- 3704
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 104 سوره انبیاء
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انبیاء - آیه 104
یَوْمَ نَطْوِى السَّمَآءَ کَطَىِّ السِّجِلِّ لِلْکُتُبِ کَمَا بَدَأْنَآ أَوَّلَ خَلْقٍ نُّعِیدُهُ وَعْداً عَلَیْنَآ إِنَّا کُنَّا فَعِلِینَ
ترجمه
روزى که آسمان را همچون طومار نوشته ها درهم مى پیچیم (و) همان گونه که آفرینش را آغاز کردیم، آن را باز مى گردانیم، (این) وعده اى است بر عهده ما (و) ما حتماً انجام دهنده(ى وعده هاى خود) هستیم.
کلمه «سجلّ» در اصل به قطعه سنگى گفته مى شده که روى آن مى نوشتند، ولى کم کم به اوراقى که مطالب بر روى آن نوشته مى شود، اطلاق گردیده است.
تشابه پیدایش قیامت با آفرینش ابتدائى جهان، بارها مورد اشاره قرآن قرار گرفته است، یک جا مى فرماید: «کما بدئکم تعودون» همان گونه که در آغاز شما را آفرید، باز شما برمى گردید، در آیهاى دیگر مى خوانیم: «هوالّذى یبدء الخلق ثمّ یعیده و هو اهون علیه» او کسى است که آفرینش را آغاز کرده و سپس آن را تکرار مى کند، در حالى که آن بر او آسان تر است.
مراد از آسمان در این آیه، تمام آسمانهاست، زیرا در جاى دیگرى فرموده است: «و السموات مطویّات بیمینه ...»
حضرت على (ع) فرمودند: انسان در قیامت عریان محشور مى شود، سپس حضرت این آیه را تلاوت فرمودند: «کما بدءنا اوّل خلق...»
پیام ها
1- نظام هستى اَزَلى و ابدى نیست و سرانجام دستخوش تغییر و تحول خواهد گردید. «یوم نطوى السماء... کما بَدَءنا»
2- قدرت خداوند نسبت به درهم پیچیدن آسمانها، به آسانى پیچیدن یک طومار است. «کطىّ السجلّ»
3- تمثیل، بهترین و رساترین راه براى تفهیم و تفهم است. «کطىّ السجلّ»
4- همان گونه که پیچیدن یک طومار به معناى محو نوشته هاى آن نیست، درهم پیچیده شدن آسمانها نیز نشانه نابودى آفریده ها نیست. «کطىّ السجلّ للکتب»
5 - هرگونه تغییر و تحوّل در آسمانها با خواست و اراده الهى است. «نطوى - بدأنا - نعیده»
6- خدا مخلوقات درهم پیچیده را مانند آفرینش اوّل باز خواهد آفرید. «نعیده»
7- وعده هاى الهى حتمى است و عملى مى شود. «انا کنا فاعلین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
یَوْمَ نَطْوِى السَّمَآءَ کَطَىِّ السِّجِلِّ لِلْکُتُبِ کَمَا بَدَأْنَآ أَوَّلَ خَلْقٍ نُّعِیدُهُ وَعْداً عَلَیْنَآ إِنَّا کُنَّا فَعِلِینَ
ترجمه
روزى که آسمان را همچون طومار نوشته ها درهم مى پیچیم (و) همان گونه که آفرینش را آغاز کردیم، آن را باز مى گردانیم، (این) وعده اى است بر عهده ما (و) ما حتماً انجام دهنده(ى وعده هاى خود) هستیم.
کلمه «سجلّ» در اصل به قطعه سنگى گفته مى شده که روى آن مى نوشتند، ولى کم کم به اوراقى که مطالب بر روى آن نوشته مى شود، اطلاق گردیده است.
تشابه پیدایش قیامت با آفرینش ابتدائى جهان، بارها مورد اشاره قرآن قرار گرفته است، یک جا مى فرماید: «کما بدئکم تعودون» همان گونه که در آغاز شما را آفرید، باز شما برمى گردید، در آیهاى دیگر مى خوانیم: «هوالّذى یبدء الخلق ثمّ یعیده و هو اهون علیه» او کسى است که آفرینش را آغاز کرده و سپس آن را تکرار مى کند، در حالى که آن بر او آسان تر است.
مراد از آسمان در این آیه، تمام آسمانهاست، زیرا در جاى دیگرى فرموده است: «و السموات مطویّات بیمینه ...»
حضرت على (ع) فرمودند: انسان در قیامت عریان محشور مى شود، سپس حضرت این آیه را تلاوت فرمودند: «کما بدءنا اوّل خلق...»
پیام ها
1- نظام هستى اَزَلى و ابدى نیست و سرانجام دستخوش تغییر و تحول خواهد گردید. «یوم نطوى السماء... کما بَدَءنا»
2- قدرت خداوند نسبت به درهم پیچیدن آسمانها، به آسانى پیچیدن یک طومار است. «کطىّ السجلّ»
3- تمثیل، بهترین و رساترین راه براى تفهیم و تفهم است. «کطىّ السجلّ»
4- همان گونه که پیچیدن یک طومار به معناى محو نوشته هاى آن نیست، درهم پیچیده شدن آسمانها نیز نشانه نابودى آفریده ها نیست. «کطىّ السجلّ للکتب»
5 - هرگونه تغییر و تحوّل در آسمانها با خواست و اراده الهى است. «نطوى - بدأنا - نعیده»
6- خدا مخلوقات درهم پیچیده را مانند آفرینش اوّل باز خواهد آفرید. «نعیده»
7- وعده هاى الهى حتمى است و عملى مى شود. «انا کنا فاعلین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است