زیاد شود.
ب: خطاکار توفیقى بیابد و توبه کند.
ج: کارهاى نیک گناهکار مصرف شود و او دیگر در قیامت طلبى نداشته باشد
پیام ها
1- براى خداوند غیب و شهود تفاوتى ندارد. «یعلم الجهر ... یعلم ما تکتمون»
2- وقتى خداوند پنهانکارى ها را مى داند، دیگر توطئه و نفاق براى چیست؟ «یعلم ما تکتمون»
3- علم پیامبران نسبت به علم خداوند، محدود است. «اِن أدرى»
4- تأخیر قهر و کیفر الهى یا به خاطر آزمایش است و یا به جهت پر شدن پیمانه مهلت. «فتنة - متاع الى حین»
5 - کامیابى ها و لذّتجویى هاى دنیا موقت است. «الى حین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است